2 eller 4 bak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Tråd: 2 eller 4 bak

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 eller 4 bak

Planlegger hjemmekino, og lurer på forskjellen i effekt av 2 kontra 4 høytalere bak sofaen. Kommer eventuelt som tillegg til 2 høytalere + sub/senter foran. Er det noen som har erfaringer eller tips her?

Rommet (kjellerrom) dette skal plasseres i blir ca 20 kvm (4 x 5 m)

Tango

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha 4 bak er ikke noen vits, Man hører nesten ikke noe forskjell, jeg syntes to bak altid har vert best for 4 blir litt mye på et hjemmekino rom

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umiddelbart vil jeg tro det er bedre med vanlig 7.1....., men desto flere desto bedre dekning.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Umiddelbart vil jeg tro det er bedre med vanlig 7.1....., men desto flere desto bedre dekning.
    i min hjemmekino fikk jeg ikke 7.1 til å fungere 100%
    5.1 derimot fungerer strålende!
    Det er ikke annet å gjøre en å prøve.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chaffter
    Å ha 4 bak er ikke noen vits, Man hører nesten ikke noe forskjell, jeg syntes to bak altid har vert best for 4 blir litt mye på et hjemmekino rom
    Det kommer vel helt an på romstørrelsen. Har man ett stort rom, så blir det ofte bedre dekning med 7.1. En annen ting som trådstarter skriver: "bak sofaen...". Det er nok bedre å få høytalerene opp i høyden. Jeg har de midlertidig plassert bak sofaen, og det er ikke bra...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det kommer vel helt an på romstørrelsen. Har man ett stort rom, så blir det ofte bedre dekning med 7.1. En annen ting som trådstarter skriver: "bak sofaen...". Det er nok bedre å få høytalerene opp i høyden. Jeg har de midlertidig plassert bak sofaen, og det er ikke bra...
    Ja det er det jeg mener, det blir litt mye på et hjemmekinorom.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer fortsatt ann på rommet, eller er begrepet hjemmekinorom synonymt med en spesifik størrelse..... vrang, jeg :?: :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer fortsatt ann på rommet, eller er begrepet hjemmekinorom synonymt med en spesifik størrelse..... vrang, jeg :?: :wink:
    Ja skjønner

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått fra 5.1 via 6.1 til 7.1 og synest 7.1 fungerer best hos meg.
    Rommet mitt er ikke større en 2,6x3,6.Har store høyt. til surround,men
    kun noen små til surround back.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt være en fordel med 7.1 kontra 5.1 også i små rom, selvsagt med visse begrensninger nedover.

I og med at man får 4 høyttalere til å lage lyd i steden for 2 blir det mindre effekt pr. høyttaler.

På 99% av filmene er jo lyden 5.1 likevel og det er receiveren som lager den / de ekstra kanalene, bassen er med andre ord den samme i 2 av høyttalerene.

Hvis man sitter nærme bakhøyttalerene synes jeg det er en fordel med 4 høyttalere for da blir lyden mere diffus enn om man sitter nærme 2 høyttalere.

Jeg sitter under 1 meter fra mine bakhøyttalere, men lyden er likevel meget difus samtidig som den er retningsbestemt, høres ut som en selvmotsigelse, men min receiver klarer å få dette til på en glimrende måte etter autokalibreringen.

Har testet en del på dette, og jeg er ikke i tvil hvis man har plass og råd.

Men, man oppnår mye av det samme ved å plassere bakhøyttalerene høyt og la dem peke oppover slik at lyden reflekteres fra taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, man oppnår mye av det samme ved å plassere bakhøyttalerene høyt og la dem peke oppover slik at lyden reflekteres fra taket.[/quote]

Takker og bukker for denne.

Å minimere direktelyden og øke reflektert lyd høres jo genialt ut,skal prøve dette med første anledning.

Snodig at jeg ikke har kommet på dette selv etter utallige forsøk på å få riktig plassering av disse

Edit : Fikk visst ikke helt til siteringsfunksjonen men første linje er sitat fra : Arendal

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4 høytalere bak på 5.1 system ja, greit effekten synker fra 2 x 250W til 4x 190W fordi jeg parallellkobler, men dynamikken blir helt extrem og lydtrykket enormt mye råere ..
    Det var en som sa lenger opp i tråden at det ble mindre effekt visst du brukte 4 høytalere, trenger ikke bli det visst du bruker en amp som er linjær. Nemoene mine gir feks 600W i 8 Ohm, 1200W i 4, 2400 i 2 Ohm osv .. Så når jeg får opp mine 8 Nemoer så kommer de til spille med 4 Ohms motstand (utenom de 2 til hver sin senter) og gi 600Watt til hver av mine Klipsch Klf30, selv om jeg bruker bare 1 Nemo til 2stk Klipsch. (12 stk totalt ) :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig fornøyd med 4 stk. bakhøytalere. Den vanligste feilen, er å montere bakhøytalere for nærme lytteposisjon, og det funker SVÆRT dårlig. Det bør være tilnærmet lik avstand til bakre høytalere som til fronter.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de aller fleste er akkurat det rimelig umulig. Jeg har iallefall sofaen helt inntil bakvegg, og slik blir den nok stående i noen år til.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    For de aller fleste er akkurat det rimelig umulig. Jeg har iallefall sofaen helt inntil bakvegg, og slik blir den nok stående i noen år til.
    For mange blir nok dette et kompromiss, men for den som kan velge :wink: og eventuellt den som planlegger en ny installasjon BØR absolutt ta hensyn til dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bedre og kjøpe noe lignende klipsc rs-7 da :roll: For lyden går jo ut to veier på de Så det blir jo nesten som og ha 4 bak hvis du plaserer de ordentlig :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips og synspunkter. En spesiell takk til Arendal som har "lurt" (les tipset) meg inn på dette forumet.

Jeg tar gjerne i mot flere kommentarer. Siden jeg skal starte fra "the very beginning" er alle muligheter åpne enda.

Tango

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Er veldig fornøyd med 4 stk. bakhøytalere. Den vanligste feilen, er å montere bakhøytalere for nærme lytteposisjon, og det funker SVÆRT dårlig. Det bør være tilnærmet lik avstand til bakre høytalere som til fronter.
    Ja, men det er her forsinkelse og romkorreksjon kommer inn, for å "lure" hjernen til å tro at det er like langt til alle høyttalerene.

Mulig at hjernen min er mer lettlurt en gjennomsnittet, men jeg synes det fungerer bra, spesielt med 4 høyttalere bak.
    De er med på å gjøre lyden mer utflytende samtidig som rommet virker mye større.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    .............jeg synes det fungerer bra, spesielt med 4 høyttalere bak. De er med på å gjøre lyden mer utflytende samtidig som rommet virker mye større.
    Det fungerer utrolig bra i ditt oppsett, MEN det er svært få som har tilsvarende installasjon. I oppsett med vanlige "kassehøytalere", oppleves veldig ofte "baklyden" for sterk når høytalerne nesten er montert på sofaryggen. Den verste opplevelsen var når "kanonscenen" fra Master&Commander utspilte seg mellom bakhøytalerne, MEN det var nok også mangel på litt kalibrering. Det er ikke nok å kalibrere NED lydnivået i bakhøytalere for å kompensere "for nærme" montering. I de fleste tilfeller blir det opplevde lydnivået for lavt, og med tilhørende tap av "lydopplevelse". Kompromisser er det over alt, MEN lydmessig kan man gå glipp av meget sterke opplevelser :wink:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men med de forskjellige autosetup / romkalibrerings funksjonene som begynner å bli standard på receiverene nå, så vil forhåpentligvis dette bli ett mindre problem.

Men, om disse systemene klarer å kompansere for en høyttaler som er plassert så nærme at håret flagrer mens kanonene smeller er vel tvilsomt.

Denon AVR 2105 koster snaut 5K og da er det ikke så mye å lure på lenger hvis man er redd for å ikke gjøre det riktig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •