Dynabel høyttalere fra Eltek

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynabel høyttalere fra Eltek

Hei! Har fulgt litt med på forumet en stund.

Jeg er på jakt etter nye høyttallere. Rommet er ca 5,5 x 4,5 meter, med TV/stereo midt på den ene langveggen.

Har tenkt at jeg i første omgang skal kjøpe et par gode front-høyttalere, og så bruke litt mindre penger på senter/Sorround.

Har sett litt på dokumentasjonen til dynabel Exact. Denne selges som kit for ca 9400,-, og det virker som om disse får gode skussmål flere steder.

Hvor plasseringsvennlig er disse?
    Finnes det andre alternativer som ikke er dyrere, men som leverer god lyd?
    Hvor tunge er disse å drive? Har en Pioneer vsx-908 (5x110 thx) som reciever.

Neste steg er senter/bakhøyttalere. Her satser jeg på å bruke mest penger på senter, siden det er der det meste av dialogen forefår.

Bruksmessig: 75% musikk, litt film innimellom.
    Hører mest på klassisk (ca like mye kammermusikk og orkesterverk), og "lett Jazz (f.eks Miles Davis)

Var innom Hifi klubben og hørte på B&W 805, og de låt flott, men de er litt for dyre....

Noen meninger?

Har Pioneer DV 717 og Pioneer VSX-908

Runar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående dynabel exact, jeg har en variant av de (amadeus SE) som er veldig liktlåtende, og det eneste jeg vil si som er negativt med de er at blir en anelse spisse i lyden. Utrolig fin lyd og fint lydbilde på de dog og du vil på ingen måte angre, selv om jeg foretrekker å ha fullsize høyttalere som front.. Vil anbefale deg å høre noen klassikere av gulvstående høyttalere slik som Mission 753 og Kef Q80, begge billige å få taki brukt og gode som jeg vil tro passer receiveren din bedre da Exact-ene egentlig fortjener noe med mer finesse.

Uansett, ikke undervurder elementet om å ha 5 like høyttalere.... 4 mission 753-er og en bra senter høres ut som et utrolig bra utgangspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir jeg (pga møbler) nødt til å finne noen relativt små, diskré høyttalere i bakkanalene. I senter kanalen har jeg litt mer spillerom.

Om det er fullsize eller stativhøyttalere spiller mindre rolle for meg.

Prøver å følge med på bruktmarkedene, men det er så mange forskjellige tilbud der ute, at det er vanskelig å holde oversikt.

Hvis jeg plotter meg inn på 12.000 totalt for høyttalere (senter + front), er det noe annet jeg heller burde vurdere?

Som sagt brukes det mest til audio, men litt film innimellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, QLN høyttalere fra HiFi-centeret kjeden selges nå relatvit billig pga at de slutter å distribuere merket. Ta deg en tur innom de og be om å få høre på disse:

http://www.qln.se/_604/604.html

En kompis av meg kjøpte komplett qln-sett og jeg må si at lyden er forbausende bra til den prisen. I ditt tilfelle ville jeg kanskje ha bytta ut 604 med 606 for å få litt mer trykk, men hør på 604 først det kan hende at du synes den passer receiveren din bedre fordi lyden er relativt feit med en forsterker som har kan levere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og hørte på DynaBel Euphoria igår... det skulle jeg aldri ha gjort. Dyre, ja... men for en lyd. Må selge bilen snart...

:lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mektig bra lyd i de ja, men de lider litt under at de excel-elementene høres veldig harde ut i bassen, stort medre mellomtone er det knapt mulig å få imho. =P

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Var og hørte på DynaBel Euphoria igår... det skulle jeg aldri ha gjort. Dyre, ja... men for en lyd. Må selge bilen snart...
    Du kan jo bygge dem selv... Da slipper du unna med å selge oppvaskmaskinen og spisestuemøblementet. Og etter at du har fått Euphoriaene i hus trenger du bare regnbuemedisin, og det gir jo ingen oppvask. :wink:

Forresten: Selg boligen i stedet og bytt ut med en stor ettroms. Strengt tatt er vel det alt man trenger når man har euforisk action og regnbuemedisin!
    8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... greit å ha et rom med Action, men det er jo greit å andre rom til litt annen action også, for å si det sånn.

Det er mange veier til himmelen... god lyd er bare en av dem!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp det å bygge selv er jo noe av poenget med disse....?
    Jeg storkoser meg når jeg setter i gang med loddebolt, multimeter signalgenerator og oscilloskop......

NetForce sier bassen er hard, kan man kompensere dette med en Sub (eller to)?

Vil man egentlig spare på disse selvbyggingsprosjektene. De er tross alt ganske dyre.... Skulle tro man fikk mye annet bra i samme prisklasse...

Til slutt: Finnes det andre leverandører av byggesett, der selve kabinettet er ferdig fra møbelfabrikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runarwh
    Nettopp det å bygge selv er jo noe av poenget med disse....?
    Jeg storkoser meg når jeg setter i gang med loddebolt, multimeter signalgenerator og oscilloskop......

NetForce sier bassen er hard, kan man kompensere dette med en Sub (eller to)?

Vil man egentlig spare på disse selvbyggingsprosjektene. De er tross alt ganske dyre.... Skulle tro man fikk mye annet bra i samme prisklasse...

Til slutt: Finnes det andre leverandører av byggesett, der selve kabinettet er ferdig fra møbelfabrikk?
    Scop? Hva skal du med det?.... Den litt harde bassen kan nok til en viss grad kompenseres med en sub, men jeg personlig foretrekker andre høyttalere nemlig mine, omtrent samme konstruksjon men med en Scanspeak 7" som nederste element.

Jeg vil påstå at om man bygger de selv så kan man selge de videre uten verditap, om man går lei av de. Det skal godt gjøres med "vanglie".

Tja, jeg er ingen snekker så jeg kjøpte mine kabinett ferdiglakka og montert, bare å dempe kabinettet og hive i elementer og delefilter så var de klare.

www.norskaudioteknikk.no er et fullgodt alternativ til Eltek ikke så høyprofilerte her dog.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NetForce
    www.norskaudioteknikk.no er et fullgodt alternativ til Eltek ikke så høyprofilerte her dog.
    Nåvel... Jeg synes ikke norskaudioteknikk sine sider er spesielt informative. (Ikke det at Eltek sine sider vinner noen webdesignpris heller... Men den som leter finner ihvertfall...) Dessuten har Eltek en vinkling som heller mye mer mot dem som gjør alt selv. De selger ikke bare byggesett, men også komponenter og elementer for dem som også vil gjøre designjobben selv.

Jeg ser jo at norskaudioteknikk har mye bra, men de er slik jeg kan lese det ut fra hjemmesiden deres ikke t fullgodt alternativ, men snarere et alternativ mellom Elteks selvbyggerlinje og butikker som kun tilbyr ferdige høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tittet innom Elteks lokaler for en titt.
    De hadde utstilt prototypen på en opgradert utgave as S23 i samme finnish som superExact/Euforia.
    Noen som vet mer om den? Han antydet en pris på 11000+ for byggesettet.

Skal jeg først bruke så mye penger på lyd, er det viktig at resultatet skal se skikkelig pent ut.

Skal ta en tur innom Norsk audioteknikk sine lokaler neste uke og sjekke hva de har utstilt. Har lyst til å bygge sakene selv....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg ser jo at norskaudioteknikk har mye bra, men de er slik jeg kan lese det ut fra hjemmesiden deres ikke t fullgodt alternativ, men snarere et alternativ mellom Elteks selvbyggerlinje og butikker som kun tilbyr ferdige høyttalere.
    Det er nok heller det at de profilerer ferdigbygde deler på sidene sine, omtrent alt de leverer kan fåes som byggesett om ønskelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •