HFK med superbillig ARGON i 5 kanaler og ren B&O-finish

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HFK med superbillig ARGON i 5 kanaler og ren B&O-finish

Var innom HFK drammen idag en tur for å se om A1XV hadde ankommet, noe den forøvrig ikke hadde. Men jeg fikk se noe annet som fanget oppmerksomheten! Ved første øyekast så det ut som HFK hadde stilt opp et B&O-anlegg, men etter nærmere undersøkelser var det faktisk hifiklubbens eget merke, Argon som stjålet plassen til Dali's Piano-serie.

Helt nytt må dette være, for prislappene hadde ikke engang kommet på plass, ei heller figurerer det på nettsiden, men jeg ble informert om følgende: Et komplett 5.1 surround-anlegg inkludert subwoofer kom på latterlige 8500kr, noe som gir praktfull B&O-finish- og (sannsynligvis nesten) ytelser til en brøkdel av prisen det ville kostet hos inspirasjonskilden.

Høyttalerne er ikke aktive, men har en tre-fire elementer (skal jeg tippe 3" mellomtoner) fordelt i de slanke søylehøyttalerne på en drøy meter, som er omtrent identiske med B&O's Beolab 6000, som du kan se her:

http://www.bang-olufsen.com/web2/sys...&ProdID=25

Senter og surround-høyttalere er i samme finish, og spesielt subwooferen er noe av det lekreste jeg har sett - med en meget tiltalende, futuristisk design i blankpolert og børstet aluminium som resten av høyttalerne. Uten sub tilkoblet låt det selvfølgelig slankt, selvom både mellomtone og diskant hørtes slettes ikke verst ut til den prisen. Med sub tilkoblet ble det mer fyldighet i musikken, så gjenstår det å se hvordan det blir under filmseansene.

Med et 8" basselement blir det nok ikke allverden, men igjen: Til denne prisen er det nødt til å være et kupp for de designbevisste som ikke krever high-end lyd i hjemmekinoen, og samtidig ikke vil ut med B&O-priser. Jeg tør påstå at dette slår ethvert kompaktanlegg i samme prisleie fra elkjøp/expert ned i støvlene!

PS: Fronthøyttalerne alene koster 3498,-

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er stilige disse, og ytelsene i forhold til pris er sikkert meget bra.
    Men lurer på hvor lang tid det tar før B&O sender hele sin advokat stab på dette.
    B&O bruker en formue hvert år på å stoppe plagiater, da mest i østen.
    Nå trenger de ikke springe langt for å finne synderne :lol:
    Men produktene virker interessante i seg selv, blir artig å følge med på dette.

Newcomer AlfaThor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilder av 6011+6014

Er det noen som kan hjelpe meg med bilder av dette oppsettet. Har sett på HiFiklubben.no, men der er det kun blider av høyttalerene, og ikke særlig gode bilder heller. Er også interessert i høre i fra noen som har hørt på oppsettet.

mvh
    Thor Atle

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en tur på hifiklubben da vel. Det låter helt greit, under den forutsetningen at man har koblet til en sub.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Ta deg en tur på hifiklubben da vel. Det låter helt greit, under den forutsetningen at man har koblet til en sub.
    Har snakket med min "lokale" hifiklubb, og de hadde ikke utsyret inne før mot slutten av neste mnd. Dessuten bor jeg ca 45 km unna...

Har ittno slik her på Gjøvik amma :cry:

mvh
    Thor Atle

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo kjedelig. Men utseendemessig er det virkelig freshe saker, byggekvaliteten fremstår som høy i forhold til prisen, i alle fall på de gulvstående høyttalerne.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo kjedelig. Men utseendemessig er det virkelig freshe saker, byggekvaliteten fremstår som høy i forhold til prisen, i alle fall på de gulvstående høyttalerne.

Da var høyttalerene innkjøpt, men ikke subwooferen. Synes ikke den var kraftig nok. Forslag til andre, gode subbere som kan visuellt passe sammen med høyttalerene og gi skikkelig trykk?

mvh
    Thor Atle

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlfaThor
    Da var høyttalerene innkjøpt, men ikke subwooferen. Synes ikke den var kraftig nok. Forslag til andre, gode subbere som kan visuellt passe sammen med høyttalerene og gi skikkelig trykk?

mvh
    Thor Atle
    En SVS PC-Ultra Har en slik selv og der skorter det i alle fall ikke på trykket! (Den er meget musikalsk også.) Dessuten så er det vel sjelden å oppdrive en subwoofer som strekker seg like høyt i været som frontene dine! Med andre ord, dem vil passe som hånd i handske

Hvordan synes du mellomtone og diskant-gjengivelse er på høyttalerne? Åssen forsterker bruker du på dem? Kan høyttalerne spille høyt uten forvrengning?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

En SVS PC-Ultra Har en slik selv og der skorter det i alle fall ikke på trykket! (Den er meget musikalsk også.) Dessuten så er det vel sjelden å oppdrive en subwoofer som strekker seg like høyt i været som frontene dine! Med andre ord, dem vil passe som hånd i handske

Hvordan synes du mellomtone og diskant-gjengivelse er på høyttalerne? Åssen forsterker bruker du på dem? Kan høyttalerne spille høyt uten forvrengning?
    La meg først si at jeg ikke er utpreget audiofil... Med det sagt så synes jeg at mellomtone/diskant er god med en ren og klar lyd uten merkbar forvrengning. Selv når man guffer på litt ektra (i festmodus).

Bruker min gml hjemmekinoforsterker, en tilårskommen Pioneer vsx-730. Ikke ideelt mao, men greit nok. Den får nyte pensjonisttilværelsen som stereoforsterker i stua, da den nye 1015 endelig er i hus.

Har forøvrig tenkt litt på sylinderhøyttalerene til SVS, f.eks. http://www.svsubwoofers.com/subs_pci_25-31.htm, men jeg synes det er litt basete å måtte importere selv. Men de hadde helt klart "kledd" høyttalerene. Har så langt testet med Klipsch RW 8 og 10, samt Martin Logan Grotto. Er mest fornøyd med Rw 10 så langt, rw 8 ble litt liten, og Grotto litt voldsom igjen.

mvh
    Thor Atle

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En SVS PC-Plus 25-31 som du har kikket på vil være en UTMERKET match til høyttalerne dine. Den er ikke dyr (6000-7000 tipper jeg), og spiller fletta av alt annet du har vært borti.

Det er en norsk importør som setter igang nå rundt disse tider, så da slipper du å importere selv. Hvis jeg ikke husker helt feil er det Lassesen her på forumet som står for den geskjeften, send en PM til han og forøhr deg

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En SVS PC-Plus 25-31 som du har kikket på vil være en UTMERKET match til høyttalerne dine. Den er ikke dyr (6000-7000 tipper jeg), og spiller fletta av alt annet du har vært borti.

Det er en norsk importør som setter igang nå rundt disse tider, så da slipper du å importere selv. Hvis jeg ikke husker helt feil er det Lassesen her på forumet som står for den geskjeften, send en PM til han og forøhr deg
    Får håpe du har rett, for nå er den i hvertfall bestillt (fra "over there")!

mvh
    Thor Atle

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlfaThor
    Får håpe du har rett, for nå er den i hvertfall bestillt (fra "over there")!

mvh
    Thor Atle
    Gratulerer!! Du blir garantert superduperfornøyd

Heldig var du også, for etter hva jeg skjønner skal SVS slutte å eksportere tuber og en del boks-modeller til norge, forutenom dem Lassessen tar inn. Så da fikk du sikkert en av de siste som kommer hit til landet!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såh, da er tuba i hus. 2,5 timer til på jobb så er det hjem å leke. Skulle kanskje hatt plus'en men det ble (bare) pci

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Hvilken effektforsterker skal du bruke på den?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker og effektforstterker fru Blom. Etter å ha kjøpt meg ny forsterker i kinokjelleren er det nå min tilårskommne pioneer vsa-730 som tjener som forsterker i stua.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg misforstått noe her...Kjøpte ikke du en PCi-modell?

Husk at PCi-modellen IKKE har innebygget egen forsterker og PCi-modellen er da en såkalt passiv subwoofer, som trenger en egen ekstern effektforsterker for å virke.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har jeg misforstått noe her...Kjøpte ikke du en PCi-modell?

Husk at PCi-modellen IKKE har innebygget egen forsterker og PCi-modellen er da en såkalt passiv subwoofer, som trenger en egen ekstern effektforsterker for å virke.
    Det er feil. Alle modeller som begynner med P er aktive, det gjelder også PCi.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Me bad.