Høytalere til Arcam A85?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere til Arcam A85?

Jeg er på utkikk etter et par høytalere som passer sammen med min Arcam A85.

Noen stikkord:
    - Hovedfokus er på musikk, men etter projektorkjøp har det også blitt en del film. Det skader derfor ikke om de har godt trøkk i bassen, men dette må samtidig ikke gå for mye på bekostning av musikkformidlingen. (Ja takk, begge deler mao :P) Det kan muligens være en løsning å kjøpe en relativt billig sub i tillegg som brukes når det er film på programmet?

- Musikken som spilles er "alt mulig", med en overvekt av rock, pop, elektronika, jazz og rap. Både rolig og aggresivt. Minimalt med klassisk og trance...

- Jeg bor i blokk og det er derfor viktig at de kan spille bra også på lave volum.

- Siden A85 ikke er verdens kraftigste forsterker så bør de ikke være for tungdrevne.

- Budsjettet ligger på rundt 10.000,- Det kan strekkes opp mot 15k hvis jeg finner en høytaler jeg føler er verdt det. Jeg vurderer også å kjøpe brukt, så kom gjerne med forslag på høytalere som nye er en del dyrere. Når det er sagt så skader det heller ikke om de kommer under 10k Det viktigste er at jeg føler jeg får en markant bedre lydopplevelse enn jeg har i dag og at jeg får utnyttet potensialet i forsterkeren.

- Det er selvfølgelig en fordel om jeg kan sjekke ut høytalerne i butikk og evt. låne dem med meg hjem før jeg kjøper. Jeg bor i Stavanger og de HiFi-butikkene som finnes her er meg bekjent HiFi Klubben, HiFi Center Kjeden, Maxwell HiFi og Best Buy (tidligere Rolf's hvis jeg ikke tar feil). I tillegg kommer El-kjedene...

- Jeg *må* ikke nødvendigvis høre dem først. Det er jo 14 dagers returrett på postordrekjøp f.eks....

- Både stativhøytalere og gulvstående er aktuelt, selv om jeg rent møbleringsmessig nok fortrekker gulvstående. Lyden er dog det viktigste.

- Pga leilighetens utforming har jeg ikke så mange valg når det gjelder plassering, så det skader ikke at de er lettplasserte. Mine nåværende høytalere står ca 2 meter fra hverandre med 30 - 50 cm til bakvegg og 2,5 meter til lytteposisjon. Det er imidlertid ingenting i veien for at de kan stå lenger fra bakveggen til vanlig, så lenge det er mulig å flytte dem intill veggen ved "festlig lag".

- Til sist hadde det heller ikke gjort noe om de ikke var av de aller høyeste. Da kunne jeg nemmelig klart å senke projektor-bildet enda litt til

Pr. i dag har jeg et par Energy eXL:26 som jeg synes funker greit med tanke på at de er "billighøytaler". Jeg har også tidligere testet ut et par brukte Audiovector M1 Signature, men de ble rett og slett for tungdrevne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker godt både Dali Suite 2.8 og Focal.JMlab Cobalt 816S. Dali er fyldige og lettdrevne, med fin øvre mellomtone og diskant. Focal.JMlab er mer nøytrale men med god punch i mellombassen. Diskanten kan låte vel friskt, så jeg ville prøvd først. Kef Q7 kan også være spennende.

Ellers har også Audes noen flotte høyttalere, med varm og fin klangbalanse. Men de ser ganske "gubbete" ut...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "rimelig" høytaler som har overrasket meg veldig er QLN 604 MKII. Denne gav utrolig mye godlyd for pengene, og spiller med en fyldig og fin bass. Testet denne når jeg var på min lytterunde, på en Marantz SR5400 OSE. Veldig bra!

Testet også Dali Suite 2.8, men denne synes jeg var for lite detaljert for min smak. Virket litt "ullen" i mangel på et bedre ord.

Ellers strekker du strikken litt til, så vil jeg anbefale deg en lytt på Audiovector. Etter min smak er dette veldig gode høytalere, for de som er opptatt av klarhet og nøyaktighet på musikklytting. Spiller med bra trykk, selv om gulvstående høytalere i denne prisklassen ikke kan tilby det råeste i sub-bass. Synes også de gjør seg godt til film, men når det gjelder skikkelig filmnyting er en avhengig av en god subb i tillegg.

Ellers så er det mange som uttaler seg positivt om JmLab, og det lille jeg har hørt 816 er positivt. Ta en lytt på de også....

Er strålende fornøyd med kombinasjonen Arcam og Audiovector, ta en lytt og hør selv. Det er etter min mening den riktigste veien å gå.... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiovector er en god idé ja. Arcam har jo et nært samarbeid med disse, og Mi3-linja låter ypperlig blant annet sammen med AVR300.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Arcam og JMlab selv, og selv om jeg liker både høyttalere og forsterker godt, kan jeg forstå at denne kombinasjonen blir litt lys for enkelte (vurderer selv å gå over til Rotel når jeg etterhvert skal oppgradere forsterker).

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene. Det blir nok å ta seg en runde med forsterkeren og noen CD-plater i sekken etter påske

Audiovector virker jo som en god match og jeg liker også utseendet. Problemet er prisen som er en smule i overkant av budsjettet. Men vi får se hva som skjer etter at jeg har fått hørt dem, hehe.

Hvilke forskjeller er det forresten mellom gamle M3 og nye Mi3? Bruktmarkedet er jo alltid en mulighet, selv om det ikke akkurat ser ut til å flomme over av Audiovector...

Ellers så er jo ingen av de høytalerne som er nevnt så langt noe jeg ville skammet meg for å ha i stua, så jeg har ikke lukket noen dører ennå

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett M3 gå for syv gærninger iallefall, den dukker opp engang iblant.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Audiovector virker jo som en god match og jeg liker også utseendet. Problemet er prisen som er en smule i overkant av budsjettet. Men vi får se hva som skjer etter at jeg har fått hørt dem, hehe.
    Audiovector og Arcam er en god match. Jeg har AVR300 og Mi3 Super og er meget godt fornøyd!

Hvilke forskjeller er det forresten mellom gamle M3 og nye Mi3? Bruktmarkedet er jo alltid en mulighet, selv om det ikke akkurat ser ut til å flomme over av Audiovector...
    Jeg vet ikke hva som er forskjellen rent fysisk på de gamle og nye modellene. Men i følge en selger på HFC er Mi3 bedre en M3 Super, Mi3 Super bedre enn M3 Signature, osv.

Så vidt jeg vet kan en gammel M3 oppgraderes til den nye serien. Regner med å bli korrigert om jeg tar feil. I så fall kan det jo være interessant å kjøpe en "billig" brukt M3 som utgangspunkt for senere oppgraderinger.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekket opp litt rundt pris og muligheter for oppgradering av Audiovector i fjor høst, og det virker jo unektelig å være en god ordning. Men samtidig så blir jo ikke en oppgradert høytaler helt lik en ny, siden det kun er elementene som oppgraderes, mens AV også har endret konstruksjon på kabinettene.

Av den grunn ble jeg anbefalt å prøve å strekke meg til Mi3 Super hvis planen var å oppgradere senere. Dette pga at Mi3 ikke har samme konstruksjon i front og sokkel(?) som de dyrere modellene. Jeg ville derfor ikke få full valuta for pengene hvis jeg oppgraderte fra en Mi3 (eller evt fra den gamle M3-serien). En ny Mi3 Super er imidlertid såpass langt over budsjett at det ikke er aktuelt pr i dag.

Når det er sagt så virker jo AV å være gode høytalere selv hvis man ser bort fra oppgraderingsmuligheten.

Hva med B&W, forresten? Nye 705 har jo fått knallkritikk, det samme har 703 og 805 som begge er høytalere som brukt kan komme innenfor budsjettrammen. 704 kan jo også være aktuell brukt. Hvordan vurderer dere disse opp mot AV f.eks.?

Ellers har jo System Audio også et par lekre innenfor budsjettrammen. Noen erfaring med disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 705 er en meget god høyttaler, men litt slank og lys i klangen. Vet ikke om jeg personlig ville hatt den med Arcam. Jeg har testet A80 med B&W 705, og det låt fint men litt tamt. 703 er en langt dyrere høyttaler, men vil nok være et bedre valg om man ser bort fra prisen.

Før jeg ville gått for 705 ville jeg nok ut AVI Studio-nine Plus til 10.000 kroner. Den er også nøytral, men slår hardere i bassen. Selv om den også kan oppleves som litt slank, er det en vanvittig dynamikk i den, siden bassområdet gjengis like kjapt som mellomtone- og diskantområdet. Det er også derfor høyttaleren oppleves som litt slank.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    umorsom, han har allerede A85, er vel neppe interessert i å bytte forsterker for å drive noen høyttalere han ikke har. :P

Jeg har ikke testet med DiVA, men Arcam FMJ og B&W 700 låter grisekjedelig. Jeg ville sett etter noen høyttalere som er litt varmere i klangen. Dali Evidence kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVI Studio-nine Plus er høyttalere, ikke forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, min feil. AVI Pro-nine Plus heter de!! Men de kan også låte kjedelig med Arcam. Infinity Beta 50 kan derimot kanskje være noe...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, er nok litt trøtt så tidlig om morran. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt ok.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er noen av butikkene her i Stavanger som fører AVI (Det er en liten mulighet for at Maxwell gjør det. Jeg vet de har Kef og Boston, men jeg husker ikke helt hvilke andre produkter de fører...).

Selv om postordre er et alternativ vil jeg nok først satse på å sjekke ut Audiovector og de andre som har blitt nevnt. På den annen side er det jo også interessant å høre vurderinger av høytalere som ikke er å få tak i her. Og hvem vet.... Det er jo ikke umulig man på et eller annet tidspunkt kommer til å ta turen over fjellet 8)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hentet fra FAQ'en til Arcam:

We do not recommend any particular loudspeakers as your dealer is in a much better position to do this and also to
    demonstrate them to you. However, we have found that speakers from most British manufacturers work very well with
    Arcam products, such as Ruark, Tannoy, Mission, KEF, ProAc, B&W, Acoustic Energy, Monitor Audio, Mordaunt Short,
    Wharfedale, and Castle.

Ellers kan du ta en prat med Roald Mikkelsen/Audio Design i Bergen på 45227819. Han har lang erfaring med Arcam produkt.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekket opp litt rundt pris og muligheter for oppgradering av Audiovector i fjor høst, og det virker jo unektelig å være en god ordning. Men samtidig så blir jo ikke en oppgradert høytaler helt lik en ny, siden det kun er elementene som oppgraderes, mens AV også har endret konstruksjon på kabinettene.

Av den grunn ble jeg anbefalt å prøve å strekke meg til Mi3 Super hvis planen var å oppgradere senere. Dette pga at Mi3 ikke har samme konstruksjon i front og sokkel(?) som de dyrere modellene. Jeg ville derfor ikke få full valuta for pengene hvis jeg oppgraderte fra en Mi3 (eller evt fra den gamle M3-serien). En ny Mi3 Super er imidlertid såpass langt over budsjett at det ikke er aktuelt pr i dag.
    Jeg kjøpte først Mi3 med 14 dagers returrett. Byttet disse til Mi3 Super innenfor denne fristen.

Jeg kunne ikke se at det var noen forskjell på sokkelen. Forskjellen i fronten er vel bare en plate som er limt på?

Da jeg først valgte Mi3, spurte jeg litt om oppgradering. Jeg fikk ingen anbefaling om å gå rett på Mi3 Super dersom jeg hadde tenkt å oppgradere videre til Signature/Avantgarde. Slik jeg forstod det, kunne man starte med Mi3 og ende opp med en "fullverdig" Avantgarde helt lik en ny rett fra fabrikk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt riktig. Kabinettene er identiske, det eneste en kan utsette på de er jo da at de ikke er "nye".... :wink:

Dette er heller ikke riktig, og muligens et triks fra selger for å få deg til å kjøpe en bedre, men dyrere høytaler. Du kan oppgradere fra Mi3 standard til Avantgarde dersom du ønsker det, ikke noe problem. Selve kabinettet er likt på alle, frontbaffelen byttes, og det samme gjøres med sokkelen når du oppgraderer. Du kan til og med oppgradere fra gamle M3 til den nye Mi3 i ønsket variant uten problem. Høytaleren får et nytt serienummer ved oppgradering og et nytt garantibevis med ny garanti fra oppgraderingsdato. Så dette minner veldig om kundeservicen til gutta i Fredrikstad som selger Action Model.... :wink: :wink:

Så da kan AV være en aktuell kandidat igjen kanskje, uansett om du tenker nytt eller brukt. Jeg sier ikke at den er garantert best for din del, men for all del, lytt på disse før du bestemmer deg. Og del gjerne dine synspunkter med oss i ettertid..........

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har selvfølgelig helt rett! Forstår ikke helt hva jeg har rotet med her... ops:

Var innom HFC etter jobb i dag og fikk bekreftet at det er som dere sier. Eneste "aberet" han nevnte var at det var dyrere å oppgradere fra gammel M3-modell enn fra Mi3 pga. at flere komponenter må byttes. Man må f.eks. fra M3 Super til Mi3 Signature oppgradere begge bass/mellomtone-elementene, mens man ved oppgradering fra Mi3 Super til Mi3 Signatur kan beholde det ene siden det er det samme på begge modeller (hvis jeg husker riktig. Med tanke på tidligere uttalelser så må det tydligvis tas forbehold )

Jeg fikk også tatt en titt på QLN 604 Mk II og jeg må si de virket litt i største laget. Slik leiligheten er møblert for øyeblikket må høytalerne stå under projektorbildet og med så store høytalere havner det etter min mening for langt opp på veggen. Det hadde blitt litt som å sitte på første rad på kino...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •