Trykkleif..... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vedde ganske mye på at mellomtonen i 1515 har større magnet enn på noen av disse 15" i kassene du listet opp.....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det et kvalitetstegn?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som alle Østfoldinger vet jo at 15" til 200.- på Svinesund på 1000w har kjempestor magnet..... :lol:

Men nå som vi først er inne på det, forklar gjerne betydningen av store magneter, svingspoler, oppbygning osv i forhold til kvalitet/effekt/lydtrykk..... :?: Jeg hakke peiling, men jeg har hatt såpass mange basselementer at jeg har lagt merke til at magnetstørrelse hat noe å si..... både på pris og hva lydtrykk anngår..... regner med at det er en sammenheng mellom store magneter og effekt som må til for at det skal låte bra i sammen.....

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er det et kvalitetstegn?
    Det der passa jævli bra med avataren din :lol:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så du mener jeg ser en smule "confused" ut? :lol:

Magnetstørrelsen er en parameter som må veies mot elementets øvrige egenskaper.

Magnetstyrken er den egenskapen som betyr noe. Dersom det er et kraftig mangetmateriale så trenger den ikke være så stor.

Høy magnetstyrke medfører lav Qts. Dette gjør at elementet har høy indre demping og ikke går like dypt i bassen. Denne parametren jobber sammen med Mms (vekten av membran og spole) og resultatet er at dersom man bruker tungt membran må man øke magnetstørrelsen for ikke å få boom. Gevinsten er dypere bass, men ulempen er høy pris og lav følsomhet. (Dersom man øker magneten får man høyere følsomhet, men øker man den så mye at følsomheten opprettholdes vil man automatisk få avrulling fra mange hundre Hz).

Dersom membranet hadde hatt vekt tilsvarende luft hadde følsomheten (effektiviteten) kunnet holdes nesten uendelig høy med stor nok magnet. Men da hadde man fått en resonansfrekvens laaaangt oppe i frekvens, og under denne ville man hatt konstant avrulling ned til 0 Hz. Altså er den praktiske følsomheten i en normal høyttaler i dag et resultat av blant annet fysisk størrelse og krav om en viss dybde i bassen.

Tar vi et element med relativt lett membran, løst oppheng og ikke så stor magnet spiller de som oftest veldig dypt i digre kasser. Men jo større kasse jo mer ustabilt. Med så høy Q-verdi som man da får vil elementet få null assistanse fra kassa bare noen få Hz over bassrefleksens avstemningsfrekvens. Da får man fort ødelagte elementer som resultat selv på ganske lave nivåer.

Spolens effekt på dette er først og fremst den at med større spolediameter får man større magnetgap som igjen fordrer mer magnet for å opprettholde kraftfaktoren (BxL). Siden kraftfaktoren er et produkt av B som er magnetisk fluxtetthet og L som er spoletrådens lengde i magnetgapet sier det seg selv også at dersom man øker viklehøyden på spolen så påvirker det ikke BxL-produktet. Men derimot påvirker det parametre som er resultant av BxL fordi man øker spolens resistans, induktans og vekt. Dette fordrer også ofte noe større magnet men ikke veldig mye.

Fordelen med stor spolediameter er først og fremst K/W-verdien. Den sier noe om hvor mye varme spolen klarer å kvitte seg med. En høyttaler med varm spole vil som oftest være litt slappere i lyden da det bare er den delen av frekvensområdet som styres av resonanskomponenter som opprettholder sitt nivå. Siden dette først og fremst er de laveste frekvensene en høyttaler gjengir vil det si at det er midbass og mellomtone som må lide.

Som Konrad er inne på så koster magneter penger og det trekker opp prisen på elementene noe, men som dere skjønner så trekker det ikke automatisk opp kvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For denne forklaringen fortjener du denne(lengst ned på siden.....): :wink:

Takk for at du tok deg tiden til å forklare. Jeg kan jo ikke være helt på jordet i min teori. De "sykeste" bassene som spiller best er jo de med størst magnet og høyest pris (naturlig nok). Etter det jeg kan se på SVS sine hjemmesider så er jo ikke akkurat de 12" de bruker noen pingleelementer hva vekt og magnet anngår....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •