Bytte element på gamle JBL høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte element på gamle JBL høyttalere?

En kar på jobben har vært så uheldig å få sprengt basselementet i den ene høyttaleren, fordi sønnen hans på rundt sju år ikke fikk lyd i anlegget, skrudde opp på full guffe, for så å finne riktig knapp...

Så han lurte på om jeg kunne hjelpe han å finne ut om det er greit å finne erstatningselement til denne.

Problemet er at vi snakker om høyttalere som er 15 - 20 år gamle ifølge han.

Noen som vet om JBL kan ha noe sånt liggende, eller om de har en 'vintage' eller 'classic' serie som man kunne bruke elementene fra?

Det er vel litt vesentelig å finne element som passer i kassa med tanke på volum og generell lyd etc. Kassa er visstnok bassrefleks.

Eller kanskje det kunne gå an å re-cone elementet?

Hvem er det eventuellt som importerer/distribuerer JBL, som man kunne kontakte for info om dette?

Jeg har ikke funnet ut hva slags modell det er snakk om ennå, men jeg tenkte jeg kunne starte en tråd så lenge. Skal komme tilbake med modellbetegnelse senere. Men de er altså temmelig gamle. Men han liker lyden i dem så godt at dette var et stort tap for ham, så han vil helst beholde dem.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - høyttalerne det er snakk om er JBL L36 Decade, og de er altså gamle. Han har faktisk manualen til dem ennå, og de er oppgitt med en effektivitet på 76dB med 1 Watt inn...

Basselementet som må skiftes er på 10 tommer.

Spørsmålet er vel om det i det hele tatt er noen vits i å bytte element eller reparere det som er ødelagt, da dette sikkert vil koste en del?

Noe som har noen synspunkter?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    76db :shock: det er det laveste jeg har hørt om...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    de er oppgitt med en effektivitet på 76dB med 1 Watt inn...
    ..... på 15 fots avstand ,ja. Elementet heter 125A og reconekit C8R127A(~160$). Her er det som trengs: http://search.ebay.com/jbl-125a_W0QQfkrZ1QQfromZR8

Frode

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    de er oppgitt med en effektivitet på 76dB med 1 Watt inn...
    ..... på 15 fots avstand ,ja. Elementet heter 125A og reconekit C8R127A(~160$). Her er det som trengs: http://search.ebay.com/jbl-125a_W0QQfkrZ1QQfromZR8

Frode
    Takk for hjelpen. Stemmer det med 15 fot ja - jeg skrev meldingen i full fart på jobben, så jeg leste bare raskt over de tekniske dataene. Synes nok det hørtes veldig lite effektivt ut.

Er det mulig å skaffe et slikt element her i Norge, fra importør f.eks.?
    Ja ja - kan jo bare sende dem en mail da, men jeg tenkte hvis noen her allerede visste om det.

e-bay er vel og bra men... vet ikke helt om han er komfortabel med det.

[edit]Men det ser ut til at e-bay er en av de få stedene man får tak i slikt. Så jeg skal gi addressen til han, så får han se om han synes det er verdt pengene etc. [/edit]

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "If all else fails", ville det da være mulig å bytte ut begge elementene mot Sammi CWR-250B80 10" fra Eltek?

JBL kassene er på ca. 53 liter, og er bassrefleks. I følge Eltek er disse elementene egnet til dette, og også egnet som "erstatningselementer".

Kunne det funke? De har jo en ganske så behagelig pris(398,- pr. stk.), så å bytte ut begge med slike ville muligens være like billig/billigere enn å få tak i et originalt element. Kanskje vanskelig å få lyden til å matche men...

Eller er det noen som vet om noen på østlandet som fikser ødelagte elementer? Gjør Eltek det?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammi blir nok det billigste altarnativet. Recone settet koster som sagt 160$ eller rundt 1000kr i USA. Du finner parameter på originalelementet her: http://www.jblpro.com/pub/technote/thiele.pdf. Det spørs om han fortsatt vil være like fornøyd med lyden dersom han går for Sammi.

Frode

Newcomer kenny sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk tak i noen nye diskanter til mine 8 år gamle JBL LX-9 her for noen år siden, og fikk beskjed om at de generellt ikke var noe problem med nye elementer til gamle modeller. Det var ikke så veldig dyrt heller, men den du snakker om er jeg litt mer tvilsom til. Det skader ikke å prøve hos importøren ihvertfall. Lykke til!

Det er Harman Scandinavia som er importør nå Tlf.nr: 66890555

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville absolutt få tak i originale elementer, eller re-cone. Verdien synker som en stein hvis du setter i et u-originalt element.
    L-36 er en klassisk høyttaler som fortjener å blive tatt vare på. Disse, samt L-40 & L-110 ser man meget sjeldent.

Ellers, ja det med å oppgive sensitivitet kan være mystisk, mine IMF er oppgivet til å ha 40 watt for 96db i 1 meter, altså ca. 81 db/ 1 watt/ 1 meter, men i praksis virker de mere effektive.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar og hjelp folkens.

Vi snakket litt frem og tilbake, og jeg nevnte at det sikkert er en viss affeksjonsverdi i disse, pluss at det kanskje er verdt å bevare dem i original stand. Han var litt enig i det, men samtidig fikk jeg inntrykk av at han ikke var villig til å spandere så veldig mye på å reparere/bytte det ene elementet, da ville han heller kjøpe nye høyttalere. Men han var interessert i å bytte ut elementene med nye til en billig penge, bare så det ble lyd i dem igjen.

Jeg sa at jeg skulle prøve litt til å finne reparasjonsdeler etc., men at dette fort kunne koste mer. Så vi ble enige om at jeg skulle sjekke litt mer, men dersom jeg ikke fant noe til en brukbar pris og uten for mye 'styr'(import, toll, etc.), så skulle jeg kjøpe nye elementer.

Har i så fall tenkt å prøve å få han til å gå opp et hakk til Peerless, som da blir ca. dobbelt så mye som for Sammiene, men som så vidt jeg kunne se går en del dypere, og som også passer i samme kassevolum.

Men hvordan blir det å matche nye basser til høyttalerne, hvis det blir løsningen? Jeg ser at de forskjellige elementene jeg har sett på har ganske forskjellig virkningsgrad; Sammiene er på 92dB, mens Peerlessene er på 89,5 mener jeg å huske. Uten mulighet til å tilpasse de øvrige elementene i kassa, hvor vellykket blir det tro?
    Med litt flaks passer det vel bra, men hva om bassen spiller mye høyere enn diskant og mellomtone?

Skal prøve å ringe Harman på Mandag uansett.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om bassen spiller høyere end diskanten da har du fått endda et problem på kjøbet.....
    Søk litt på E-Bay osv., skulle ikke være helt umuligt hvis du vet hvilken type bass det er.
    Vet dette er vanskeligt, re-coning hjelper jo ikke hvis elementet er sprengt.
    Vet at L36 i forferdelig stand er solgt til 300 dollars på E-bay, så det er også en investering i å holde de originale.
    Der er et sett på E-bay Tyskland med råtne basser, den står nu i 3,50 euro, der er en dag igjen, kjøb disse, recone bassene og du har en ekstra bass om dette skulle skje igjen.
    Re-cone sett koster 20 dollars.
    Her er annoncen : http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...sPageName=WDVW
    Jeg ville absolutt gjøre dette.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •