Er det noen andre som har T+A høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noen andre som har T+A høyttalere?

Hei!
    Har akkurat kjøpt meg et par T+A Criterion TAL 2.1 høyttalere og er ganske fornøyd Er det noen andre der ute som har erfaring med utstyr fra dette selskapet?

Mvh Kjetil...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt litt på noen TCI-varianter, og må si at elektrostatdiskantene mangler sidestykke. Det er kort og godt den beste diskanten jeg noen sinne har hørt.

TAL2.1 kjenner jeg ikke til spesifikt, men regner med det er fornuftige saker som alt annet fra T+A.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er båndiskantene til dali i helicon og euphonia i forhold?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Helicon og Euphoniadiskantene representerer gode domer. Fra dem er det et stykke opp til true ribbons, men elektrostatene hadde enda litt mer vektløshet enn dette igjen. Litt av årsaken er at de kombinerer en enormt lav masse (en dome blir som et lodd å regne i forhold) med et areal som er mange ganger større enn en dome. Derfor vil heller ikke Dalivarianten kunne matche da den ikke har de samme fordelene i området fra delefrekvensen og et lite stykke oppover der domen i prinsippet spiller alene.

Her er noen eksempler:
    Scan Speak ringradiator: 5,6 kvcm og 0,3g mms.
    Scan Speak Revelator dome: 8,5 kvcm og 0,45g mms.
    Fountek NeoCD2.0 bånddiskant: 9,6 kvcm og 0,034g mms.
    Fountek NeoPro5i bånddiskant: 21,75 kvcm og 0,088g mms.

Som du ser ligger arealet av en NeoCD2.0 på nesten det dobbelte av ringradiatoren, mens den har omtrent 1/10 av den bevegelige massen. Aluminiumsdomer er også omtrent 20% tyngre enn soft domer. Spredningen ved høyere frekvenser derimot vil være vesentlig bedre på en dome enn på elektrostatdiskanten, mens bånddiskanten vil være bedre enn domen horisontalt men dårligere vertikalt.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da vil vel dali's variant gjøre det bra på begge områder, siden høyttalerne benytter BÅDE en silkedome og en bånddiskant?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bånddiskanten jobber ikke i de nedre frekvensene. Dessuten er den mindre enn en dome så den har ikke noe ved "lave" frekvenser å gjøre. Fra 2-8kHz har i prinsippet ikke disse høyttalerne bånddiskant.

Albert Von Schweikert har også forsøkt å få til dette ved å kombinere. Det kan se ut som om han har hatt vanskelig for å velge diskant ved et par anledninger.

Så vidt jeg kan forstå brukes også her domene ved lavere frekvenser enn båndene. Så han mener sikkert også at disse gjengir de oktavene bedre enn båndene.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Hei!
    Har akkurat kjøpt meg et par T+A Criterion TAL 2.1 høyttalere og er ganske fornøyd Er det noen andre der ute som har erfaring med utstyr fra dette selskapet?

Mvh Kjetil...

Jeg bruker T+A sin hjemmekino forsterker, og er absolutt fornøyd.
    Spennende produkt!!!

mvh

Tormod

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker T+A sin hjemmekino forsterker, og er absolutt fornøyd.
    Spennende produkt!!!

Har kikket litt på de hjemmekinoforsterkerne i katalogen, ser veldig bra ut... Har hittil ikke kjøpt meg surround fordi jeg har prioritert god lyd i to kanaler. Ser T+A påstår at stereolyden ikke er ofret i hjemmekinoforsterkerne deres, er det din erfaring også? Forresten, hvilken modell har du, og hva betalte du? kjøpt i Norge, eller?

Høyttalerne låter meget bra med min Denon PMA2000, og om et par dager får jeg et par granittheller som herligheten kan stå på. Forventer enda bedre lyd når høyttalerne slipper å stå rett på et gammelt, tynt tregulv...

Har dessverre ikke en av toppmodellene med elektrostat-diskant som snickers-is nevner, men er happy likevel

Mvh
    Kjetil

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket litt på de hjemmekinoforsterkerne i katalogen, ser veldig bra ut... Har hittil ikke kjøpt meg surround fordi jeg har prioritert god lyd i to kanaler. Ser T+A påstår at stereolyden ikke er ofret i hjemmekinoforsterkerne deres, er det din erfaring også? Forresten, hvilken modell har du, og hva betalte du? kjøpt i Norge, eller?

Hei, hjemmekinoforsterkeren min heter SR 1535 R, det er den nye toppmodellen, jeg kjøpte den på hifi senteret. Den koster veiledende 55",
    Jeg hadde den gamle modellen før (SR1510 R) men oppgraderte til den nye da den kom.

Det stemmer att stereo lyden ikke er ofret i hjemmekinoforsterkeren deres. Det var en av grunnene til att jeg kjøpte den, jeg vil ha BRA hifi lyd, kombinert med hjemmekino, noe som ikke er så lett når jeg også ønsker å ikke ha hele stua full av effektbokser og div. Derfor testet jeg T+A som har alt innebygd i en liten boks.

Før jeg kjøpte den første modellen(1510) testet jeg den mot Krell 400xi og Burmester sin forsterker til ca 35", Resultatet av testen sier seg jo selv når jeg endte opp med T+A. Det var faktisk ganske morrsomt å teste for de fleste selgerne måtte ta en tur innom test rommet og høre. De mente att dette ikke skulle være mulig, att en hjemmekinoforsterker skulle kunne spille bedre eller likebra som en integrert forsterker, men det var det altså.

Jeg er veldig fornøyd med lyd kvaliteten på forsterkeren. Den har også mange smarte løsninger som f.eks om du kobler ekstra effektrinn på fronten kan de to ledige kanalene bli brukt bak i 6.1 eller 7.1.

mvh

Tormod

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjetilB
    Høyttalerne låter meget bra med min Denon PMA2000, og om et par dager får jeg et par granittheller som herligheten kan stå på. Forventer enda bedre lyd når høyttalerne slipper å stå rett på et gammelt, tynt tregulv...

Har dessverre ikke en av toppmodellene med elektrostat-diskant som snickers-is nevner, men er happy likevel

Mvh
    Kjetil
    Jeg tviler ikke ett sekund på at høyttalerne er bra, men jeg har desverre ikke hørt dem. Imidlertid husker jeg at de større var fryktelig tungdrevne. Ikke lav følsomhet men det krevdes mye for å få skaplig bassgjengivelse. Derfor lurer jeg på om du har testet noen andre forsterkere på dem, for der har jeg en mistanke om at du har mye å hente.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor lurer jeg på om du har testet noen andre forsterkere på dem, for der har jeg en mistanke om at du har mye å hente.
    Nei har ikke testet med andre forsterkere... Er ikke ekspert men mener bassen er ganske bra med oppsettet jeg nå har. Er jo ikke så verst med krefter i PMA2000... Men kanskje jeg skal plukke opp tipset og låne hjem en litt kraftigere forsterker.. Uff, jeg som håpte å unngå å bli infisert av utstyrsbasillen

Problemet nå er slik jeg ser det heller en litt skrikende diskant når jeg skrur opp litt. Men har en mistanke om at det har mye med lytterommet å gjøre... To nakne hjørner bak høyttalerne og et tynt tregulv...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hjemmekinoforsterkeren min heter SR 1535 R, det er den nye toppmodellen, jeg kjøpte den på hifi senteret. Den koster veiledende 55",
    Jeg hadde den gamle modellen før (SR1510 R) men oppgraderte til den nye da den kom.
    Har siklet litt på den forsterkeren din på hjemmesiden til T+A, skulle gjerne hatt en slik Fikk du noe avslag hos Oslo HFC? Regner med jeg er for sent ute til å kjøpe den gamle av deg?

Mvh Kjetil

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har siklet litt på den forsterkeren din på hjemmesiden til T+A, skulle gjerne hatt en slik Fikk du noe avslag hos Oslo HFC? Regner med jeg er for sent ute til å kjøpe den gamle av deg?
    Noe avslag fikk jeg, men ingen svimlende summer. De tok en forsterker i innbytte da jeg kjøpte 1510, og litt prosenter. Da jeg bytta til den nye utgaven la jeg litt imellom.

De har min "gamle" forsterker inne i butikken forsatt. Den er sikkert mulig å få litt rimligere, men om det ikke skiller mye penger ville jeg gått for 1535. Den er hakket vassere.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet nå er slik jeg ser det heller en litt skrikende diskant når jeg skrur opp litt. Men har en mistanke om at det har mye med lytterommet å gjøre... To nakne hjørner bak høyttalerne og et tynt tregulv...

Hva kabler bruker du?, kan jo bli bedre med ett teppe på gulvet.
    Jeg har hørt på en del T+A høytalere og føler de kan være litt spisse.

mvh

Tormod

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Densen hadde vært noe å teste på de høyttalerne? Eventuellt Thule. Ikke heng deg opp i den oppgitte effekten. Det er andre kvaliteter som har langt mer å si.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •