Hva er spessielt med horn høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er spessielt med horn høyttalere?

Hva er det som er gjør horn høttalereforskjellige fra andre. Hva gjør det med lyden?

Noen horn høyttalere. (Litt spess typer)
    http://www.avanwaarde.freeler.nl/id4.htm
    http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-intro.html
    http://www.wmeckle.com/BOYD/Boyd.htm
    http://www.geocities.com/la1zka/
    [/url]

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert, men hvis jeg skal gjette utfra det lille jeg vet, er det slik at hornet forsterker lyden fra elementet akustisk - som en 'ropert' du prater inn i, og lyden blir høyere ut av den.

Dermed blir høyttalerne mer effektive, og gir mer lyd for mindre forsterkereffekt.

-Det var vel dit mine kunnskaper(?) strakk seg...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Elementet er en ellendig transformator for å få elektriske svingninger til å bli lyd.
    Et Horn gjør denne overgangen mer effektiv, eller no sånn
    En "akustisk transformator"

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hva er spessielt med horn høyttalere?

Sitat Opprinnelig postet av Lord-KGA
    Hva er det som er gjør horn høttalereforskjellige fra andre. Hva gjør det med lyden
    Prinsippet for å lage hornhøytalere er gammelt. En hifi høytaler uten horn har en effektivitet på 1-2%,
    mens en hornhøytaler har en plass mellom 30 og 50%. (Jeg brukte horn i bilen under Nm i bilsereo allerede 97, var kanskje derfor jeg vant (?)) Det går nesten ut på å putte lyden i en lukket boks, (dvs driveren eller høytaleren) med bare en liten åpning i ene enden (helt bakerst) og større i andre enden. Normalt er frekvensen ganske høy, flere 100Hz. Visst hornet skal være i stand til å gjengi lavere frekvenser må åpningen øke exponentialt fra bakerst til foran, "farten" intens. og svingningene på lyden blir "tregere" og dermed også dypere. (svært forkortet, og forb.)

Visst vi ser på en normal høytaler så er gjerne følsomheten rundt 90db, på horn derimot kan den godt være over 100db.Når en da vet at 3db alene gir en fordobling av lydstyrken, så skjønner en at dynamikk og hurtighet er hornhøytalerens styrke.
    Klipschene jeg bruker har 102db og det merkes ..vet ikke om du ble noe klokere men det er vel ca det jeg vet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Horn er spennende. En av tingene som er spennende med horn er effektiviteten.

Jeg vil betrakte horm som en akkustisk transformator. Dersom man betrakter elementet som primærvikling kan man betrakte hornåpningen som eskundærvikling tilsvarende en transformator.

For å balansere frekvensgangen trenger vi visse parametre i elementet. Med et horn kan vi transformere lyden fra et element som er mekanisk ideelt (eller tilnærmet som det blir i praksis) i forhold til å ha en flat frekvensgang til en mye høyere virkningsgrad tilsvarende den vi kan oppnå med et element som ikke har ideelle mekaniske parametre sett fra et lydtrykks-ståsted.

Ulempene er blant annet:
    Det er som regel bare en hornform som gir ideell frekvengang.
    Horn som går nedover i frekvens er stooooooore.
    Horn er veldig retningsbestemte. Det er vanskelig å få et lydbilde som føles naturlig ved bare å hornlade en i utgangspunktet vellykket konstruksjon.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Jeg må bare få sagt det, man kan jaggu stille klokka etter deg snickers. Hver gang klokka begynner å nærme seg 3 på natta kommer du inn og slenger igjen ett par innlegg her og der...

On Topic: Horn høytalere er sinsykt spenende. Bare så surt at jeg ikke forstår det bedre. :roll:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hva er spessielt med horn høyttalere?

.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første høytaleren i linken
    http://www.avanwaarde.freeler.nl/id4.htm Anser jeg for å være en transmisjonslinge høytaler ettersom man buker dempemateriale bak elementet og lar høytaler elementet spille fritt på framsiden på en ikke hornladet faffel, ikke helt det jeg forbinner med horn høytaler. Forsåvidt det samme på http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-intro.html som nesten mer minner om en bassrefleks høytaler.

De andre linkene

http://www.wmeckle.com/BOYD/Boyd.htm
    http://www.geocities.com/la1zka/

er mer det jeg forbinder med horn konstruksjoner, der man benytter akustikken i hornet, til å mer effektivt kobble høytaler elementet til luften i hornet og øker virkningsgraden betraktelig for de frekvensene som hornet er fysisk utformet for.

Ellers så er vi vel egentlig alle mest vant med å høre høytalere litt hornladet i utgansgs punktet, tenker da på måten vi oppfatter lyden på litt retninggbestemt med øremuslingen og litt hornladet i øregangene. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de linkene er horn. Det er helt udiskutabelt.

Horn kan deles inn i en del grupper. I tillegg kommer pipe og TL.

Kvartbølgehorn er et horn der man utnytter elementets egenresonans for å avstemme hornet. Hornet skal da være 1/4bølgelengde av elementets resonansfrekvens i lengder. Dempingen bør være der for å få resonansen i hornet til å bli litt temmet. på samme måte som man har en viss Rms i elementet. Elementet spiller da i friluft eller lukket kasse på den ene siden, mens det spiller enten inn i et forkammer eller rett inn i hornet på den andre siden. Hornets tverrsnitt ved elementet er gitt av elementets egenskaper, men vil også kunne være med på å tune hornets frekvensgang. Hornåpningens tverrsnitt gir virkningsgraden, hornets lengde gir grensefrekvensen nedover og hornets utvikling bestemmer hvor nær målet man kommer i forhold til teoretisk virkningsgrad. Normalt er ikke konisk ideelt, men heller ikke en veldig eksponensiell utvikling.

Voigt horn er et kvartbølgehorn der elementet sitter 1/3 av hornets lengde fra starten på hornet. Her brukes ikke forkammer uansett og dette er en løsning som normalt blir brukt ved baklading (der elementet spiller ut i friluft for å spille mellomtonen direkte).

Ekte horn er en hel bølgelengde og brukes normalt sammen med kammer på begge sider av elementet for å få den rette frekvensgangen. Vi snakker da om horn som fraktes med semitrailer dersom de skal ha full utnyttelse. Eksempelvis lengder på 10-15 meter og åpninger på over 2 kvadratmeter for å komme skikkelig ned i bassen.

Dersom man tar parametrene til kvartbølgehornet og lar hornet få en smal hals som ikke blir bredere (heller smalere) får man kort og godt en TL. Den er altså avstemt til resonans og tunet med dempemateriale. Jeg har ikke for mye kjennskap til virkningsgraden men vet at den er langt dårligere enn for horn. Varianten med konstant forløp kalles imidlertid egentlig orgelpipe, men det blir ikke brukt som betegnelse lenger.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du imponerer meg stadig med kunnskapsnivået ditt, Snickers-is, der lærte jeg sandelig noe nytt om TL vs. Horn også gitt.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Du imponerer meg stadig med kunnskapsnivået ditt, Snickers-is, der lærte jeg sandelig noe nytt om TL vs. Horn også gitt.
    Snickers kan mye om alt, jeg kan mye om lite,noen kan lite om mye osv men til sammen er vi en uslåelig gjeng som mestrer det meste !! :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilden til denne informasjonen har jeg fra et blad fra rundt 1980. Når jeg finner igjen akkurat det bladet skal jeg scanne det og legge det ut. (står til og med på norsk )

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kilden til denne informasjonen har jeg fra et blad fra rundt 1980. Når jeg finner igjen akkurat det bladet skal jeg scanne det og legge det ut. (står til og med på norsk )
    Må vel innrømme at du ikke ser no særlig smart ut på avataren din da snickers men skinnet bedrar .. men knall om du la ut den dok. ingenting er bedre enn å ha stoff på norsk, og spesielt fra rundt 80-90 for da skjedde det myye...Jeg har noen Tandberg brosjyrer (med prisliste) liggende fra 1973 som jeg fikk av bestefar min, det er orntlig morsomt å titte i..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Horn Speaker

Horn høgtalere har jeg bygget og testet.
    Det er frontloaded Tracrtix horn.Øverste sett med Fostex 206 fulltone.
    NEdre sett med Audio Nirvana 10 toms fulltone.
    BAss er sammi 12 toms i hornkabinett kort kastelengde.
    Alle mine horn har kompresjons kammer.
    Ser man på BErth Dophenberg( NEderland) og Avant Garde fra Tyskland, så bruker ikke de kompresjonskammer, og da blir ikke den opprinnelig virkningen av Horn som tenkt.
    JEg har vært i kontakt med ekspert på Horn fra Usa, og vi finner info på Wikipedia som enkelt forklarer problemet med å omsette membran svingninger til lydbølger effektivt.
    Spiller man i et kompresjons kammer blir det lettere å omforme lyden til et mindre volume, hvorpå lyden til sist komemr ut ved horn munnen og ut i trakten.
    Da har man enkelt forklart en kompresjonsladet hornhøgtaler som er svært effektiv.
    Dette har jeg testet ved å laste ned program som måler både decibel og frekvenskurve. der var ca 11 db forskjell med og uten kompresjons kammer målt med en ren test tone som blei variert mellom 150 til 7000 hz i step på 200 hz.

Ser man på de støøre firma på kontinentet som bygger horn og ikke benytter kompresjons kammer, så kan de ikke være bevist på å bygge horn etter den egentlige filosofi om å effektivisere prosessen med å omskape svingninger til lydbølger mest mulig effektivt, og med minst mulig forvrenging.
    JEg har en kompresjons gra på ca 3,5 som regnes som middels kompresjon.
    MAn taper litt i toppen, men til gjengjeld i det aktuelle mellomtone nivået hvor den mest følsomme info finnes er dette ikke noe problem.

Mitt neste prosjekt er å bygge Hammer Dynamics fulltoner inn i horn kabinett.

Koster en brøkdel av såkalte horn løsninger, men jeg benyttet Horncalc for konstruksjonen. Designet hornet i Albre 3-d design og Isiform freste formen.
    Allt etter boken, og jeg har fått et svært dynamisk horn system som låter fantastisk.

Hilsen
    Rune.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammelt nytt, men her er en horn subwoofer der i en avstann av 6 meter yter 100 db ved 1 watt inn....THE BIGGEST HORN SUB OF THE WORLD by Roberto Delle Curti ITALY

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klokka halv to på nyttårsaften er det vel lov til å dra frem post-hornet og blåse litt?

Eller kanskje vi blåser i det?

Godt nyttår!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hornhøgtaler Frontloaded Tractrix horn

Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Klokka halv to på nyttårsaften er det vel lov til å dra frem post-hornet og blåse litt?

Eller kanskje vi blåser i det?

Godt nyttår!
    Meget godt Nytt År.
    Vedlegg Bilde av frontloaded Tractrix horn.

En ting er å tro man har peiling på Horn. Jeg anser det som svært interessant å bygge samt måle og se at teori og praksis kommer ut som beskrevet av de som har peiling, og videre å få lytte på så svært dynamiske hornhøgtalere med an lyd så definert som jeg ikke har hørt på andre høgtalere, og jeg har faktisk lyttet på en del tør jeg påstå.
    Se vedlagt bilde. I dag har jeg Samsung 46 " i tillegg. Den minste TV er for å kontrollere frekvens.
    Hilsen
    Horn Amatør.
    Rune.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •