Kef Reference model Four

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kef Reference model Four

Hei!

Jeg har hatt Kef Reference model Four i noen år, og er godt fornøyd med disse, kjører dem sammen med Kef center 200 og Kef reference mod.103.4 bak.
    Jeg bruker 4stk aktive subber Xelent med 10 tommere i, rimelige subber, men utrolig bra til prisen.
    Eneste minuset er at jeg aldri har opplevd særlig trøkk i bassen i model Four. Noe rart siden de har såpass kraftig bestykning av elementer.
    Lydmessig ellers er de knallbra med min Cayin CD252B CD spiller og Rotel RSP 1066 fortrinn og Parasound Halo A21 Effektforsterker til disse.
    Noen som har erfaring med disse høyttalerne, og har tips til forbedring/plassering, eller er de rett og slett ikke bra i dypbassområdet?
    Jeg får masser av dypbass med subbene, men foretrekker å ikke bruke disse i stereo.
    Høyttalerne er satt opp som large i oppsettet, så de spiller hele frekvensområdet. Eller skal gjøre det....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kjenner til disse?

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEF har vel alltid vært kjent for å ha en typisk britisk lyd med kontrollert bassomfang. Ikke så rart da KEF er britisk

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel det at de er som du sier "britiske" i lyden, de spiller etter min mening relativt "korrekt", dvs. alt høres forsåvidt riktig ut, og de er meget vellydende med elektronikken jeg bruker nå.
    Eneste ankepunktet er at de kunne ha gått noe dypere i bassen. Bassnivået er jo etter min mening riktig i forhold til resten, men de kunne som tidligere nevnt gått noe dypere.
    Noen som har ideer til forbedring?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i at de er litt slanke. De har liksom ikke så mye krutt hverken i mellomtonen eller bassen, og er vel kort og godt konstruert for de som liker det på den måten. Det har vært litt gjennomgående for KEF sin klangkarrakter (det jeg har hørt) de siste 5-10 årene i hvertfall.

Siden de har bandpasskasse er det vanskelig å tweake noe på dem uten å gripe fatt i hele konstruksjonen. Siden disse høyttalerne har sine tilhengere, og de kanskje ikke passer din smak perfekt, så er det kanskje bedre å avertere dem til salgs? (Han som driver Maxwell HiFi digger de høyttalerne).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supplér med en REL sub og du skal se...., eh, høre. :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fornøyd ellers med høyttalerne bortsett fra bunnen i dem.
    De spiller veldig nøytralt og åpent, og har også mye bedre dynamikk nå med elektronikken jeg bruker nå.
    Vet ikke helt om jeg akkurat vil selge dem, men det er jo det med bunnen....
    REL sub er vel bra tenker jeg, selv om jeg ikke har hørt dem selv.
    Vil helst slippe sub i stereo, men er kvaliteten høy nok, kan vel det bli bra.
    Vet at Sveinung på Maxwell Hifi liker Kef, men tror det helst er de gamle 107 serien. Har selv hatt de, de spilte heftig dypbass, men der manglet midbassen...
    Hadde ikke da så bra elektronikk som nå, så vet ikke, men jeg vet om folk som får 107 til å spille bra, men det er en meget vanskelig høyttaler å få til.
    Har inntrykk av at enten elsker folk dem, eller så hater de dem.
    Dette gjelder vel Kef generelt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik er det vel med det meste egentlig.
    Husker ikke helt data for Kef 4, men de siger vel ikke mye under 30 hz ?
    Du siger du helst vil slippe sub i stereo, men jeg MÅ insistere, beklager, du kommer ikke til å angre på en REL til dine Kef, ikke i stereo heller.
    Sender du mig en privat mail skal jeg sende dig en test av den gamle REL Strata, med 60 watt forsterker fra Stereophile. Denne vil give dig et bilde av hvordan det kan funke.
    Se også den korte testen av den nye REL Strata V i DVD og Hjemmekino bladet.
    Liker du dine Kef, og det gjør du jo, da får du en helt ny dimensjon i musikken med en REL sub koblet på, og den store fordelen med REL er at du kan tilslutte både LFE og front høyttaler signalet, med 2 separate volumen kontroller, dermed har du fuld kontroll. Er sikker på at dine Kef vil blive løftet til nye høyder med en REL.
    Jeg har IMF, og disse trenger ikke mere dybbass da jeg med disse hører, eller merker, subsoniske lyder fra platerillene imellom numrene osv. men jeg skal i nærmeste fremtid investere i en REL Storm, er helt sikker på dette er løsningen for mig siden jeg vel har et film/musikk bruk på 20/80 %.
    Jeg kommer ikke til å kjøbe en anden subwoofer da jeg ikke har avansert bass management, og jeg gidder ikke løbe å justere hver gang jeg skifter fra film til stereo....
    En test av Model 4, men denne har du sikkert : http://stereophile.com/loudspeakerreviews/362/

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har KEF reference model two, og jeg har hatt det samme problemet med at bassen ikke går så dypt som forventet. Trykket er heller ikke det helt store. Plasseringen er veldig viktig. Jeg jobbet lenge med å få det til å stemme. Jeg måtte inngå kompromiss med min bedre halvdel, men lyden ble drastisk bedre. Bassen ble dypere, og dynamikken bedret seg drastisk. Det var ikke mye som skulle til, men de krever endel jobbing pga den fremoverrettede bassporten.
    En aktiv sub er nok den letteste måten å forbedre lyden på, men jeg skjønner at du er skeptisk til å bruke det i stereo. Jeg skal komplettere med sub senere, men det må bli et prosjekt når feriepenger og skattepenger kommer
    KEF model 4 eller 2, for den saks skyld, er ingen dypbass-mester, men god respons ned til ca 30 hz, må man jo kunne kreve.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode innspill og ideer, ser at der er mange kunnskapsrike entusiaster her!
    Aktive subber har jeg, ikke mindre enn 4 stykker...
    Gøy på film.
    Må nok legge litt forskning i plassering, og evt. sjekke ut den REL subben.
    Det er vel dyre greier?
    Kjenner ikke spesielt til dem, annet enn at det skal være kvalitetssubber.
    Ellers er jeg fornøyd med resten av lydbildet. Særlig min Cayin CD252 oppgradert gjorde susen.
    Mye mer åpenhet og luft i lyden med den.
    Parasound Halo A21 tryllet frem mye bedre dynamikk og topp og også bunn, så det er jo bare det helt nederste som ikke er helt 100% men de er jo riktignok ikke oppgitt til å gå så spesielt dypt i bassen.

Newcomer PS sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Kef Ref 2.2. Noe modifisert delefilter (bedre komponenter). De spillte veldig bra, med enorm trykk i bass/mellombass når plasseringen ble riktig. Men dette krevde en veldig god forsterker (les:strømsterk). Det løsnet ikke skikkelig før jeg prøvde Dynamic Precision.

Kef og DP er en kombinasjon som MÅ prøves før du gjør deg opp en mening om høyttalerne dine...

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også ref.4 høyt. Er godt fornøyd med dem, men de har ikke noe bass under 30hz.
    Sliter litt med lite bass i det nåværende rommet mitt. Men det er bare et midlertidig rom. Regner med at det ordner seg med nytt rom. Får bruke litt tid på plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Parasound Halo A21 på dem, den leverer jo ganske bra med strøm, men må vel jobbe med plassering, og kanskje se på filterne?
    Hvem kan gjøre slike oppgraderinger?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så enkelt. Man må betrakte hele konstruksjonen, og da kan det fort bli både dyrt og omfattende. Husk at de aller fleste høyttalere er mest verdt i original stand.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en telefon til hifihuset.
    Andrè kan sikkert gi deg noen gode tips

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve Hifihuset. Tror nok også at jeg ikke går inn i høyttalerne og modifiserer.
    Det har nok noe å si med bruktverdi, og det spørs jo om man da oppnår endring til det bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Med tanke på hvor mange høyttalere som står hos Andre så vet jeg ikke hvor sikker den prisen man eventuellt får av han er men.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Med tanke på hvor mange høyttalere som står hos Andre så vet jeg ikke hvor sikker den prisen man eventuellt får av han er men.
    Jeg tenkte mer på plassering av høyttalerne, og matching med elektronikk :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jegprøver nok det meste før jeg selger dem.
    Jeg er ellers meget fornøyd med dem.
    Jeg har funnet elektronikk som har bedret lyden dramatisk, så det er bare det med den dype bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har nå greid å få endel mer bass med plassering. Venter også på nye kabler som jeg får en av dagene.
    Spennende.
    Jeg vil bruke mer tid på justering av posisjon av høyttalerne.
    Kommer tilbake med mer når jeg er fornøyd hvordan jeg plasserte dem, og hvordan rommet er, hvis det kan hjelpe noen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •