4 FLH 15B høytalere m/2 forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Teddy4U sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4 FLH 15B høytalere m/2 forsterkere

Hei, sitter nå med 4x 15" FLH høytalere

Jeg kjører hjemmekino ganske ofte med lerret 2*2 (16*9 blir brukt)
    Lyden er derfor veldig viktig for meg..

Men har et problem

Jeg har 2 forsterkere.. 1 DVD spiller + masse annet dall

Hver forsterker driver 2 av dette 15" høytalerene
    DVD spilleren gir lyd til hver forsterker via en splittet phonokabel/audiokabel (kjøpt nye, mange bruker disse i bil da de har flere forsterkere)
    Høytalerene står på spikes. stablet på hverandre 2 og 2

Så kommer spørsmålet.

Når jeg spiller feks musikk. og setter på den ene forsterkeren og vrir opp så får jeg bra lyd.. og bra bass.. dyp bass (140liter) , men da jeg skrur opp den andre forsterkeren og fyrer opp de 2 øverste høytalerene som er like.. forsvinner bassen.. mer eller mindre.. og lyden blir dårligere.

Hva må jeg gjøre? er det fordi jeg bruke en Sony forsterker på 4*120W og en KODA på 2*160? (8ohm) Kanskje den ene forsterkeren stjeler lyd i kablen? jeg vet ikke... dette er en mysterium.. Derfor er det plagsomt å ha 4x 15" når en bare orker å bruke 2 av dem

mvh

Tommy

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørtes ut som om du har byttet om pluss og minus på det ene høytalerparet slikt at de spiller i motsatt fase og kanselerer ut bassen...

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hørtes ut som om du har byttet om pluss og minus på det ene høytalerparet slikt at de spiller i motsatt fase og kanselerer ut bassen...
    Det var det første som slo meg og, mon tro om det er så enkelt da... :roll:

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette

Dette har jeg helt klart sjekket.. egentlig ikke noe forskjell...
    Alt er rett koblet.. Dette går nok dypere enn som så.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da var det ikke så enkelt alikevell da. :roll:

Kan du ikke bruke Sonyforsterkeren på begge parene da, siden den er på 4*120watt?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jo.

Dette har jeg prøvd.. Denne forsterkeren er en SONY TA-VA8ES som er ombygd til 5.1 ... men er noe dritt.. karakoe, Kirke, Hall funksjoner.. noe dritt.. og bruker jeg Pro Logic blir lyden fin og klar.. men Bass.. ikke svarte svingende om det blir nok til å kjenne det i brystkassa.

For å si det sånn.. det er flaut å ha 4 stk 15 tommere når et kompaktanlegg ville gjort samme nytten

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

seriekopling?

Hei Teddy4u

Hva med å forsøke å seriekople og kun bruke sonyen? Har selv FLH 15B og FLH15 og seriekopler to par, null problem å drive dette da lasten blir på 16ohm istedenfor 8 ohm. Litt mindre effekt vil du få, men det er lite merkbart hos meg iallefall, bare å skru volumknappen en smule høyere bare:-)

Forøvrig føler jeg også at lyden ble bedre ved å snu den øvre høytaleren som du setter oppå den nederste? Har du forsøkt dette en liten digresjon bare, ingenting med problemet som sådan å gjøre.

Når kjøpte du disse høytalerne? Har ikke sett noe til Fred Leander på QXL på lenge?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja

Hei. Jeg synest i første omgang at Sonyen gir ut altforlite trøkk. Du kan ikke stille bass på denne manuelt , da dette er en 5.1 forsterker med masse karaoke/hall/kirkelyd/pro logic og annet søppel.
    Jeg innser nå at jeg må kjøpe en ny forsterker til.... de gode gamle forsterkerene var tingen. de hadde manuelle paneler og var greie å stille inn.. jeg personlig tror ikke noen bruker dette Kirke, hall, live ,karakoe greiene aktivt?

Høytalerene er jeg MEGET fornøyd med til en fin pris... kjøpte de siste parene han hadde. Har snakket med han i dag og gitt han samme spørsmål.

Sistat Fred:
    Nedenstående er litt tøysete fordi disse høyttalerne har så høy virkninsgrad at forsterkerne skal ikke ha noe problem med å dra disse. Det er mange som tror at store høyttalere er tyngre å dra enn mindre. Forholdet er som regel omvendt. Små høyttalere har som regel lavere virkningsgrad.

Hilsen

Fred

Ja .... Virkningsgrad. det vet jeg . de er siinsykt lettdrevne.. men alikevell.. jo mer power på en forsterker jo bedre lyd? renere lyd..

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En større forsterker hadde nok gjort mye på lyden, ja
    Men sjekk en ting først.
    Jeg kjøpte et sett med flh høyttalere for lenge siden, og jeg hadde det samme problemet. Løsningen var: Den interne kablingen var feil! Den ene høyttaleren spilte motsatt fase i forhold til den andre, og fjernet så og si all bassen. Hvis dette er problemet, så er det lett å fikse, og billigere enn å kjøpe en forsterker Hvis de ikke spiller i fase, hjelper det ikke å kjøpe større forsterker, hvertfall!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja! Internkablingen var koblet feil! Kanskje en ide å sjekke ja =)
    Bruker alltid AUTO på Receiveren selv siden dette gir best lyd. 6channel stereo hvis jeg har en 2kanals konsert =)

Har selv prøvd endel FLH produkter og man trenger uten tvil en god forsterker uansett om høytalere er lettdrevne.

Bruker for tiden noen FLH7 og er fatisk ganske fornøyd med de ,men de stod i starten på et teppe uten spikes. Med en såpass lav vekt som 16.5kg pr høytaler.. og en høyde på 95cm så er det logisk at det her blir dårlig lyd.. Med spikes ble de faktisk ganske gode mener nå jeg =).

Men BEL`ene (det jeg har hørt av en uferdig kassekonstruksjon så er nok disse endel bedre ,men skulle bare mangle..''

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •