Begrepsavklaring i forbindelse med subwoofer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Begrepsavklaring i forbindelse med subwoofer.

Jeg har anledning til å stille en Phase knapp på enten "norm" eller "reverse". I bruksanvisningen står det ikke annet enn at jeg må prøve meg frem til best resultat.

Kan noen forklare enkelt hva denne phase'en egentlig er, og hvilke faktiske forskjeller de to innstillingsmulighetene representerer?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette være din subs svar på SVS sin 0-180 graders phase?? Er det en switch-bryter eller trinnløs "vri-variant"??

For min egen del er erfaringen med phase liten. Men har vel forstått det slik at dersom du har subben i front bør phasen være 0, dersom den plasseres bak; 180. Kan noe av dette overføres til din Sony??

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Begrepsavklaring i forbindelse med subwoofer.

Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Jeg har anledning til å stille en Phase knapp på enten "norm" eller "reverse". I bruksanvisningen står det ikke annet enn at jeg må prøve meg frem til best resultat.

Kan noen forklare enkelt hva denne phase'en egentlig er, og hvilke faktiske forskjeller de to innstillingsmulighetene representerer?
    Norm=0
    Reverse=180

Til sammenligning har SVS en variabel justering, så du får krysse fingrene for at du ikke får best resultat ved eks. en innstilling midt i mellom :wink:
    (PS! Basert på praktisk erfaring ville jeg aldri valgt en SUB som ikke har variabel justering.)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Men hva er egentlig Phase??

Har lurt på det samme selv så jeg slenger meg på.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo noe som heter fasevending da.. gjøre så elementet "snur". Dette kan gi bedre lyd i noen sammenhenger og i noen rom. Men om det er det de mener her vet jeg ikke.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fase

Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    ...Men hva er egentlig Phase??

Har lurt på det samme selv så jeg slenger meg på.
    Har lagt opp to bilder som viser en del av en lydbølge i fase, og en med fasefeil.

Kort fortalt: Fase har du når pulsene i en lydbølge beveger seg til riktig tid over og under null. Fasefeil får du når du snur den ene lydbølgen slik som på det ene bildet.
    Det er vanskelig å forklare hvordan dette høres ut da det er forskjellig fra høyttaler til høyttaler, men hvis du har et oppsett som er følsomt for fasefeil vil du merke dette veldig raskt. Vokalen og bass vil nesten forsvinne og lytter du lenge nok på det kan man få litt vondt i hodet/ørene (vet ikke om alle har det sånn, eller om det bare er meg )

Har liten erfaring med sub'er, men kan tenke meg at det er som noen andre sa her, at fase-venderen er der fordi man vil oppleve fasefeil tilknyttet forskjellige posisjoner i et rom.

Håper dette var forståelig for noen andre enn meg :lol:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra forklaring, fint med illustrasjoner!
    Men det du sier om bevegelse over eller under 0, er det det samme som +/- 0-180 graders fase som Flageborg og Anfield nevner lenger opp?

Så da forstår jeg at dette hovedsaklig er til bruk i forhold til romkorrigering. Har ennå ikke funnet lydmateriale som tydelig avslører forskjellen på "norm" eller "reverse" i mitt oppsett, men det kommer vel etterhvert.

Og Flageborg, innstillingen "norm" er vel det vanligst brukte utgangspunktet?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justerbar fase høres jo snodig ut? Er den litt ut av fase da? Går elementet sidelengs hvis du setter den midt i mellom? :wink:
    --
    Thorbjørn

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fase er jo bare tid, så selvfølgelig kan det være "litt" feil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra forklaring, fint med illustrasjoner!
    Men det du sier om bevegelse over eller under 0, er det det samme som +/- 0-180 graders fase som Flageborg og Anfield nevner lenger opp?

Så da forstår jeg at dette hovedsaklig er til bruk i forhold til romkorrigering. Har ennå ikke funnet lydmateriale som tydelig avslører forskjellen på "norm" eller "reverse" i mitt oppsett, men det kommer vel etterhvert.

Og Flageborg, innstillingen "norm" er vel det vanligst brukte utgangspunktet?
    Norm er det vanligste.

Mest sannsynlig vil du aldri klare å "høre" avvikene med vanlig musikk avspilling. Det er derfor du bør bruke RadioShack db måler og Calibrator 6.1 for å kalibrere SUB'n din best mulig.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre kun et par ører og en DVE i hylla, får prøve å bruke kvelden til å finne ut av det. Tror det er som du sier, vanskelig å sette fingeren på tydelige forskjeller uten egnet kildemateriale og godt måleutstyr.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    fase er jo bare tid, så selvfølgelig kan det være "litt" feil.
    Nei, det er akkurat det som er feil. Fase er ikke tid, da heter det delay.

Delay:
    1ms delay gjør at 125Hz ligger 45 grader ute av fase, 500 Hz ligger 180 grader ute av fase, 1kHz ligger 360grader ute av fase, 2kHz ligger 720 grader ute av fase osv.

Fase:
    180 graders fasevending vil gjelde likt for alle frekvenser. Altså vil både 125Hz, 500Hz, 1kHz og 2kHz ligge 180 grader dreid uten noen form for forsinkelse.

Dersom vi summerer delay-signalet med et referansesignal vil vi få følgende output: 125Hz vil gi +4,5dB, 500Hz vil gi 0dB, 1kHz vil gi +6dB, og 2kHz vil gi +6dB.

Summerer vi det fasedreide signalet med referansesignalet vil vi få 0dB ved alle frekvenser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg stusset litt på f.eks i Svs tråden.Ser mange justerer fasen,men ser ikke at så mange nevner justering av delay på subsignal.
    Mange stoler vel på evt. romkorreksjon??

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Yamaha sub er det også en slik fasevender og der er det faktisk "reverse" som er normalt. :? Høres litt rart ut kanskje, men det er hva bruksanvisningen anbefaler og faktisk det som fungerer best også. Jeg hører tydelig forskjell på "norm" og "reverse" hos meg i alle fall. Har flytta ganske mye på suben og det har alltid vært "reversed" som har fungert best.

Dette kan jo være p.g.a. denne suben sin litt spesielle konstruksjon da, men jeg råder deg til å prøve ut/lytte deg fram til den beste løsningen selv. :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører dere forskjell ved å snu høyttalerterminalene på bare én høyttaler ?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått; når man vender fasen 180 grader, vil elementene slå ut når de egentelig ifølge signalet skal slå inn(og omvendt).

Så hvis hovedhøyttalerne spiller bass sammen med suben(enten i hele området eller bare ved delefrekvens), så vil en sub som p.g.a. plassering i rommet spiller i mot-fase med frontene føre til at bassen blir faset ut, altså at bassen fra suben da vil motarbeide bassen fra frontene, og dermed vil bassen "forsvinne", eller minke en del. Hvis de derimot spiller i fase, vil frekvensene summeres, og man får mer bass.

[edit]mulig jeg tenker litt omvendt her nå, er litt trøtt[/edit]

Et eksempel: I min iver her forleden med å få en så flat og pen kurve på målingene mine som mulig, valgte jeg å sette fasen til 180 grader på suben, fordi jeg da ble kvitt en liten topp på kurven. Da ble jo kurven finere.
    Men så satte jeg meg etterhvert ned å skulle høre på musikk da - og da ble jeg skuffet. Grunnen var at nå spillte suben i mot-fase med frontene, den toppen jeg hadde ved delefrekvens ble dermed kansellert, men det betød også at noe av midbassen ble borte, og viktigst - bassen ble treg og usammenhengende. Når jeg så satte tilbake til 0 grader, kom timinga i bassen tilbake, sammen med 'toppen' i midbassen, som altså førte til bedre lyd(men ikke så 'flott' målekurve).

Når det gjelder de andre høyttalerene, kan de også spille i motfase i forhold til hverandre, f.eks. hvis man kobler pluss og minus feil på en høyttaler. I et slikt tilfelle vil stereoperspektivet bli veldig utflytende og upresist.

-Dette er ihvertfall slik jeg har forstått den praktiske verdien av fase/motfase. Men det kan godt tenkes at jeg tar feil... Hvordan man da kan forklare f.eks. 90 graders fase vet jeg rett og slett ikke. Men da snakker man kanskje mer om timing; når elementet slår ut i forhold til signalet. Kanskje.

Når det gjelder delay har jeg ikke nevnt det så mye i SVS tråden, men jeg har altså forandret på delay innstillingen hver gang jeg har flyttet suben i rommet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    John P:
    Så hvis hovedhøyttalerne spiller bass sammen med suben(enten i hele området eller bare ved delefrekvens), så vil en sub som p.g.a. plassering i rommet spiller i mot-fase med frontene føre til at bassen blir faset ut, altså at bassen fra suben da vil motarbeide bassen fra frontene, og dermed vil bassen "forsvinne", eller minke en del. Hvis de derimot spiller i fase, vil frekvensene summeres, og man får mer bass.
    Du nevner i eksempelet en sub som pga romplasseringen spiller i mot-fase med frontene. Da er vel det snakk om et valg du selv har gjort? Det er vel ingen automatikk i at sub spiller i motfase sammen med frontene? Utgangspunktet ditt er vel også "norm" = 0, som jeg ble forklart tidligere i tråden?
    Jeg, for min del, har kun "norm" eller "reverse" å velge i mellom når det gjelder fase. Burde dermed være enkelt å velge...men nei!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner i eksempelet en sub som pga romplasseringen spiller i mot-fase med frontene. Da er vel det snakk om et valg du selv har gjort? Det er vel ingen automatikk i at sub spiller i motfase sammen med frontene? Utgangspunktet ditt er vel også "norm" = 0, som jeg ble forklart tidligere i tråden?
    Jeg, for min del, har kun "norm" eller "reverse" å velge i mellom når det gjelder fase. Burde dermed være enkelt å velge...men nei!
    Nei, det er jo ikke noen automatikk i at suben spiller i motfase med frontene. Men jeg klarer heller ikke å se at det kan være så mye annet enn rommet/plassering i rommet som kan påvirke om suben spiller i fase eller motfase med frontene. Annet enn feilkobling elektrisk da.
    Utgangspunktet er at 'norm' hos deg = 0 grader, ja.

Litt dumt eksempel kanskje, men for å forklare hva jeg mener med fase: Hvis du setter et batteri mot pluss og minus på elementet, og pluss på batteriet går til pluss på elementet, vil du se at elementet beveger seg utover. Snur du batteriet, vil elementet bevege seg innover. Når pluss er på pluss, er du i fase. Det er den elektriske(signal) fasen.

(Men dersom alle høyttalerene er koblet feil elektrisk(minus på pluss og omvendt), tror jeg du er i fase igjen, fordi elementene jo da vil bevege seg ut og inn på likt igjen. Men her kjenner jeg at jeg er på tynn is, og jeg vet heller ikke helt hva forsterkeren synes om en slik feilkobling rundt hele.)

Samtidig kan også lyden fra suben nå lytteposisjon tidsforskjøvet i forhold til lyden fra frontene(p.g.a. plassering/rom), og dermed vil bassen være ute av fase med dem. Det blir da akustisk fase.

Når du veksler mellom 'norm' og 180 på suben, snur du fasen elektrisk, noe som da kan motvirke en eventuell akustisk/tidsmessig faseforskyvning.

Som sagt, dette er slik jeg har forstått det - ikke ta det for god fisk før noe med mer peiling (kanskje) kommer med et bedre svar.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er enig. Jeg kan heller ikke se andre ting som enn romutforming som vil være med på å sette lydbølgene ut av fase. (Dette som kalles utfasing?)

Den tidsforsinkelsen du nevner har jeg heller ingen stor mulighet til å påvirke. Har ikke delay funksjon til sub verken på selve på selve subben eller i reciever. Det eneste "delay"(?) muligheten jeg har er å stille inn ca antall cm fra de andre fem høytalerne og til lytteposisjon.

Som sagt, dette er slik jeg har forstått det - ikke ta det for god fisk før noe med mer peiling (kanskje) kommer med et bedre svar.
    Jeg tar jo ikke med meg anlegget til sengs, så dette svaret holder lenge for meg! Fine greier!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •