Begrepsavklaring i forbindelse med subwoofer. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke tenk for hardt på fase For mye bølgeteori osv.
    Faseproblemer i heimen har du i forbindelse med veiforskjell fra sub'n til øret og de andre høyttalerene i delefrekvensen. i tillegg til at passive delefiltre i seg selv kan ha en del fasedreining.
    -
    En grei måte å finne ut hvilken vei fasen på subben burde stå kan du f.eks
    1. nappe ut den ene høyttalerkabelen
    2. panorere over til den kanalen som ikke er i bruk.
    3. trykke play og gjør en sakte panorering over til den høyttaleren som er kobblet til.
    Blir det mindre bass i det du skrur inn høyttaleren er du mer enn 90` ute av fase. Så da kan faseknappen rette opp i dette.
    Om høyttalerene er i fase vil du merke at det ikke er en dump i lydbildet før nivået i bassen øker igjen.

OBS! dette må du gjøre fra ca. lytteposisjon så kanskje greit å ha hjelp til å skru på pan potten.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange gode svar her etter hvert men en liten utfordring til:

Mange mener at det bare er plassering og elektrisk fase som påvirker dette men slik er det ikke. For det første er ca 95-99% av alle fronter utstyrt med en bassport. Alt etter hvor høy Q denne er avstemt til vil vi få et helt eller delvis faseshift ved resonansfrekvensen. Dette er sikkert litt gresk for mange men tenk som følger:

Frontene har eksempelvis 0 grader fasedreining ved ca 100-150Hz. Ved 35Hz har de 180 grader. Overgangen er gradvis og avhenger av bassrefleksens Q.

Suben har eksempelvis 0 grader fasedreining ved 80 Hz og 90 grader ved 20 Hz (lukket kasse på en sub som går ganske dypt). Her går også overgangen gradvis.

Filteret skal nå for eksempel med 2. ordens avrulling lage en pen overgang. Vi må regne med at overlappet er effektivt nærmere 2 oktaver. Altså ved en delefrekens på 70 Hz skal frontene og suben ha samme faseforløp fra 35 til 140 Hz. Avviket bør være på mindre enn 45 grader. Da dukker problemet opp: Frontene har fasedreining på 180 grader ved 35Hz, mens ved 100Hz er de omtrent 100% i fase.

Løsningen:
    Dersom man aktiverer en delay vil denne fungere som tidligere beskrevet. Altså vil den for eksempel medføre en fasedreining på 45 grader ved 35 Hz, og en fsedreining på 180 grader ved 140Hz dersom den blir riktig stilt inn. Om man nå reverserer fasen på suben vil man i teorien ligge nær 0- +/- 45 grader i hele frekvensområdet de overlapper hverandre. De største avvikene bør ligge lengst mulig fra delefrekvensen.

Det siste verktøyet vi har for å justere dette er ved å endre delefrekvens. Da beveger vi oss inn i et område der både sub og fronter har helt andre faseegenskaper.

Måle:
    De som har en radioshack og en plate med noen sinustoner på kan enkelt måle faseavviket. Den absolutte fasen får dere ikke målt, men gjør som følger:
    Plot en 1/6 oktav kurve minst en oktav over og en oktav under delefrekvensen. Så slår dere på suben. Dersom du får økning på 3 dB eller mer i hele området er du halvvegs i mål. koble nå fra høyttaleren og plot kurve for bare suben. Denne skal i nivå ligge på -3dB til -6dB i forhold til den summerte kurven. Hvs den ikke gjør det tyder det på at man har et faseproblem, men at suben står så høyt på at man får en økning uansett. Det blir nesten som å fyre med vinduet åpent.

Newcomer Blodpudding sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Begrepsavklaring i forbindelse med subwoofer.

Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Jeg har anledning til å stille en Phase knapp på enten "norm" eller "reverse". I bruksanvisningen står det ikke annet enn at jeg må prøve meg frem til best resultat.

Kan noen forklare enkelt hva denne phase'en egentlig er, og hvilke faktiske forskjeller de to innstillingsmulighetene representerer?
    For å gjøre det enkelt: Sett faseknotten i den stillingen hvor lydtrykket er høyest.

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger å tro det er flere enn meg som har nytte av en tråd med begrepsoppklaring når "problemene" foreligger. Mye innholdsrike og gode svar hittil!

Derfor etterlyser jeg svar på to spørsmål til..

1. Det snakkes mye om +/- 3db. Hvorfor akkurat 3db? Og, er det kun etter bruk av dbmålere dere finner ut om subben skal stå f.eks. 5 db under resten av anlegget for at volum/db skal være identisk "hele veien rundt"? Eller er det bruk av egne ører og egen individuell smaksak som gjelder?

2. I stedet for å justere db opp eller ned ut fra reviever, kan man ikke bruke "level" på sub.forsterker til å oppnå det samme? (For man forandrer vel ikke noe ang. signalstyrke eller annet ved å justere db +/- på reciever?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+/- 3dB

Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    1. Det snakkes mye om +/- 3db. Hvorfor akkurat 3db?
    Det her blir litt gjetting fra min side, men jeg tror det er så enkelt som at høyttaleren er målt uten større avvik enn 3 db noen vei i det aktuelle frekvensområdet.

EDIT: Hvorfor det er akkuratt 3 db det som oftest snakkes om veit jeg ikke. Kanskje det ikke har blitt laget bedre høyttalere. Så en som hadde
    -2, men ikke noe pluss. Og på hifiklubben står det to tall på B&W i allefall. En frekvensgang med +/-3 og en som går dypere i bassen, men med +/- 6...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet bare att for å øke lydtrykket med 3 desibel må man doble antall watt man serverer høyttaleren. Man for å oppleve en fordobling av lydvolumet som øret opplever som en fordobling må man øke lyden med 6 db. Altså trenger man 80 watt for å spille 100db trenger man 160 watt for å øke til 103 db, og dermed 320 for å øke til 106 db. Så for å doble lydtrykket må man i dette tilfellet øke watt styrken til høyttaleren fra 80 til 320 watt. Dette lærte jeg på NISS (Norsk institutt for scene og studio).
    Aner ikke om dette er grunnen til fabrikantene skriver +/- 3db ved enkelte frekvenser men, men...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 dB er et tall der man regner effekten som doblet eller halvert. Man regner da også 3 dB for et vesentlig avvik. En høyttaler som har +/- 3 dB i mellomtone og nedre diskantområde har relativt store avvik, men det er ikke uvanlig.

6dB er det man får om man dobler effekt og membranareal. For eksempel 2 høyttalere i parallell eller 2 høyttalere på hver sin effektforsterker.

3 dB er en dobling av effekt. 6 dB er en dobling av "Sound Pressure Level" (SPL).

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da husker jeg fremdeles litt etter kurset i Studio teknikk

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefint folkens! Da vet jeg det!
    Det er lettere å forholde seg til de tekniske diskusjonene her hvis disse begrepene sitter.
    Dere skal ikke se bort fra at det kan dukke opp noe mer.. :wink:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •