Sprengt Sony SA-WX900?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprengt Sony SA-WX900?

lurte på om noen kunne hjelpe meg med rettigheter og slikt med aktive subwoofere. Slik som klumpen min blafrer om dagen tyder alt på at noe er sprengt men jeg har ikke hørt noe forvrengning , ulyd etc når jeg har brukt den selv og da jeg bruker anlegget mest til film så forstår ikke helt hvordan det kan ha skjedd. Bør ikke subben tåle litt juling av sin egen innebygde forsterker?
    Og hva kan jeg regne med å betale for å få fikset denne tror dere, er jo ikke spesielt morsomt å se film uten klumpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den burde tåle litt juling denne :roll: Hvis den er sprengt så er det vel som og reparere forsterkerer, må betale nesten det de koster nye

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hør med de du kjøpte den av. skal omtrent ikke være mulig å sprenge noe sånt. kan jo ha skjedd en mekanisk feil. sannsynligvis da en garantisak. hadde en slik selv før, fikk aldri den til å vrenge på noe vis.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hør med de du kjøpte den av. skal omtrent ikke være mulig å sprenge noe sånt. kan jo ha skjedd en mekanisk feil. sannsynligvis da en garantisak. hadde en slik selv før, fikk aldri den til å vrenge på noe vis.

Ja det burde jo vere ganranti som jfinneru skriver :roll:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt denne subben selv, spør meg selv hvordan i allverden du har klart å sprenge denne.
    Den virket veldig pålitelig og avbalansert hos meg (forsterker/element)
    Det er ikke verre en å ta en telefon dit du kjøpte den og forhøre deg om rabatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke merket at den har vrengt seg heller så synes det hele er merkelig, skal høre med gutta på sony hva de sier først så får jeg håpe det ordner seg. trodde heller ikke det var mulig å sprenge en sånn en, iallefall ikke uten klager fra de som bor over meg hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyesgreen
    har ikke merket at den har vrengt seg heller så synes det hele er merkelig, skal høre med gutta på sony hva de sier først så får jeg håpe det ordner seg. trodde heller ikke det var mulig å sprenge en sånn en, iallefall ikke uten klager fra de som bor over meg hehe

Ganske utrolig, for når subber vrenger seg høres det IKKE pent ut :x Du kan ikke ha hatt en kompis eller noe som har lekt seg mens du ikke har vert der da :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    faktisk det jeg er litt redd for, men skal vel godt gjøres uansett skal det ikke? synes jeg har latt den utarte seg ganske så mye ved enkelte anledninger uten at han har kommet med ulyder av noe slag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres merklig ut dette greiene her :roll:

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan jo være produksjons feil da

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marius|

Åssen kan det ha hendt da? De sprenger den ikke før salg håper jeg :lol:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chaffter

Kan jo være en slik feil som bare dukker opp, tilsynelatende helt uten grunn... :roll:

En slik "ferdig-sub" skal vel vanligvis ikke bare "sprenges" uten at det i det minste har vært noen som helst form for "forvarsel", som f.eks. forvrengning, eller at det lukter svidd eller liknende.

Kanskje spolen har klart å løsne fra membranen eller noe annet rart og merkverdig?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detter greiene her høres ut som en spøkelses historie :P

Newcomer bergan01 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg Chaffter, er det vits i å legge inn innlegg mellom alle andre? Virker som du bare er ute etter å få høy status eller noe. Du har liksom skrevet 5 av innleggene her, og 3 av dem er jo bare tull.. Jeg leser sånn fra deg overalt.. Kan ikke du bli litt mer seriøs?
    Og svare når du KAN noe

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at disse subbene skal tåle mye juling, så det høres rart ut at den har sprengt...
    Er det ulyd hvis du trykker inn elementet for hånd?
    Det høres uansett ut som en garantisak, spør du meg.
    Er den gammel/brukt mye ved høye volum?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ingen ulyd om jeg trykker inn elementet, kjøpte klumpen i oktober og har vel brukt den en del dog mest til film så volumet har vært moderat etter mine preferanser.
    Eneste er vel ved litt demonstrering med hjelp av Master of Commander og dens slagscener men har aldri hørt noe ulyd eller forvrengning. Nå er iallefall trykket så og si borte på den ene elementet og uansett volum og om det er musikk eller film så blafrer det og derfor blir den mest av. Venter spent på hva teknikerne på Sony sier men regner ikke med svar der før etter påske.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å høre hva de har å si om denne saken.
    Hold oss oppdatert!
    God påske

Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Sitat Opprinnelig postet av Chaffter

Kan jo være en slik feil som bare dukker opp, tilsynelatende helt uten grunn... :roll:

En slik "ferdig-sub" skal vel vanligvis ikke bare "sprenges" uten at det i det minste har vært noen som helst form for "forvarsel", som f.eks. forvrengning, eller at det lukter svidd eller liknende.

Kanskje spolen har klart å løsne fra membranen eller noe annet rart og merkverdig?
    Det at spolen kan ha løsnet fra membranen er faktisk ikke så dumt!!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen tanker jeg gjør meg når jeg har lest denne tråden.

Mulig ikke tilfellet her, men jeg har vært ute for i et system der man kunne justere delefrekvensen bratt og såpass lav på kilde signalet inn og i tillegg justering på effekt forsterkeren til subwooferen at det ikke blir hørbar lyd ut av subvooferen, på de fleste avspillinger, da skjedde noe av det samme du beskriver med blaffring uten trykk. Fant ut at systemet ellers var helt i orden, men prøvde å spille stort sett under ca 10hz, noe det ikke klarte særlig høyt eller overbevisende. ville derfor sjekket om subwooferen får spillbare fekvenser fra kilden først.

Sony en skal vel takle ned til 18Hz, men der høres ikke lyder, men føles lyder hvis det er noen. :wink:

Bass elementer som er i ferd med å ryke på grunn av fysisk overbelastning, pleier ofte å lage litt ulyder når talespolen kommer i kontakt med omgivelsene i magnetgapet på grunn av at spolen ikke lenger er sentrert. Mulig ikke så lett å høre til under drift sammen med resten av systemet, men man hører det godt når elementet spiller alene.

At talespolen løsner helt fra membranen, holder jeg for lite sansynelig, vil tro at en løs fungerende talespole vil holde et forferdelig leven der den flytter seg uten mål og mening inne i magnetfeltet. :wink:

Så lite jeg kjenner SA-WX900 subwoferen (har desverre ikke eid noen), går jeg ut i fra at begge elementene er aktive og spiller i "samme fase" dvs at når det ene elementet går utover av kassen, gjør det andre det også. Dersom det blir brudd i det ene elementet, så det blir en "slave", vil nok basstrykket forsvinne vesentlig, som det beskrives her, vil nesten bli som om elementet spiller uten å være montert i kasse, og man får en akustisk kortsluttning av de laveste frekvensene.

Å forsøke med et aaa batteri over linje ingangen er vel ikke så smart på en 1kW aktiv sub, men dersom du tester med 1hz signal inn (f.eks fra en pc), og du ser at elementene jobber motsatt av det de skal, er et av elementene gåent, eller blir i alle fall ikke drivet elektrisk, men passivt fra det andre elementet.

Dersom du har garanti tid igjen på høtalerene, ville jeg ikke prøvd noe mer selv, men sendt dem inn.

Dersom det ikke er farlig med tap av garanti ol, og du ikke er redd for å skru og risikere å ødelegge/skade høytaleren ytterligere ville jeg etter først å kobble vekk el.nett kabelen og ventet et parr timer (for sikkerhets skyld) og så ville jeg skrudd ut et av høytaler elementene og sett om de invendige høytalerkablene er orentlig festet og er på, samt testet om talespolen virker med å kobble av en høytaler kabel og , enten med et ohmmeter eller et aaa batteri teste over element terminalene.

En aktiv subwoofer vil vel også være avhengig av at inngangs kretsene og effektforsterkeren som driver elementene til en hver tid er i orden, hvis elementene ellers oppfører seg som de skal fra testene over, vil jeg tro at effektforserker delen mest sansynelig er synderen, og med en plutselig reduksjon i lydtrykk som du beskriver. Vet ikke om det er en eller to effektforsterkere på de to elementene, men å sjekke om det er noen svidde komponenter eller gåene sikringer er vel neste skritt. Videre feilsøking, krever vel service håndbok og elektro utdannelse, og børr vel derfor settes til fagfolk. :wink:

Mvh

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

At talespolen løsner helt fra membranen, holder jeg for lite sansynelig, vil tro at en løs fungerende talespole vil holde et forferdelig leven der den flytter seg uten mål og mening inne i magnetfeltet. :wink:
    Jajajaja, det var nå bare noe jeg kom på i farta da, som kunne være en mulighet.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Så lite jeg kjenner SA-WX900 subwoferen (har desverre ikke eid noen), går jeg ut i fra at begge elementene er aktive og ...
    Det ene elementet er -såvidt jeg har fått med meg- pasiv-membran, og er ikke aktivt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •