Korleis 5.1 høgtalere til ca 10-15k?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Korleis 5.1 høgtalere til ca 10-15k?

Hei

eg er ein audio analfabet berre so det er klart. sitter med ein yamaha rx-v430
    (http://www.yamaha-online.de/products...=&newsset=)
    og eit qxl koda 5 høgtaler sett.... det vart kjøpt i fattig/student tider og har holdt mål til no. no når dvd hyllene fyller seg og prosjektoren er på plass er ønsket etter heidundrendes lyd der også...det blir eigentleg kun brukt til film.
    eg er usikker på kor masse det er verdt å investere i høgtalere men eg la av rundt 10-15k for moroa då tenkte eg kanskje fekk pressa i høgtalere og sub.

so no til spørsmålet. korleis sett/pakker eller høgtalere er det eit bra kjøp i forhold til kva forsterkaren klarer?

yamahaen har fått veldig god kritikk som under/middels surround forsterkar og den trur eg skal vel holde ei stund til...

takker for hjelpa...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Let etter noen høyttalere som har minst 92-94dB følsomhet. De trenger ikke så mye watt for å spille høyt.

Mange på forumet har gode erfaringer med fyndborsen i Sverige. Prisen du ser der er omtrent prisen du må betale ferdig levert og fortollet i Norge.

Denne kan jo være aktuell for deg:
    http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=9986

Legger du til en eller 2 sub'er har du noe som trykker litt! Spør noen om hjelp til sub. Det er et eget fag har jeg inntrykk av. Selv sikler jeg på denne: http://www.svsubwoofers.com/subs_pcplus_20-39.htm

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svaret... so proson er bra? virka som eit litt billig merke. har fått anbefalinger om b&w... vurderer å strekke meg litt i budsjette viss det er noko meir å hente i lydopplevelsen.

har lest litt på forumet og det virker som svs sine suber får god kritikk. har fått tips av ein fyr om at denne http://www.sunfire.com/truesubmarkIV.htm skal vere bra... grei pris å få tak i brukt...
    meininger?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha anlegget kun til film og er ute etter "Heidundrande" lyd som du sier så hadde jeg til den prisen sett på Cerwin vega.
    Til den pengen får du komplett anlegg fra CV som spiller sykt på film og party musikk, men serdeles dårlig til å koselytte til musikk på.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det høyres lovende ut. koselytting til musikk er det lite av, meir party uansett... nokon bestemte sett? finn kun hifiklubben som selger CV og då kun fronter...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HIfiklubben.no har center og gulvstående.
    kjøp noen 15" foran og 8" eller 10" bak.
    De er jo så billig alikavel.
    kanskje dobbel 15" til front 7k og noen små.
    Det blir gulvstående bak også om de må være fra CV om ikke kan du finne noen andre vegg/bokhylle HT å ha bak.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    antar at ein sub blir unødvendig i det oppsettet da ?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja. CV spiller ikke så ennormt dypt egentlig. Det er mer en nok trykk ja, men dypbassen mangler.
    En sub gjør jo partyfaktoren bare enda høyere.
    Lever du i ett miljø som tilsier at du kan ha CV og ikke bryr deg om størrelse/utseende på høytalerne så får du vel ikke mye mer moro for pengene en ett komplett surround/party anlegg fra CV.
    Svært lettdrevne høytalere er det også. Men ville etter hvert ha satsett på en effektforsterker til frontene, men alt det finner du jo ut av etter hvert.
    Kan hende at du spiller mer en høytnok uten også
    Men som sagt, det du spør etter + pengene du vil legge i så får du ikke noe mer klaffende en CV etter min mening.
    Bor du i nærheten av en hifiklubben butikk så ta deg tid til å lytte på disse høytalerne. Ta med deg noe disco/tecno musikk og la de demonstrere de for deg
    Absolutt morrofaktor høyt oppunder taket disse.
    Selv hører jeg mye på musikk så mitt anlegg går mer i den sjanger at jeg liker stram og ren lyd, men hadde jeg hatt plass og mulighet skulle jeg hatt meg dedikert CV surround og flyttet nåværende anlegg til stuen for de mer rolige film og musikk opplevelser

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    damn, du kan friste kan du! bur i trondheim so eg trur det blir ein tur ned på hifiklubben i dag... sett litt på eit slikt oppsett eg:
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...ere.htm?id=727
    med dei her bake :
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...ere.htm?id=724

og denne senter http://www.hifiklubben.com/no/produk...ler.htm?id=728

subben lurar eg fortsatt på. dei andre clsc modellene var litt styggere da...

korleis er det med sub? er det vits å leite etter noken som klarer under 20Hz?

effektforsterkar får eg vurdere etterkvart... ikkje nok peng i kassa akkurat no...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke helt sikker men menere at clsc er mer for pengene en den eldre serien.
    Bor selv i trondheim. Må få komme å høre den dagen du har det i boks
    Og jeg ville nok godt for den største centeren iallefall. Centeren jobber mye i ett godt system så ikke spar de 700,- på å kjøpe den minste.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal prøve å ta turen innom der i dag og snakke med dei og teste litt... so prøve å selge det andre skrapet for å so investere pengane i toppmodellene. gir beskjed når alt er på plass litt redd for at forsterkaren er litt svak... :cry:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så litt liten ut ja.
    Men uansett så vil den gi deg moro på CV vil jeg tro da de er veldig lett drevne.
    Men som sagt. en effektforsterker kan kjøpes til siden, og på bruktmarkedet er det mange gode effektforsterkere fra rotel og nad feks som passer godt til CV.
    Om du ikke skal ha skikkelig party og går for PA forsterker da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghost7
    skal prøve å ta turen innom der i dag og snakke med dei og teste litt... so prøve å selge det andre skrapet for å so investere pengane i toppmodellene. gir beskjed når alt er på plass litt redd for at forsterkaren er litt svak... :cry:
    Hadde egentlig tenkt til å foreslå et proson sett fra www.elsalg.no "ukens tilbud1". Men denne pakke er jo langt rimeligere enn ditt budsjett. Siden jeg er CV fan var dette også i mine tanker. Og nå som du er på god glid med CV vil jeg anbefale deg classic serien. Enig i deg med at de ikke er spessielt vakre, men nokså tøffe da. Høy partyfaktor og meget lettdrevne.

Front: CLSC-215 7996.-
    Center: CLSC-6C 1500.-
    Surround: CLSC-12 4496.-

Ca. 14k totalt. Behovet for mer effekt vil kommer etterhvert. Er det preout på Yamahen din?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    no må du ikkje overvurdere kunnskapa mine. er guru på data men hifi har liksom alltid vært ein dyr sport so eg har ikkje følt trangen for "lære" meg begrep. pre-out? link til yamahaen er øverst med alle specs. clsc-215 blir kanskje litt mykje i for lille tassen min... tru det blir clsc 15 og ein aktiv sub i tillegg av eit eller anna slag... vurderte litt den svs sida han gamlingen skal til canada og sendt som gave sparer eg jo ein god del...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    no må du ikkje overvurdere kunnskapa mine. er guru på data men hifi har liksom alltid vært ein dyr sport so eg har ikkje følt trangen for "lære" meg begrep. pre-out? link til yamahaen er øverst med alle specs. clsc-215 blir kanskje litt mykje i for lille tassen min... tru det blir clsc 15 og ein aktiv sub i tillegg av eit eller anna slag... vurderte litt den svs sida han gamlingen skal til canada og sendt som gave sparer eg jo ein god del...
    Dårlig med preout ja.... sjekka på linken der. Preout er at du kan koble til en effektforsterker på surroundreceiveren. Noen har kun i front og noen har ialle kanaler.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir vel til at eg bytter den ut etter nokon år(yamahaen) men ikkje enda... ligg fortsatt i budsjett hifi... dette sette her da : http://hificenter.no/shop_item.cfm?p...09&id=1015 berre lurar liksom... fått litt lysten på skikkele trykk i film, so det eg er litt meit på CV sida...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kal lmeg sær eller hifiklubb fyren dårleg til å selge CV! var innom der i dag etter eg begynte å sikle etter CV... men den lysten forsvant fort... vart lite bass i clsc 215... og det var jo berre høg lyd uten noko meir... lite hjelpsom fyr også eigentle...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kal lmeg sær eller hifiklubb fyren dårleg til å selge CV! var innom der i dag etter eg begynte å sikle etter CV... men den lysten forsvant fort... vart lite bass i clsc 215... og det var jo berre høg lyd uten noko meir... lite hjelpsom fyr også eigentle...
    lite bass i 4 x 15"? Var det noe annet som du synes vare bedre der da? hfk selgere kan ha en tendens til å være litt hovne/blaserte. Spessielt før i tiden når de hadde åpent kun noen timer om dagen og et stod lang kø utenfor butikken...... men den tiden er heldigvis over....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en ide!

Kjøp DETTE settet. Det skulle nok levere god lyd. Så selger du den receiveren du har dyrt på qxl. Så importerer du DENNE. Den kommer på ca 8-9k. Hvis du får ett par tusen for den gamle receiveren din så blir regnestykket slik:

Prosonpakke: 7000,-
    +SVS 20-39 PC plus: 9000,-
    = 16000,-
    - mulig salg av receiver: 2000
    = 14000,-

Dette gir VANVITTIG mye moro for penga. Du kan evt. velge en av de andre SVS modellene som er billigere. Da har du dyyyypbass, som er viktig på film.

Edit. Link # 1 funker ikke. Gå inn på www.surround.no og se på nettbutikk, surroundpakker, surroundpakke 7...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    saken var at han spelte musikk og ikkje vikra som han gadd å la meg få prøve det med film... sa dessutan at forsterkaren min var for svak for clsc 15... han fyrte i gang 10" først og det var lite interessant... kom i slutten av dagen so det var like før stengetid, so kanskje han var trøtt...

det eg har tenkt no å kanskje kjøpe gode film/musikk høgtalere og ein skikkele sub som rister huset i deler i staden... leser i SV sub tråden under her og det virker som det kan gjere jobben betre.

skal innom hificenteret i morgon og sjå om eg får høyrd på http://www.hificenter.no/shop_item.c...109&id=901 og får heller vente til etter sommaren med skikkele sub...

ser ut til at eg kjem til å strekke meg til 20 store i budsjettet da...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •