Dur fra gammelt anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dur fra gammelt anlegg

Jeg overtok for årevis siden foreldrenes gamle B&O-anlegg. Det er cirka 25 år gammelt. Det har hele tiden vært en konstant during fra høyttalerne, og jeg lurer på om det kan gjøres noe med. (Jeg liker anlegget, er litt nostalgisk.) Bortsett fra denne duringen fungerer anlegget prikkfritt.

During kommer fra høyttalerne, og øker i volum når jeg øker volumet på forsterkeren. Den er såpass markant at du kan høre den også når du spiller musikk (når du først er gjort oppmerksom på den), og ikke bare når det ellers er stille.

Duringen kommer når jeg stiller inn på phono og tape-inngangene. Det durer ikke når jeg stiller forsterkeren inn på radiomodus, ei heller når den skrus av i standby-modus. Altså bare dur ved phono og tape.

Noen tips? Vil gjerne bli kvitt den duringen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ting som tyder på at feilen ligger i forforsterkeren. Jeg ville ha brukt et oscilloscop og tråkla meg gjennom signalveien til feilen hadde dukket opp. Trolig en tørr kondensator. Anlegget er jo tross alt 25 år..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oscilloskop? Signalvei? Kondensator?

(Host.)

Kan du forklare nærmere? Jeg har god trening i å plukke fra hverandre elektroniske duppeditter og sette de sammen og alt det der, men er ingen fagmann, så jeg hadde satt stor pris på litt mer konkret hjelp: Hvor finner jeg kondensatoren, hvordan gjør jeg den... eh.. utørr? Er signalveien du nevner veien fra phono- og tape-inn og så videre rundtomkring inne i forsterkeren?

Og hva hvis jeg ikke har oscilloskop (hva nå enn det er, har hørt det før, men word has lost all meaning)?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greieste er vel å levere saken inn på et radioverksted eller lignende, der har de søkeverktøy. Ikke nødvendigvis så dyrt, når det bare er feilsøking som du først og fremst er ute etter. Så kan du etter å ha fått diagnosen vurdere om du ønsker å koste på et reparasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. ok.. det er helt umulig å nevne trolige feil uten å ha kikket i apparatet og trikset litt.. Hvis ikke du er en sånn "500-feil kar" Det er jeg på eldre philips tv :wink:
    Anbefaler deg å lever inn anlegget på et lokalt verksted. Forundersøkelse varierer fra 150-300,-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •