Dårlig bassgang i dali 8008 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sliter også med dårlig/lite bass fra mine 8008 (som jeg har hatt i 3-4 år nå). Har brukt de i 4 forskjellige rom / 2 forskjellige hus uten at jeg har hørt noen merkbar forskjell. De drives for øyeblikket av en NAD T760 som burde være strømsterk nok, men har også benyttet en effektforsterker på 2 x 125 W @ 8 ohm. Demomodellene jeg hørte på Hifiklubben før handel var noe helt annet. Kan det kanskje tenkes at det er feilproduksjon på noen av disse? Noe er jo åpenbart feil, ettersom enkelte hevder det er skikkelig trøkk i de, noe jeg selv også hørte hos HFK før kjøp?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du, Carpo... du har jobbet beinhardt med å få dette til å virke over flere måneder nå, og har ikke fått til det du ville i bassen. Det virker faktisk som 8008 ikke svarer til forventningene for deg.

Jeg tror rett og slett tiden er kommet for å slutte å tweake og begynne å lete etter en erstatter. I denne hobbyen er det av og til slik:
    Man leter grundig, leser tester og får anbefalinger (ofte basert på lesing av de samme testene ), og bestemmer seg for et kjøp. Så viser det seg når man får produktet i hus at noe overhodet ikke svarer til forventningene. Da kan ofte eneste løsning være å finne et annet produkt. Jeg tror tiden er inne for en oppgradering!

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg kunne gjerne tenkt meg en erstatter. Men spørsmålet er om de vil spille bedre på det rommet. Er det noen høyttalere som er men plasseringsvennlige enn 8008? Hva med B&W 604S3 eller Dali Concept 10?

Har en erfaring av at høyttalere spiller bedre når de står inntil den lengste veggen i et rektangulert rom, og i rom som er kvadratiske. Er det bare meg eller er det slik?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel som regel best å ha de på en av kortveggene i et rektangulært rom.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carpo
    Ja jeg kunne gjerne tenkt meg en erstatter. Men spørsmålet er om de vil spille bedre på det rommet.

Har en erfaring av at høyttalere spiller bedre når de står inntil den lengste veggen i et rektangulert rom, og i rom som er kvadratiske. Er det bare meg eller er det slik?
    Så mye som du har jobbet med dette, så tror jeg faktisk det er høyttalerne og ikke rommet som er problemet.

Når det gjelder romdimensjon, så ville jeg uansett unngått et kvadratisk rom. Det gir dobbelt opp med stående bølger ved enkelte frekvenser. Et rektangulært rom der hver av dimensjonene IKKE er en heltallsmultippel av en annen dimensjon er det beste. Det er heller ikke ideelt å ha lytteposisjonen helt inntil en vegg eller midt i rommet i lengderetningen (da vil man sitte i toppen på første ordens langsgående, stående bølge og i utfasningen i andre ordens stående bølge).

Grunnen til at det ofte fungerer bedre i lengderetning er nok at man da ikke behøver å ha lytteposisjon helt inntil veggen.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå akkurat flyttet 8008 inn på det rommet axs 8000 står. Der spiller de mye bedre. Tøft... men feil rom

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carpo
    har nå akkurat flyttet 8008 inn på det rommet axs 8000 står. Der spiller de mye bedre. Tøft... men feil rom
    Da er jo ikke alt håp ute. Mener å huske at du har prøvd axs8000 i "problemrommet" med bedre resultat enn 8008, stemmer det?

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei... har ikke prøvd det (tror jeg) men jeg driver på og prøver nå... hehe... 2 sec

nå har jeg prøvd spilte akkurat som 8008. Jeg bruker støtt spor 1 og 4 på madonna music cd'n.

Det har vert mye fram og tilbake. Her er en liste over de kobinasjoner jeg har prøvd og på hvilket rom. Rangert etter hva som spilte best etter mine ører. Tenker da spesielt på bass. Jeg har 2 forsterkere som jeg har prøvd med: en 3805 og en gammel yamaha stereo forsterker og to forskjellige rom: vi kaller dem kinorom og soverom

1. Yamaha, dali axs 8000, soverom
    2. Yamaha, Dali Blue 8008, soverom
    3. Denon 3805, Dali Blue 8008, soverom
    4. Denon 3805, Dali Axs 8000, soverom
    Her er det stort skille!!!
    10. Denon 3805, Dali Blue 8008, kinorom
    11. Denon 3805, Dali AXS 8000, kinorom

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bladd litt i gamle tråder fra den gangen du kjøpte 8008, Carpo, og ser jo at du har disse dimensjonene på rommet: 4,8m x 3,4m x 2,4m. Rart jeg ikke trigget på det før. Altså: ROMMET ER PROBLEMET.

Standard norsk takhøyde er 240cm. Det gir stående bølger ved ca 70Hz og 140Hz i bassområdet. Men du har i tillegg 480cm i lengderetningen, noe som er eksakt 2 ganger takhøyden. DET er BAD. Det vil nemlig si at du i lengderetning får stående bølger ved 35Hz, 70Hz, 105Hz og 140Hz fra den dimensjonen. Som du ser vil du ha stående bølger mellom gulv og tak ved 70Hz og 140Hz, noe du også har i lengderetning!
    Det ser ut som om Denon 3805 kan klare å justere litt på peaken ved omtrent 140Hz, men dipen ved 70Hz sliter den mye mer med!
    Dette forklarer jo de voldsomme svingingene du måler og opplever!

Tiltak 1: Forsøk å flytte sofaen i lengderetningen på rommet. Tror den står litt for nær midten av rommet. Tror du bør flytte sofaen litt nærmere døra (tipper at hvis du står eksakt midt i rommet, så har du omtrent ikke bass ved 70Hz i det hele tatt)... Det har med hvor i de stående bølgene du "sitter", for en stående bølge har nemlig topper og daler på helt bestemte steder i rommet. Du har et typisk problemrom med den lengden på 480cm, så her må det jobbes hardt med plassering og demping.
    Tiltak 2: Har du noen tykke madrasser liggende, så ville jeg eksperimentert med å ta tre av dem og lene opp ved siden av hverandre mot bakerste vegg som et eksperiment (dekk døra også). Tror det nemlig er bølgene i lengderetningen det er lettest å gjøre noe med, hvis du ikke vil senke taket, da... Hvis det virker, så kan vi komme tilbake til mer permanente tiltak som vil være mer estetisk enn madrassene.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe, siden du er så bevandret innenfor romakustikkens verden:

Det planlagte hjemmekinorommet mitt er også ca 4,80 langt. Men det er ikke 2,40 høyt. I forkant er det ca 2 meter høyt, og flatt/rett, til ca midt i rommet. Der er det et skråtak som er 80 cm høyt bakerst, og ca 2,50 høyt midt i rommet. Bakerst i rommet er det imidlertid et karnapp, som er buet og ca 2 meter bredt og 2 meter høyt (en bue skjært ut av skråtaket). Hvis du greier å danne deg et bilde av rommet nå blir jeg imponert :wink:

Rommet er i underkant av 3 meter bredt, forresten - og spørsmålet er selvfølgelig: Er dette et rom som vil gi gode forutsetninger for lytteopplevelsen?

Det vil selvsagt bli møblert, lagt teppe, hengt opp gardinger på vinduet bakerst i rommet osv..

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Det var det gamle rommet. De nye er 4.40 x 2.80 x 2.40. Sikkert ikke bedre det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carpo: Jeg hadde det samme problemet, og det hadde ikke noe med høytalerene og gjøre. Det var pga for lite effekt, rettogslett.

Kan være jeg driter meg ut her, for jeg vet ikke hvor mye effekt den forsterkeren din gir. Men beskrivelsen din høres etter min erfaring ut som at det mangler effekt, at du har for svak forsterker.

Fra selskap til selskap, de har forskjellige "vrengegrenser". Altså noen er strengere når det gjelder vrenging enn andre.

F.eks: Luxman M120A - 2x130W 8 Ohm
    Denon 1060 Klasse A - 150W 8 Ohm

Det å bruke Denon'n til høytalerene var farlig. Luxmannen eide høytalerene rålett

Så nå gir Dali Blue 8008 skremmende mye bass.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •