SVS i norge? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64

Tråd: SVS i norge?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel! Der avslørte jeg meg. Har ikke SVS jeg da!

Det skal jeg gjøre noe med!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hvordan jeg ville ha fått SVS til Norge, jeg vil helt enkelt lavet et lignende produkt selv.

Først ville jeg startet en produksjon med forsterkere basert på B&O ICE, de er plug and play og krever derfor ikke noen stor innsats med R&D. Mens de tjente pengene hjem ville jeg stille og rolig lekt med TC elementer og kanskje B&O forsterkere. Når jeg så hadde utviklet ferdig noen forskjellige typer subwoofere ville jeg fått de ferdige produktene produsert i Kina eller et annet lavkost land.

Voila! En norsk "SVS"

Det virket ikke så vanskelig i teorien ?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i teorien, nei. men i praksis....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Såvidt jeg vet er CE-merking noe produsenten selv setter på som en erklæring om at de følger de nevnte reglene. CE-merkede produkter må altså ikke innom noen offentlig godkjenningsinstans. Det er produsenten som tar det fulle ansvar for at produktet følger reglene. Det burde vel være en smal sak for SVS å lese gjennom reglene og smekke på et CE-merke. De følger sikkert reglene uansett.
    Ikke så enkelt Roffe. De måtte sende en del produkter over "dammen" for kontroll, som del av godkjennelsesprosessen. En annen ting er at godkjennelsen koster en hel del kroner. Dette har de ikke prioritert tidligere, siden det knapt var noe marked i Europa. Men plutselig har det tatt helt av i Skandinavia, og de har derfor startet prosessen med å kunne merke produktene med CE merket. Det er altså langt fra så enkelt som å "lese en brosjyre, og kaste på merket". Heldigvis, sier nå jeg. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CE-merket kan produsenten sette på selv. Imidlertid betinger det at produktet er i henhold til de gjeldende IEC og andre gjeldende normer (husker ikke alle begegnelsene i hodet). I prinsippet er det langt på vei de samme reglene over dammen, og høyst sannsynlig er de allerede testet i henhold til alle disse normene og cluet er nok at de trengte å gi deg et svar. Jeg har sjekket dette nøye.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har sjekket dette nøye.
    Tviler jeg ikke på siden Oberon sikkert er CE-merket.

Roffe har rett, og Hi-Fil ikke. CE-merking er kun en egenerklæring. Produkter kan mao. lett CE-merkes dersom produsenten vil, og kjenner kravene som legges til grunn.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem kan sette på CE-merket?
    Det er bare produsenten eller dennes representant i EØS-området som kan merke produktet. Importør eller detaljist kan ikke merke produktene. Bakgrunnen for bestemmelsen er at det bare er produsenten eller en som har fullmakt til å opptre på vegne av produsenten som har full oversikt over faktorer som påvirker sikkerheten til produktet, slik som design, konstruksjon og produksjonsprosesser. «Dennes representant» er en person eller et firma som har fullmakt til å opptre på produsentens vegne i EØS-området. En slik fullmakt er det bare produsenten som kan gi.
    Dette er kanskje grunnen til at SVS ikke er CE merket. De har nemlig ikke noen representant i EØS området. Det bryter jo litt med "rett fra fabrikk" filosofien.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De må ikke ha en representant i europeisk sone, men dersom de har en kan de bruke ham til å ta seg av CE-merkingen.

Teknologien i SVS-forsterkerne kommer fra Indigo, og så vidt jeg kan se er produktene deres både CE-merket og gjennomført hele veien med CE-merking for øyet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som innehaver av en SVS sub, har jeg godkjent min (etter beste evne), så jeg klistrert på et digert CE merke jeg. Tror det er helt i orden, eller......
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at den kjente multivarebutikken ikke heter Clas Ehlson. Da kunne vi sikkert fått kjøpt billige men vaskeekte CE-merker der. Eller hva?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er heller ikke andre krav til selve merket enn at det skal være tydelig, lett leselig, lett tilgjengelig, det skal stå plassert slik at det ikke kan forståes som en del av noe annet, og det skal være hevet over en hver tvil hva det er.

Her er et tilfeldig eksempel:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW så bruker også en del høyttalerprodusenter firmaer som Nemko og andre for å gå gjennom en høyttalermodell og lage dokumentasjon på at den følger alle tenkelige og utenkelige standarder. Dette er imidlertid ikke så vanlig blant nisjeprodusenter.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, her var det mye litt av hvert....

1. Produkter uten CE merking fra utlandet kan brukes lovlig i Norge da det ikke er noen som er ansvarlige for produktet. SVS vil ikke være ansvarlig.
    2. For å selge produkter gjennom firma må produktene CE merkes, hvis ikke CE merket og kundens hus brenner ned pga SVS feil, vil selger få hele ansvaret.
    3. CE merking er en stor prosess, ihvertfall med produkter fra utlandet og inn til Norge, da produktet MÅ gjennom diverse tester osv. Det skal også brukes et CE godkjent firma, dette er det over stort sett hele verden.
    4. CE merking er heller IKKE billig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da var jeg ikke så langt ute av kurs likevel. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å CE-merke en høyttaler vil som regel beløpe seg til ca 80-100k.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mye bra info her.

Men er det noen her som har noe fornuftig å si om PSB Subsonic 8? Da i kombinasjon med et surround/stereo oppsett.

Noen andre alternativer i prisklassen? (Opptil 7K)
    De trenger ikke koste så mye altså...bare jeg får trøkk og SQ for penga...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Produkter uten CE merking fra utlandet kan brukes lovlig i Norge da det ikke er noen som er ansvarlige for produktet
    Jeg kontaktet DSB (tilsynsmyndighet for bla. salg og import av elektrisk utstyr i Norge) ang. dette.

Alt el. utstyr som skal brukes eller omsettes i Norge skal være CE-merket. En slik merking skal være basert på en samsvarserklæring fra produsent, som igjen skal være basert på teknisk underlagsdokumentasjon for utstyret.

SVS vil ikke være ansvarlig.
    Det er riktig. Man er selv ansvarlig. Det er ikke ulovlig å importere utstyret, men det er ikke lov å ta det i bruk.

Som nevnt tidligere så kan man f.eks. bruke en SVS til kaffebord :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sylindersubbene uten forsterker. Trenger de noen CE-merking?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Å CE-merke en høyttaler vil som regel beløpe seg til ca 80-100k.
    Dette står jo i kontrast til journalistiske reportasjer (tror det var FBI på NRK) hvor CE-merkingen ble tatt opp, og konklusjonen var at en hvilken som helst produsent kunne merke et produkt med CE-merket, og at det da var opptil produsent å sørge for at kravene til merket var oppfylt, samt evt dokumentasjon av dette. De mente da at det konseptuelt var litt "bukken passer havresekken".
    Jeg tror fortsatt at det er opp til produsenten å sørge for merking og at produktet holder kravene til CE-standarden. Hvor mye det koster å få testet disse tingene vet jeg ikke, men vil jo tro at produsentene i dette tilfellet gjør en vurdering av hva som er nødvendig av tester av uavhengige aktører, hva de kan teste og dokumentere selv, og hva de trygt kan anta oppfyller kravene uansett, uten å gjennomføre tester av disse egenskapene.

Kan noen si litt mer om hvilke typer tester man må gjennom for å få CE-merket (for audio-produkter spesielt)?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •