2 center høytalere, annbefalinger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 center høytalere, annbefalinger?

....hmm, hadde trodd at dette emnet hadde vært bedre diskutert men jeg fant ikke noe av interesse.

Saken er denne, har pr. i dag 1 senter stående i racket under tv'n. Noen ganger høres det veldig godt at høytaleren står langt ned, mens det i de fleste tilfeller fungerer helt greit (vinkler den opp mot lyttehøyde).
    Det jeg nå lurer litt på er om jeg skal montere en senter til av samme slag over skjermen også, vil dette bli rart eller vil det hjelpe til å fordele stemmer bedre?!
    Kan ikke huske å ha sett dette i noe oppsett her i allefall, så jeg tar med glede imot tips :wink: Tanken var da å utvide med enda en Audio Pro Avantek Two center.... :idea:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger du ikke med............ 8) på andres oppsett i minHjemmekino :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er først og fremst klangbalansen som bestemmer hvor høyt vi oppfatter lyden i lydbildet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i grunnen diskutert dette tidligere: http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

Ifbm senter vil jeg svært gjerne vite litt mer om paralellkobling/seriekobling av høyttalere. Det er blitt diskutert mye om at en bør ha godt med lyd i senter, men når senterhøyttaler i drømmeoppsettet er litt "pinglete" så må en jo finne på noe. Ønsker i det lengste å unngå å blande inn senter fra andre fabrikater o.l. Et alternativ er selvfølgelig preout og effektforsterker på senter.

Noen som har noen linker til info om hva slags lyd jeg kan forvente hvis jeg paralellkobler eller seriekobler høyttalere?

Har hørt at variasjonene i impedansen kan gi merkelige resultater ved slike koblinger og at lyden kan oppføre seg uforutsigbart. Noen som kjenner til dette?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Følger du ikke med............ 8) på andres oppsett i minHjemmekino :wink:
    Hmmm, husket det når det kom opp her.... Men nå var jeg løsningen min litt annerledes da? Litt mer mellomrom på en måte og da er jeg redd for at bildet skal bli "delt" på en måte?

Dette har kanskje Snickers-is en ytterligere kommentar på?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Thule klarer 2 ohm ifølge manualen så jeg har paralellkoblet mine 2 stk. 8 ohms IMF´er, fungerer fint. Jeg er fornøyd da.
    Du må bare sjekke om din forsterker greier den belastning du nå kobler opp.
    Kjender ikke til du får forskjellig lyd egentlig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte en mail til Proson med sp.mål om 52MKII var sterk nok alene, eller om den kunne/burde paralellkobles. Svar:

Hej.

Jag tycker att den klarar sitt jobb med glans, den har även testats i lyd
    og bilde i ett paket
    under förra året.

MVH
    /Fredrik
    Ikke mye hjelp å få fra den kanten. :roll:

Jeg ser jo at noen med hell har prøvd å paralellkoble og seriekoble, så det har jo absolutt noe for seg.

Så langt har jeg kommet til at det er viktig at forsterkeren tåler belastningen (evt. bruk av pre-out og effektforsterker), og at høyttalerene har lik avstand til lytteposisjon.

Det er vel ikke umulig at romkorreksjonssystemer kan bli forvirret?

Kanskje det kan ha noe for seg å "låne" surround-satelitter til en test foran?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om man kobler et y-ledd ut ifra pre-out center, og bruker 2 monoblokker?
    Det burde da gå fint.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Hva om man kobler et y-ledd ut ifra pre-out center, og bruker 2 monoblokker?
    Det burde da gå fint.
    Høres dyrt ut, så det vil jeg helst unngå, men er det det som skal til får jeg heller se etter en brukt NAD 216 eller noe. Eller.... http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=4731 Har dette noe for seg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 2 center høytalere, noe for seg?

Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Det jeg nå lurer litt på er om jeg skal montere en senter til av samme slag over skjermen også, vil dette bli rart eller vil det hjelpe til å fordele stemmer bedre?!
    Dæven - for noen ideer, da mann :shock:

Som sagt så gjort - det ble 2 høytalere til i senter, på egen forsterker Har lagt ut noen oppdaterte bilder. Go For It 8)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    to sentere høres ut som en god ide. rotel blandt annet har to pre utganger for senter. et yledd gjør også jobben.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kraftig nok senter har sine fordeler da man unngår faseproblemene som naturlig følger når man bruker 2 høyttalere til å gjengi samme signalet.

Jeg skjønnte ikke helt hva du mente med at bildet blir delt. Tenker du på lydbildet og at senterkanalen låter pinglete i forhold til frontene?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He,he Snickers-Is var ikke så bra formulert kanskje. Bare var litt bekymret for at det evt. skulle komme veldig klart frem at lyden kom frå både under og over bildet...hvis du skjønner? Sånn som det er i dag, er det noen ganger som sagt litt for tydelig at lyden kommer fra senter under tv'n.....hva skjer med 2 på forskjellige steder.... :roll:

Tror jeg skal starte jakten på en brukt eller overligger av en avantek two :wink: Har tatt en liten ringerunde, men ikke noe flaks så langt. Kun funnet Bravo i fx serien....og da ryker jeg på 4500,- for en "test"....

....eller så kan jeg kanskje prøve med en annen modell jeg har liggende fra Definitive :idea:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en annen type må du koble dem i paralell.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg vælge, og dette har jeg sagt før, da blev det en IMF RSPM som senter også, men hvor plaserer jeg 140 liter høyttaler ? Jeg må da ha lerretet oppe i loftet....
    Det funker helt fint med 2 sentere, du kan jo prøve med et par billige du kanskje har til å ligge i garasjen, dette vil gi en indikasjon av effekten du får.
    Muligt det er akustikken i mit loft, men dette bliver nu endret, er ved å legge sort stof på en del av loftet over lerretet, men jeg har fonemmelsen hos mig, at alt kommer fra et punkt ca. 10 cm over senter av lerretet. jeg håber ikke det endrer sig for mye etter stoffet er på plass for jeg er fornøyd med lyden jeg har nå.
    Mine senter høyttalere er dog montert med B-Tech holdere så de kan vinkles ganske mye, så litt justering er mulig.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet dette selv i noen uker nå, men har ikke plass over lerretet så har satt de under. Koblet opp i serie og har ikke merket noe til ugjevn volum, måtte heller ikke øke noe på senternivået i forhold til med kun en høyttaler.

For min del er hovedgrunnen til denne testen og få fyldigere lyd fra senter, og det ble det helt klart, men tror det er noe utfasing på gang ved noen frekvenser. Dette kan skyldes at de står på skrå, men det er coax-elementer, så skulle vel ikke ha så mye å si da.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min øverste høyttaler har diskanten opp, den nederste høyttaleren har diskanten ned, men har ikke testet om der er noen forskjell. Har kjørt slik 1 år nå....

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avantek two

Nå har jeg i allefall bestillt en til, så får vi se hvordan det blir Serien er jo utgått, så jeg måtte lete litt :wink:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagt litt på is da noen tips var negative i forhold til at det ble langt mellom diskantelementene. Det blir jo sikkert 1m imellom så dette vil kanskje bli en sak å vurdere?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Lagt litt på is da noen tips var negative i forhold til at det ble langt mellom diskantelementene. Det blir jo sikkert 1m imellom så dette vil kanskje bli en sak å vurdere?
    Var det teoretikerne :roll: eller praktikerne ops: som tipset deg? Du kan jo spørre om de kan analysere senteroppsettet mitt, så skal jeg avsløre fasiten senere i denne tråden........

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •