Trådløse bakhøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløse bakhøytalere

Hei
    Jeg har et anlegg i dag (forsterker, 5 høyttalere osv...) Så lurte jeg på om det var noe mulighet for å få signalet til de to bak-høyttalerene trådløst?

Ser så grusomt ut med de ledningene. Pga leilighetens oppbygning, har jeg ikke mulighet å skjule ledningene under lister etc...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet du stiller har flere tekniske utfordringer. Jeg forutsetter du er klar over at du ikke kan overføre EFFEKT trådløst, kun radiosignaler. Det innebærer at du må benytte aktive høyttalere bak, som krever egen/innebygget forsterker og dermed nettilkobling.

Det første viktige punktet er hvordan du skal hente ut informasjonen til bak-kanalene fra systemet ditt. Dette kan jeg ikke svare eksakt på, utover at det normale er at signalet som skal fødes inn på RADIOSENDEREN er et analogt linjesignal. Hvor skal du hente dette fra ? Det er mulig at det finnes receivere hvor du kan hente ut det dekodete signalet, men det vet jeg ikke. Noen DVD-spillere har innebygget dekoder og analoge utganger for hver kanal. Muligens kan dette benyttes. Det vil uansett være en utfordring at nivået til bakkanalene bør følge volumsettingen på selve anlegget.

Hvis du finner løsning på disse punktene, kan vi fortsette. Flere alternativer finnes;

- Sony har et laveffekts trådløst høyttalersett ferdig til bruk

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTE...tSKU=SRSRF90RK

- www.nse.no har også et system (deler og tilbehør)

- Du kan evt velge fra en mengde aktive monitorer, og kjøre trådløst
    vhja en slik "trådløs link" som selges i alle elektrobutikkene.

- Den samme linken kan du benytte f.eks. til overføring til en separat
    forsterker du setter opp sammen med de høyttalerene du har fra før.

Som du ser er det mange muligheter, men enda flere utfordringer. Er du ukyndig, spør den elektroekspeditøren du mener har best peiling. Dette bør ikke være umulig. Spm er om resultatet er verdt innsatsen. Lykke til

EDIT: Det finnes selfølgelig ferdige kompaktsystemer som "in-a-box" gir deg nettopp den funksjonen du er ute etter. Både JVC og Philips har dette. Philips leverer også TV-apparater med innebygget dekoder/forsterker og trådløse høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådløst? hvorfor skal alle på død og liv ha ting trådløst. Siden iMAC oppstandelse skal folk ha trådløs alt. Sannheten er at vi trenger ledninger og ledninger er vår venn. Ikke skjul kablene. Kjøp dyre nok så du er stolt over å vise dem frem =)
    Å fortelle en gammel tante på 70 år at hun trenger en scart kabel til video spilleren sin er nesten umulig. Selv hun har blitt matet med nok trådløs propaganda at hun inbiller seg at alle enhetene snakker med hverandre trådløst og at hun i tilegg snart ikke trenger å trykke på fjernkontrollen for å bytte kanal siden alt er så trådløst.
    Er altfor mange mennesker som drømmer om trådløst alt fordi de innbiller seg at det er mindre ledninger. Sannheten er som oftest en helt annen.
    Ta f.eks trådløs router/basestasjon. Sannheten er at det nesten alltid innebærer flere ledninger å plugge sammen enn hvis du bare hadde strukket den ene kabelen fra internett uttaket (les adsl modem, kabel etc etc) til pcen.
    Samme opplegget med høytallerne her, flere bokser som krever flere kabler som betyr flere enheter som trenger strøm og høytallerne da som i tilegg trenger strømmen sin da er du fort oppi flere ledninger som sikkert får leiligheten din til å se mye mer grisete ut enn hvis du bare strakk en kabel bort til høytalleren du trengte å drive.
    Men igjen så er det produsentenes egen skyld. Har enda til gode å se en produktkatalog hvor de faktisk strekker kabler fra tven til dvd spilleren. For det går jo ikke, vi har blitt opplært til at det ser stygt ut. Finn et PC bord i ikea katalogen hvor skjermen er plugget til maskina. Det finner ikke sted.
    Trådløs! argh blargh! ingenting er trådløst... Stop daydreaming! mine 2 cent

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sayrion
    Trådløst? hvorfor skal alle på død og liv ha ting trådløst. Siden iMAC oppstandelse skal folk ha trådløs alt. Sannheten er at vi trenger ledninger og ledninger er vår venn. Ikke skjul kablene. Kjøp dyre nok så du er stolt over å vise dem frem =)
    Å fortelle en gammel tante på 70 år at hun trenger en scart kabel til video spilleren sin er nesten umulig. Selv hun har blitt matet med nok trådløs propaganda at hun inbiller seg at alle enhetene snakker med hverandre trådløst og at hun i tilegg snart ikke trenger å trykke på fjernkontrollen for å bytte kanal siden alt er så trådløst.
    Er altfor mange mennesker som drømmer om trådløst alt fordi de innbiller seg at det er mindre ledninger. Sannheten er som oftest en helt annen.
    Ta f.eks trådløs router/basestasjon. Sannheten er at det nesten alltid innebærer flere ledninger å plugge sammen enn hvis du bare hadde strukket den ene kabelen fra internett uttaket (les adsl modem, kabel etc etc) til pcen.
    Samme opplegget med høytallerne her, flere bokser som krever flere kabler som betyr flere enheter som trenger strøm og høytallerne da som i tilegg trenger strømmen sin da er du fort oppi flere ledninger som sikkert får leiligheten din til å se mye mer grisete ut enn hvis du bare strakk en kabel bort til høytalleren du trengte å drive.
    Men igjen så er det produsentenes egen skyld. Har enda til gode å se en produktkatalog hvor de faktisk strekker kabler fra tven til dvd spilleren. For det går jo ikke, vi har blitt opplært til at det ser stygt ut. Finn et PC bord i ikea katalogen hvor skjermen er plugget til maskina. Det finner ikke sted.
    Trådløs! argh blargh! ingenting er trådløst... Stop daydreaming! mine 2 cent
    Dette syntes jeg var et passe unødvendig svar.

For å si det enkelt, har du putta noen kroner i en god forsterker vil du miste hele hennsikten ved og overføre signalene trådløst. Vil du alikevell ordne det trådløst kan jeg foreslå at du skaffer en stereoforsterker som du setter bak i rommet, skaffer to relativt gode sendere og mottagere og sender signalet fra sorrundforsterkeren med pre out og over på stereoforsterkeren bak.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke være "pirkete", men innlegget er fra 2005....;-)

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Du var jo pirkete jo... Men ja så at e hadde skrevet på et litt vel gammalt innlegg etter jeg hadde lagt inn svar
    Kom inn på linken via google...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •