Høytalere til Arcam A85? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fant et par brukte B&W 805 til salgs i nærområdet i dag. Er imidlertid litt usikker på hvor mye det er fornuftig å betale (se prisforespørselstråd her).

Hvordan passer disse sammen med forsterkeren? Og tror dere det vil være et bedre valg å legge i litt ekstra for Audiovector Mi3 (evt. vente og prøve å finne en brukt M3)?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt B&W 805, så jeg kan ikke uttale meg om den saken.

Ser at det ligger et par M3 til salgs på bruktbørsen til Audiophile.no til kr 7.000,-. Men annonsen ble lagt inn 31. januar, så det spørs om de kanskje er solgt.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da er 805'ene i hus

Jeg har dessverre vært litt opptatt så langt i helgen og har ikke fått tid til å høre noe særlig på dem. Har heller ikke fått stativene ennå, så forløbig står de bare "nødplassert" på noen gamle drittstativer jeg har hatt liggende.

Skal sørge for å rapportere om hvordan jeg liker dem når jeg har fått satt dem opp skikkelig og brukt noen timer på å høre på forskjellige CD-plater.

Ellers så er jeg fullstendig klar over at 805'ene sannsynligvis ikke passer helt til de behov og krav som jeg listet opp i innledningen. Spesielt gjelder vel det kravet om bass til film og også tildels i forholdt til en del av musikken jeg spiller. Kjøpet kan vel sånn sett sies å være en kombinasjon av HiFi-syke (begynner å bli en stund siden forrige oppgradering :P ) og et ønske om å sjekke ut en god stativhøytaler og hvilke forskjeller det er på "stativlyd" og "gulvstående lyd".

Ellers så er det forhåpentligvis en høytaler som det ikke er noe problem å leve med mens jeg evt. leter etter et par brukte AV (eller sparer til nye) hvis jeg skulle føle behov for det. Samtidig er det også en velkjent høytaler som har fått gjevnt over gode kritikker. Det burde derfor ikke være noe problem å få solgt dem uten alt for stort tap når jeg evt. ønsker å bytte dem ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer

Gratulerer , 805 er sjef , har selv lillebroren 705 og er storfornøyd.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på at jeg lovet å skrive litt om mitt nye liv med B&W 805. Grunnen til at det har tatt så lang tid å få gjort det er vel en kombinasjon av diverse utstyrsproblemer og ...eh.. latskap.

Til saken:

Da jeg fikk høytalerne i hus ble de som tidligere nevnt midlertidig satt på noen dårlige stativer og plassert relativt tilfeldig. Det ble med en gang klart at dette ikke funket særlig bra. Høytalerne låt veldig innelukket, spesielt i mellomtonen og nedre diskant. Jeg gjorde litt A/B testing mot de gamle gulvstående i starten og når jeg skiftet fra de gamle til 805'ene så var det som om rommet ble redusert til en brøkdel av størrelsen.

Etter en drøy uke fikk jeg de nye stativene jeg hadde bestilt + hjelp med plassering av tidligere eier. Resultatet ble en betydelig bedring av lyden. Likevel var den fremdeles ikke helt frigjort og det var fremdeles litt av den "innestengte" lyden igjen.

Min konklusjon så langt ble derfor at de var langt mer kresne i forhold til plassering enn de gamle og også at det kunne virke som om Arcam'en hadde litt for lite krefter til å dra dem ordentlig.

Jeg kjøpte et par nye (brukte) høytalerkabler for å se om det kunne hjelpe, men lyden ble ikke vesentlig forskjellig, selv om bassen ble noe strammere og diskanten litt mer detaljert. Nå syntes jeg likevel ikke lyden var *så* ille. Det kan jo også ha noe med at jeg begynte å venne meg til dem. Jeg hadde også måttet ta bort de gamle høytalerne for å få plassert de nye skikkelig, så A/B testing var nå utelukket.

Alt i alt var jeg nå sånn passe fornøyd, flaska med fredagsvin var åpnet og jeg hadde satt meg godt til rette i sofaen med godt lesestoff og like god musikk på anlegget. Det gikk imidlertid ikke mer enn en ca en times tid før idyllen ble brutt.... Arcam'en rett og slett døde Plutselig ble den helt svart og lyden forsvant brått. Akkurat som om noen hadde dratt ut strømledningen og uten dramatikk som smell eller svidd lukt. Først trodde jeg en sikring hadde gått, men en inspeksjon inni boksen viste at de fremdeles var intakt. Dermed ble Arcam'en levert inn på reparasjon hos Klubben.

Med Arcam'en på ferie ble min gamle Grundig Fine Arts R2 hentet fram for å være vikar. Forhåpningene var ikke særlig store dog. Det virket jo som om Arcam'en hadde hatt problemer med å dra høytalerne og med sine 2x40w er Grundig-forsterkeren bare halvparten så kraftig. Men når jeg fikk koblet den opp så viste det seg at forskjellen ikke var så stor som jeg hadde trodd den skulle bli. Det forsvant en god del detaljer, men når det gjald dynamikk og evne til å dra høytalerne så var Grundig'en minst på like bra. I hvertfall så lenge volumet ikke ble skrudd alt for langt opp. Ganske overraskende. Dette kan selvfølgelig skyldes at det var noe feil med Arcam'en allerede før den døde. Blir interessant å høre hvordan den låter når den kommer tilbake fra doktoren.

Jeg lånte også en gammel NAD 3020 av en kompis for å høre hvordan denne låt med 805'ene. Lyden var ikke så veldig forskjellig fra Grundig'en. Litt lysere, litt mer dynamikk + at den kunne spille adskillig høyere.

På dette tidspunkt hadde jeg imidlertid pådratt meg et alvorlig tilfelle av hifi-syken, og da det dukket opp en splitter ny Electrocompaniet ECI-4 til en hyggelig pris så var jeg solgt (eller rettere sagt så ble ECI-4'en kjøpt)...

For å gjøre en lang historie kort (begynner vel å bli i seneste laget, men) så er jeg veldig fornøyd med EC'en. Det virker som den passer høytalerne bra. Lyden har blitt luftigere og klangen og detaljene har kommet frem. Og ikke minst så begynner en del instrumenter å høres riktig så virkelighetstro ut. Spesielt akustiske instrumenter og perkusjonsinstrumenter.

Jeg bør nok fremdeles jobbe litt mer med plasseringen av høytalerne, det virker bl.a. som enkelte bassfrekvenser kommer mye tydeligere frem enn andre. I det store og hele begynner jeg nå å bli virkelig fornøyd. Men jeg kommer nok til å teste noen gulvstående høytalere før jeg slår meg endelig til ro. Jeg har nemmelig en mistanke om at jeg muligens foretrekker "gulvlyden" bedre enn "stativlyden".

Time will show!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro å lese innlegget ditt, wodger!

Gøy at noen tar seg bryet med å skrive litt mer enn en linje, og lett å lese at du er angrepet av HiFi-viruset du også.... :wink: :wink:

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skumle greier det Hifi-viruset, hehe. Foreløbig har jeg ingen problemer med å leve med sykdommen, men det spørs hvordan det går når kredittkortregningen kommer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tror du vil like b&w

Jeg har en arcam avr 300.
    har prøvd en del høyttalere fra15000kr. og ned over.....

Min vurdering og flere andre er at b &w 603 s3 er en klar vinner.
    Veldig fin harmoni mellom diskant mellomtone og bassen...

Vurderte 604 men der ble det for mye bass i forhold til diskant og mellom tone.

Du får veldig mye for pengene...føler at du skal ha et litt stort prishopp skal du klare å konkurere ut 603....

Lyden er detaljert og avslørende....min bror har 603 og er storfornøyd.

Har prøvd å høre på en del høytalerer nå i ca 1.5 år og min vinner i sin prisklasse er b&w 603 (7900kr/hi fi klubben).

Har prøvd å sjekke brukt markede, men lite av de til salgs-selv om de har vært solgt i en år rekke. Det sier meg litt om at det er fornøyde kjøpere. Min bror skal kjøpe nye høyttalere i en annen prisklasse...men han vil ikke selge 603- han er veldig fornøyd.

Pratet med arcam norge- De sa at arcam elsker b &w høytalere.
    at jeg hadde mye å glede meg til,

jeg skal personlig kjøpe 603 s3 selv- jeg mener at gir meg det jeg er ute etter....

Lykke til

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom HFK på lørdag og hørte litt på DM604 S3 og CM6 og må si jeg likte lyden av begge. 604 hadde litt mer bass og trøkk, mens CM6 var vesentlig mer luftig i diskanten men en litt mindre kraftfull bass. Nå skal det sies at jeg hørte dem på forskjellig elektronikk, så noe av forskjellen kan sikkert tilskrives dette.

CM6 ligger egentlig et stykke over budsjettet, men HFK i Stavanger har et demopar som de selger unna for 14.500,-. De ligger dermed omtrent likt med Audiovector Mi3 som jeg også har vurdert (men ennå ikke fått hørt på).

Edit: Uansett skal jeg også sørge for å få hørt på DM603. Ingenting er jo bedre enn at man finner noe som er like bra eller bedre og samtidig koster mindre

Jeg var også innom Maxwell og hørte på Audio Pro Blue Diamond v2. De spilte heller ikke dårlig, men jeg synes ikke de kunne måle seg med de to B&W-høytalerne. Nå kjørte disse på vesentlig dårligere elektronikk og plasseringen var ikke ideell, så jeg skal ikke uttale meg alt for bombastisk. Har blitt lovet en lytt med EC-elektronikk ved en senere anledning dog Da håper jeg også å få hørt på Patos Lyric 402 og evt. AP Black Diamond + sub.

Når det gjelder mitt nåværende oppsett med Electrocompaniet ECI-4 og B&W 805 så er lyden definitivt ikke dårlig, men jeg kunne godt tenkt meg noe mer rocka med litt mer bass. 805'ene er ypperlig til jazz og annen akustisk musikk, men passer ikke like godt til rock synes jeg. Men dette er forsåvidt noe jeg var inforstått med da jeg kjøpte dem. Et alternativ kan være å la dem få hjelp av en sub. Problemet blir da å finne en sub som både er relativt billig og som egner seg til musikk.

Det er derfor stor sjanse for at høytalerne blir byttet ut med noe annet. Når det gjelder forsterkeren så synes jeg EC'en spiller veldig bra, så sannsynligvis blir den beholdt. Helt trygg er den imidlertid ikke da jeg er litt usikker på om jeg kanskje kan få mer lyd for pengene ved å beholde A85'en og bruke mer penger på høytalerne...?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •