Ødelagt diskantelement i AudioPro Blue Diamond V2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ødelagt diskantelement i AudioPro Blue Diamond V2

Jeg kjøpte et par AudioPro Blue Diamond V2 fra en kar (annonsen ligger fortsatt på audiophile og hifisentralen) Disse skulle være 100% som nye. Fikk en kort demo hos fyren før jeg returnerte hjem. Det låt helt greit hos han.

Koblet opp høyttalerne hjemme og roet meg ordentlig ned. Satte på musikk jeg kjente godt og skulle sjekke høyttaleren for eventuelle feil. Men så sannelig kom det ikke ørsmåe skurrelyder fra høyre høyttalers diskant! Satte en tykk plastkopp over begge diskantene og da låt høyttalerne helt likt:

Har krysskoblet og kryssjekket på alle mulige måter, men problemet er og blir diskant i høyre høyttaler. Ba min far komme å høre og han hørte at det var noe feil når jeg brukte balansen og switchet raskt mellom høyttalerne. På partiene der diskanten ikke skurrer så høres den litt mindre dynamisk ut og med en veldig liten suselyd kontra den andre høyttaleren. Dette er ikke lett å oppdage, men når man går inn for å finne feil på nye høyttalere så hører man ekstra godt etter.

Nå som jeg er klar over at diskanten er "halvsprengt" så hører jeg det mer eller mindre i hver eneste sang som spilles, og det plager meg bare mer og mer

Kan en som har degradert anlegget sitt til AudioPro og Yamaha forsterker som igjen skal ha rørforsterker la dette passere uten å legge merke til det?

Hva bør jeg gjøre?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff da det hørtes ikke bra ut !
    Fikk du noen kjøpskvittering fra han du handlet hos ?
    Det er jo relativt nye høytalere det her er snakk om, så dersom du "arvet" kvitteringen av selger så burde du kanskje prøve å få levert de inn til "service"

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har kvittering. De er kjøpt i November i fjor så de er ikke så fryktelig gamle. Har litt vanskelig for å tro at dette er gjort av forrige eier. Alt ellers på høyttalerne er 100% til og med pianolakken!

Kanskje dette er en garantisak, siden begge høyttalerne ikke er skadet? Det kan jo være at diskanten alltid har vært sånn og forrige eier ikke har latt merke til det!? :roll:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj, det er utrolig surt når sånt skjer.

Sannsynligheten er ganske stor for at problemet var der også når du hørte på dem hos han du kjøpte dem fra.

Men...

Kjøpt er kjøpt og gjort er gjort tror jeg nok desverre. Det eneste du egentelig kan gjøre er kanskje å kontakte vedkommende og si det som det er, og si at du ikke synes du skal betale så mye som du gjorde(altså få noen penger igjen).

Problemet der er at du hørte på dem hos ham og de virket OK der, noe som gjør at han kan påstå at dette er skjedd etter at du fikk dem.
    Forresten kan det også være at han ikke selv oppdaget denne feilen, og da er det enda mer sannsynlig at han vil tro at du prøver å lure ham.

I og med at han lot deg høre på dem, virker det jo ikke som han følte at han hadde noe å skjule.

Jeg tror nok desverre det ender med at du må kjøpe ny diskant selv. Men du kan jo høre med han først for sikkerhets skyld - med fare for å få et litt ubehagelig "oppgjør" på telefonen...

[edit]Ah - du har kvitteringen. Da ville jeg nok satset på den først, isteden for en konfrontasjon[/edit]

Jeg har vært en altfor snill selger før, så jeg kan se begge sider av saken.
    F.eks. solgte jeg en gang en rørforsterker til langt under halv pris av det jeg ga for den. Denne rørforsterkeren var av en slik type at man måtte justere bias selv av og til, noe som var en litt slitsom operasjon. Dagen etter salget, fikk jeg en mail fra vedkommende... Det første han hadde gjort, var å kortslutte et eller annet mens han skulle justere biasen. Han mente da at han ikke ville betale så mye som han hadde gjort, og at jeg burde betale reparasjon. Så det endte med at jeg betalte han tilbake 1000,-
    Dette ville jeg selvsagt ikke gått med på idag, men jeg var litt yngre og dummere og usikker på meg selv, stolte på folk etc...

Litt off topic, men poenget er at det kan være en kjip situasjon for begge parter når noe ryker.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er problemet litt mindre !
    Husk at Garanti og reklamasjonsrett er 2 forkjellige ting.
    Ihht. Forbrukerkjøpsloven har du reklamasjonsrett i 5 år.
    Dette høres veldig ut som en feil som bør rettes av et serviceverksted, uten at det skal koste deg noe !
    Lever de inn du, og ikke bøy av for dårlige unnskyldninger !

kikk litt på www.forbrukerportalen.no for å se hva du har rett på !

(Tør jeg spørre hvilken butikk som har solgt de ?)

Lykke til

FA

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kjøpt hos BUSK lydstudio i Porsgrunn for 13000kr.

Hvor mye kan en slik diskant koste?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Kjøpt er kjøpt og gjort er gjort tror jeg nok desverre. Det eneste du egentelig kan gjøre er kanskje å kontakte vedkommende og si det som det er, og si at du ikke synes du skal betale så mye som du gjorde(altså få noen penger igjen).
    Er stygt redd for at fyren hevder at de var i orden. Har sendt vedkommende en mail der jeg beskriver detaljert hva som har skjedd og hva som er galt med høyttaleren, og at jeg umulig kunne høre feilen med den musikken som ble spilt på demoen.

Men er det noe sjanse for at jeg kan få presset dette igjennom på garantien?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men hva slags musikk ble spilt på demo, og hva fant du feilen på? Bare lurer.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Litt OT, men hva slags musikk ble spilt på demo, og hva fant du feilen på? Bare lurer.
    Han dro fram noe som jeg aldri har hørt om før. Liknet kanskje litt på Mari Boine med mye informasjon i det lave registeret for å vise at høyttaleren kunne spille veldig dypt. Ingen musikk som gikk direkte på diskanten.

Jeg oppdaget først skurringen på Kate Bush sin "Wuthering Heights". Ikke noe jeg vanligvis hører på, men en sang med utrolig mye høyfrekvent informasjon. Videre hører jeg skurring på nesten all musikk, men da med bruk av equaliser for å forhøye den kritiske frekvensen.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom

Hør med Neby om dette, da det er de som fører reserve deler til disse! Jeg byttet hoved elementet i min black vector (6.1/2") og det kostet rundt 500,- + frakt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop

Hør med Neby om dette, da det er de som fører reserve deler til disse! Jeg byttet hoved elementet i min black vector (6.1/2") og det kostet rundt 500,- + frakt.
    Lager AP dårlige elementer? :shock:
    500kr var jo ikke så ille da, men kanskje diskant er en dyrere affære?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det tror jeg ikke! Grunnen til at jeg måtte skifte var at senteren falt ned fra tv`en under en seanse med meget høy lyd fra Blue Diamond... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop

Lager AP dårlige elementer? :shock:
    500kr var jo ikke så ille da, men kanskje diskant er en dyrere affære?
    Tror nok ikke Audio Pro lager egne elementer, men tør ikke si dette helt sikkert. Mener i hvertfall å ha lest et sted at bassene er Vifa?? Eller kanskje det er noen kinaprodukter...

Diskanten bør nok ikke være noe dyrere enn bassen, i en høyttaler til 13000,- sitter det nok ikke så dyre elementer
    Men som nevnt tidligere, dette bør være en garantisak.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke noe å stusse vider på, eller irritere seg noe mer over !
    Dette er helt klart noe som bør rettes på garantien !
    Ta kontakt med butikken "First thing" på mandag, så løser nok dette seg ganske kjapt!
    Ikke ta sorgene på forskudd, vent heller på resultatet fra serviceverkstedet, og ta det derfra :twisted:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyren jeg kjøpte dem av beklagde på det sterkeste at han ikke hadde oppdaget dette. Han foreslår at jeg burde høre med butikken først for dette høres ut som en reklamasjonssak. Så da kommer jeg til å gjøre det i morgen. For håpe på det beste :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At lyden blir lik den andre høyttaleren når du demper diskanten gir meg inntrykk av at feilen ligger i delefilteret og ikke elementet, kan det være noe i det?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At lyden blir lik den andre høyttaleren når du demper diskanten gir meg inntrykk av at feilen ligger i delefilteret og ikke elementet, kan det være noe i det?
    Vel, jeg dempet ikke akkurat diskanten da, jeg skrudde den vel heller helt av.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med koppen?

Hvis de låt likt når du skrudde av diskanten på høyre høyttaler er det nok noe rimelig galt med begge. :lol:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med koppen?

Hvis de låt likt når du skrudde av diskanten på høyre høyttaler er det nok noe rimelig galt med begge. :lol:
    Jeg satte en slik kopp på hver av høyttalerne samtidig. Da hører man hverken diskant elementet fra høyre eller fra venstre høyttaler. Bassen og mellomtonen i hver høyttaler låt da helt likt. Når høyttalerne er uten kopp, så spiller de ulikt. Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, da misforsto jeg, trodde du bare brukte koppen til å dempe diskanten på den ene høyttaleren. Det var det som fikk meg til å tro at det kunne være noe feil med delefilteret (ikke det at jeg vet så mye om delefilterkonstruksjon). Jeg vil egentlig ikke fram til noe spesielt, er bare nysgjerrig på feilens natur, og hvordan 'sprengte' elementer egentlig oppfører seg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •