Trådløse høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløse høyttalere

Er det noen kan anbefale noen trådløse høyttalere? Aller helst høyttalere for innbygging i taket og som tåler fuktighet.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Trådløse høyttalere

Sitat Opprinnelig postet av haakon1970
    Er det noen kan anbefale noen trådløse høyttalere? Aller helst høyttalere for innbygging i taket og som tåler fuktighet.
    Uten en tråd og våt?

Høres ut som noe "båtfolket" er kapabel til å svare på...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trådløse? De må jo uansett ha strøm.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg villa ikke hatt trå løst, Det er masse forstyrelser i lyden, Også som sakt du får det ikke HELT trå løst :wink:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei haakon1970 og velkommen til AVforum!

Trådløse systemer tilgjengelig pr. dato er dessverre ikke spesielt gode mhp lydkvalitet. Dette er av flere årsaker. I utgangspunktet er 2,4 Ghz radionettet kapabelt til å overføre digitale signaler i tilstrekkelig båndbredde. Problemet er at dagens systemer (de jeg vet om ialfall), konverterer de digitale signalene analogt før de sendes over. Dette er for å slippe prosessering i selve høyttaleren. Dette medfører merkbar reduksjon i kvaliteten på de systemer jeg så langt har lyttet til (stort sett bare merker som JVC og Sony).

For øvrig benytter Sony seg av et IR-system som skal fungere en del bedre enn radio, men etter min mening er heller dette langt fra tilstrekkelig godt (for en AV-entusiast, vel å merke!).

Når det gjelder behovet og nytten av trådløse surroundhøyttalere, selv om en også trenger strøm, er for øvrig selvsagt til stede i en rekke oppsett, inkludert mitt eget stueanlegg. Stygge kabler fra ende til annen, som jeg i tillegg grunnet rommet konstruksjon må strekke rett over gulvet, ser jo rett og slett skikkelig kjipt ut, og det er jo en del som bryr seg om slikt!

Vi kommer nok til en å se en heftig utvikling her i tiden som kommer. Nå som overføring av data via strømnettet har klart passere 80 Mbit eller over 10 Mbit i praksis, er jo dette perfekt for denne type høyttalere. Poenget må imidlertid være å holde signalet digitalt så lenge som mulig, men det antar jeg de mer kvalitetsbevisste produsentene vil ta langt mer hensyn til...

Som et alternativ har jo f.eks. Yamaha kommet med en ny høyttalerteknologi (Digital Sound Projector YSP-1) som benytter 42 små høyttalere i et panel som visstnok skal levere relativt oppegående surroundlyd. Det gjenstår selvsagt å se om den påstanden har noe hold, men vi kan jo alltids håpe! Pris er etter sigende ca. 1500 USD, og det er jo ikke så ille heller!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for råd! Jeg har lyst å bygge inn høyttalere i taket på badet å bruke sone 2 utgangen på recieveren der. Det ligger en kurs i taket, men badet er langt unna recieveren min. Det blir derfor vrient å strekke høyttalerkabel uten å pelle huset fra hverandre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Okey. Til det formålet kan jo de eksterne løsningen være greie. De benytter 2,4 Ghz radiotransfer og sender analogt. Slike løsningen finner du i Elkjøp o.l. butikker til 5-600 kroner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •