Rotel RA-01 + B&W DM603 S3 = ?????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel RA-01 + B&W DM603 S3 = ?????

Kjapt og enkelt spørsmål:

Vil min nyinnkjøpte Rotel RA-01 [1] integrerte forsterker få problemer med å drive et par B&W DM603 S3 [2]? (Har ikke kjøpt høyttalerene ennå, men lommeboken brenner kraftig må det innrømmes..)

Er litt bekymret siden jeg ser at Rotel-forsterkeren "kun" har 2x40W per kanal...

[1] http://www.oslohificenter.no/prod/el/int/rot_int.html
    [2] http://tinyurl.com/4oxgf (HiFi-klubben)

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 604 måtte jeg opp på RB991 (Tilsvarer dagens 1080)
    Men da er det snakk og full kontroll og mye å gå på.
    Du får nok til å spille bra, men ikke hipphurra.
    Og husk de fleste sprengte høytaler skyldes ofte for liten forsterker og for høyt pådrag.
    Da mister forsterkere kontroll på elementene og de har lett for å "skeine".
    Vil tro at B&W sin 601 er ett mye bedre treff til nevnte forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    På 604 måtte jeg opp på RB991 (Tilsvarer dagens 1080)
    Men da er det snakk og full kontroll og mye å gå på.
    Du får nok til å spille bra, men ikke hipphurra.
    Og husk de fleste sprengte høytaler skyldes ofte for liten forsterker og for høyt pådrag.
    Da mister forsterkere kontroll på elementene og de har lett for å "skeine".
    Vil tro at B&W sin 601 er ett mye bedre treff til nevnte forsterker.
    Hmm.. 604 er jo et par knepp større enn 603 ser jeg på hifiklubben.no, men du mener likevel det kan bli litt drøyt? Vil jo gjerne ha litt "hipphurra"..

Vel, lommeboka mi vil sikkert takke deg!

Har sett litt på et par andre høyttalere også som kanskje kan passe. (Kunne ikke finne 601 forresten..):

DALI Blue 5005LE Høyttalere
    http://tinyurl.com/558lk (HiFi-klubben)

Patos Basic 410
    http://www.patos.no/p%20Basic.htm

Felles for alle høyttalerene, inkludert de tidligere nevnte B&W'ene, er at de har mellom/bass-elementer på 6,5". Høres ikke så mye ut, men er det din oppfatning at man kanskje bør satse på litt smalere størrelser, eller er det andre ting som også må taes med i betraktning? (F.eks. sensitiviteten til høytalerene)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forde du ser bare på gulvstående høytalere tenker jeg.
    601 er stativ høytalere.

Newcomer B&W_84 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Rotel RA-01 + B&W DM603 S3 = ?????

Sitat Opprinnelig postet av wellej
    Kjapt og enkelt spørsmål:

Vil min nyinnkjøpte Rotel RA-01 [1] integrerte forsterker få problemer med å drive et par B&W DM603 S3 [2]? (Har ikke kjøpt høyttalerene ennå, men lommeboken brenner kraftig må det innrømmes..)

Er litt bekymret siden jeg ser at Rotel-forsterkeren "kun" har 2x40W per kanal...
    Vet ikke hvordan det er med RA-01, men RA-1062 som "bare" har 2x60W er i hvertfall målt til 95W per kanal i tester.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein lur ting du kan gjera, er å ta ein telefon til butikken som har den høyttalertypen du er interessert i. Og der spør du om å få ta med egen forsterker for å prøve det ut.. Da kan du jo også avtale tidspunkt som passer best. f.eks rett etter åpningstid mandag morgen..??
    Lørdag er som kjent ikkje et bra tidspunkt å være kravstor i butikkene, for da skal jo alle innom...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    forde du ser bare på gulvstående høytalere tenker jeg.
    601 er stativ høytalere.
    D'oh! :roll:

Kikket litt på dem, og det ser absolutt ut som kurrante høyttalere. Er bekymret for at de kan bli litt pinglete skjønt..

Sitat Opprinnelig postet av B&W_84
    Vet ikke hvordan det er med RA-01, men RA-1062 som "bare" har 2x60W er i hvertfall målt til 95W per kanal i tester.
    Har lest lignende ting om RA-01 på nettet. Har ikke sett noen vitenskaplige målinger på reelt antall Watt per kanal, men det har blitt antydet i flere anmeldelser jeg har lest at det er 40 kraftige Watt det er snakk om.

Problemet er at det fortsatt sier meg lite.. Er det noen som har noen linker til sider med informasjon om hvordan man kan regne seg frem til hva forholdet mellom forsterker-kraft og høyttaler-kraft bør være? Skal vel litt til; har etter hvert funnet ut at Watt er en temmelig relativ måleenhet i hifi-verdenen...

Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Ein lur ting du kan gjera, er å ta ein telefon til butikken som har den høyttalertypen du er interessert i. Og der spør du om å få ta med egen forsterker for å prøve det ut..
    God ide!

Fant nettop ut at HiFi-klubben har butikk i Ålesund, noe som er en overkommelig distanse å tilbakelegge. Regner med de lar meg ta med meg forsterkeren min, ettersom de sannsynligvis er interessert i selge høyttalere.

Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi-klubben i Ålesund er nok veldig behjelpelig med det du måtte trenge. Alltid god service der. De bruker å ha bra utvalg på Dali og B&W og andre merker hvis du vil prøve det.

Jeg har hørt 603 på en denon surround reciever, med 100-110 watt pr kanal, i stereo. Det funka veldig bra. Dette kan jeg anbefale!
    Uten å ha hørt din kombo vil jeg tro at det kanskje blir litt lite futt. Kan det være et alternativ å plusse på et effekttrinn? (RA-01 har jo pre-out) Hvis det blir for lite hipphurra så kan jo du utvide med en rotel effektforsterker, eller andre merker.

Uansett er min mening at 603 er skikkelig gode høyttalere og et godt kjøp både til musikk og hjemmekino. Sammenlignet med 601 så vil du aldri angre på å kjøpe "for store" høyttalere.

Hilsen Ålesunder!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CustomH2000
    Hifi-klubben i Ålesund er nok veldig behjelpelig med det du måtte trenge. Alltid god service der. De bruker å ha bra utvalg på Dali og B&W og andre merker hvis du vil prøve det.
    Tar meg nok en tur ja. Har forøvrig kikket litt på B&W 602, storebroren til B&W 601; kan se ut som et greit kompromiss å gå for.

Men uansett, vil være mye lettere å finne ut noe konkret om hvilken kombinasjon som fungerer best, når jeg får prøvt anlegget "in action". Dersom 603'ene fungerer tålelig bra går jeg nok for dem, og peiser evt. på med en effektforsterker senere..

Som temmelig grønn på hifi, er det en liten ting jeg lurer på skjønt. Dersom jeg prøver for kraftige høyttalere på forsterkeren min, hvordan vil dette evt. manifistere seg ved en uttesting? Regner med det skal litt til å sprenge høyttalerene umiddelbart, så man må jo nesten se/høre etter andre sympton.. Tips?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta med en cd du er godt vant til.
    Er det lit power i forhold til høytalere så vil bassen kuttes, blir litt kort og slapp, lydbildet vil virke helt feil, slik opplevde jeg det når jeg haddde denon avr 3805 på mine 604. Det var noe som manglet, og det hørtes godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What Hifi har ved flere anledninger anbefalt B&W 602 s3 sammen med RA-01.
    Selv har jeg med min RA-02(samme som 01 men med fjernkontroll) drevet Patos Lyric 302, Monitor Audio Silver S1 og S8 fullt ut tilfredsstillende og kan anbefales.
    Prøv deg frem med noen ikke altfor store gulvstående da disse gjerne er litt mer effektive enn stativhøyttalere.

mvh

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat kjøpt B&W 602 til stereon oppe i stua, og har sammenlignet litt med 603.
    Når man sitter midt i mellom forran 602 er det virkelig bra bass og god dynamikk, fungerer utmerket hvis du ikke har muligheten til gulvstående!

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W DM 603 S3 og Denon avr-1906

Hei.. jeg har en Denon avr-1906 og har tenkt og kjøpe høytalere snart.. Jeg bare lurer på om B&W DM 603 S3 vil funke på denne reciveren.. det er 7x80Watt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm? Leser med spenning diskusjonen deres her.. jeg har b&w dm 603 i front og dm 601 bak, til dette har jeg en H/K avr 7500, mener dere at jeg kan hente mer ut av 603 ved å kjøpe en større, ( bedre forforsterker ) til frontene kan jeg få bedre lyd her??? venter spent på svar :razz:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om lyden ikke er god nok med avr7500 tror jeg problemet er noe annet enn antall watt.

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvilke høytalere skal jeg kjøpe fra hifiklubben?

Som sagt har jeg en Denon avr-1906 reciver med 7x80watt. jeg lurer på hvilke høytalere jeg skal kjøpe.. jeg har sett mest på B&W DM 603 S3 og Dali blue 8008.. og noen andre.. jeg har lyst på noen bra høytalere med klar lyd og en del bass.. noen som har tips?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •