2 eller 4 bak - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31

Tråd: 2 eller 4 bak

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Chaffter
    Å ha 4 bak er ikke noen vits, Man hører nesten ikke noe forskjell, jeg syntes to bak altid har vert best for 4 blir litt mye på et hjemmekino rom
    Merkelig utsagn. En skulle nesten ikke tro du hadde hørt begge variantene. :shock:

Jeg har selv 4 like høyttalere bak i et 7.1-system. Man hører selvfølgelig forskjell fra 2, og jeg synes det er litt bedre med 4. Men om det er verdt prisen det innebærer (2 ekstra høyttalere + evt. dyrere frosterker), er jeg ikke like overbevist om.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Det er ikke nok å kalibrere NED lydnivået i bakhøytalere for å kompensere "for nærme" montering. I de fleste tilfeller blir det opplevde lydnivået for lavt, og med tilhørende tap av "lydopplevelse". Kompromisser er det over alt, MEN lydmessig kan man gå glipp av meget sterke opplevelser :wink:
    Når det gjelder romkorrigering så gjelder vel dette ikke først og fremst lydnivået, men forsinkelse slik at lyden når øret senere pga nærme plassering.......

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield: Sorry, men uten å lage en veldig omfattende forklaring.
    Volum i bakkanalene kontra hensyn til forsinkelse i bakkanalene er i forholdet 99/1 i problemstilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ta utgangspunktet i 4. Hvor ville dere da ha plassert dem i forhold til sofaen? Oppe på veggen? Hvor høyt? Evt. nede ved gulvet? Vendt rett fram eller ?

Tango

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi snakker om 4 direktestrålende høyttalere her, altså typen bokhylle eller liknene kommer det mye an på sofaen.

Hvis du har mulighet til å trekke sitteplassen ett godt stykke ut fra veggen og høyttalerene, er det ikke noe i veien for å ha dem bak sofaen.

Men, hvis det blir under en meter mellom hodet og høyttaler er det nok lurere å rette høyttaleren bort fra hodet, altså legge den på rygg oppå en hylle over hodet.

Bakhøyttalerene bør plasseres så høyt som mulig.

Å plassere høyttalere under hodehøyde vil jeg ikke anbefale unntatt i nødstilfelle.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt det hele et skritt lengre ved å kjøre 6 bakhøytalere. (se min hjemmekino) 7.1 system hvor høytalerene bak sofaen kjøres paralelt 2 og 2. Dette gir full lydopplevelse uansett hvor du sitter i rommet, og fungerer meget godt. Har 5.1 oppe i stua og det kan overhode ikke sammenlignes.
    Chaffer. Prøv 2 bak og 2 ute på sidene isteden for 4 bak så vil du merke stor forskjell......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror d er viktig å tenke litt kvalitet her. D er vel mye bedre å ha to ht av meget god kvalitet, enn 4 middels? For mange er d økonomiske hensyn og ta. Kan fort bli dyrt med 4 kvalitets ht.... D er nå bare meg. Jeg foretrekker kvalitet fremfor kvantitet.

MEN, kan man få i pose og sekk så hvorfor ikke :lol:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, i dette tilfellet er jeg ikke så sikker på om det lønner seg å gå for kvalitet fremfor kvantitet.

Jeg er sikker på at 4 gode høyttalere vil gi en bedre hjemmekino opplevelse enn 2 høyttalere som er like dyre som 4.

Ørets egenskaper når lyden kommer bakfra og det faktum at det er atmosfærisk lyd som er mikset inn bak rettferdiggjør ikke svært dyre høyttalere bak.

De bør ha en viss frekvensrespons på grunn av dagens dynamiske lydspor, men utover det er det liten vitså kjøpe svært dyre høyttalere bak.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg er sikker på at 4 gode høyttalere vil gi en bedre hjemmekino opplevelse enn 2 høyttalere som er like dyre som 4.
    Ørets egenskaper når lyden kommer bakfra og det faktum at det er atmosfærisk lyd som er mikset inn bak rettferdiggjør ikke svært dyre høyttalere bak. De bør ha en viss frekvensrespons på grunn av dagens dynamiske lydspor, men utover det er det liten vitså kjøpe svært dyre høyttalere bak.
    Støtter den konklusjonen 100% :wink:

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt mulig at du har rett. Setter du derimot pris på musikk i flere kanaler (SACD og DVD audio) i tillegg, er nok prioriteringen en annen. Dette blir jo veldig individuelt, da ikke alle bryr seg om flerkanalslyd.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4.1 eller 6.1 er ofte best