Ny subplassering ga overaskende MYE mer/bedre bass!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny subplassering ga overaskende MYE mer/bedre bass!

Ta en titt på bildene på "min hjemmekino" under her. Der ser dere det forrige oppsettet med sub og den nye. Først hadde jeg sub´en ved siden av den ene Dali 400 høyttaleren. Gjorde dette da jeg ikke trodde rommet ga noe særlig andre alternativer. Så i dag da jeg pussa vinduer (jepp, menn KAN gjøre rent! 8) ) og sto helt i det hjørnet sub´en står nå, oppdaget jeg det. Det var helt sykt mye bass i det hjørnet i forhold til resten av rommet! Jaja, tenkte jeg, skader ikke å prøve. Jeg satte sub´en der og for en forskjell! Var som å få enn ny og større sub i huset! Jeg har prøvd å vinkle sub mot lytteposisjon, men den spiller best merkelig nok, når den står slik den gjør nå. Prøvde også med fase, men fant ut at den står best på 0. Anbefaler alle med sub om å gå rundt i rommet og "lete" der det basser best. Der det er best bass, der setter du sub´en. Jeg gjorde kanskje en omvendt "sett i sub i sofaen og krabb"?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ny subplassering ga overaskende MYE mer/bedre bass!

Jepp, sub plassering har vanvittig mye å si for resultatet mange ganger. Blir som regel veldig kult når man finner den "rette" plaseringen. 8)

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant så sant, men hvorfor ble det så mye mer bass akkurat der? Hva kan dere eksperter se av bildene? Det er to store glassvinduer der sub´en står ser dere. Vet at et hjørne forsterker bassen, men den står ganske langt vekk fra lytteposisjon og spiller ikke akkurat mot sweetspot. Den spiller til høyre for kjøkkenet som dere ser på bildet. Kanskje bassen blir reflektert rundt om kring. Eneste jeg har merket er at på musikk, så virker det som om den "henger" litt etter. Spesielt på techno o.l. Kan være at lydbølgene bruker lenger tid før de når meg, da det blir mer refleksjon? Jeg vet ikke?

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker for mange år siden at hifiklubben gikk ut med at subben kunne man sette hvorsomhelst da man ikke hører hvor lyden kommer fra.. :P I og for seg riktig det, men det er gjerne bra lyd man vil ha..

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Så sant så sant, men hvorfor ble det så mye mer bass akkurat der? Hva kan dere eksperter se av bildene? Det er to store glassvinduer der sub´en står ser dere. Vet at et hjørne forsterker bassen, men den står ganske langt vekk fra lytteposisjon og spiller ikke akkurat mot sweetspot. Den spiller til høyre for kjøkkenet som dere ser på bildet. Kanskje bassen blir reflektert rundt om kring. Eneste jeg har merket er at på musikk, så virker det som om den "henger" litt etter. Spesielt på techno o.l. Kan være at lydbølgene bruker lenger tid før de når meg, da det blir mer refleksjon? Jeg vet ikke?

WOW dude, calm down, who cares, as long as it works man... faaar out.... 8)

Det er vel bare slik det er det, noen plaseringer er mere gunstige for lyden enn andre. Og det varierer jo med hvert enkelt rom. Tror ikke noen har noen direkte forklaring på hvorfor i alle fall, for da burde det jo være mulig å forutse den beste plaseringen på forhånd. Og så vidt jeg vet gjør det ikke det. :roll: Eller kanskje det gjør det...hmmm?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En måte og finne plaseringen av subb på er og sette den der hvor du skal sitte, så er det bare og bevege seg rundt i rommet får og høre hvor du har best bass, flytt bassen til den plassen hvor du hadde den beste bass lyden.

happy hunting

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •