Hodetelefoner til hjemmekinoen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodetelefoner til hjemmekinoen

Hei folkens

Jeg vet at jeg mest sannsynlig blir kalt blasfemist eller det som værre er når jeg nevner hodetelefoner i forbindelse med hjemmekino, men når man har en liten unge på 5 mnd og naboer, så kan det til visse tidspunkt være ønskelig med hodetelefoner.

Noen som kan anbefale noen som fungerer bra til hjemmekino. Tenkte på om det fantes noen som simulerer surround lyd liksom?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meiner eg har lest om hodetelefoner som gir surroundlyd. Skal sjå om eg finner det igjenn

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fann eit par på siden http://www.amazon.com/exec/obidos/AS...708171-7951325

Kor godt sånne headsets virker veit eg ikkje,men du kan no lese review på siden av folk som har kjøpt dei. Får bra karakter av dei iallefall.

Newcomer yannz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder headset, så vil jeg iallefall anbefale deg å kjøpe et profesjonelt sett. Sjekk ut Beyerdynamic DT 990 PRO - De gir grundig god lyd med respons fra 5Hz - 35kHz, demper utvendig lyd (skriking fra unger, he he. :twisted: ) og er generelt bare veeldig gode til omtrent hva det skal være. (bruker dem selv hver dag, til og fra jobb.. )

Når det gjelder Surround, så er det vel neppe noe å bruke penger på når det kommer til headset, her har du all lyd i øret uansett. (og det skulle holde, spør du meg)

Når jeg kjøpte mine, kostet de 3k fra Audiotron, men nå er det noen andre, nemlig:

Siv.Ing. Njål Hansson AS
    Tvetenveien 156
    N-0601 Oslo
    Tel. +47 (0)47 / 22 76 29 50
    Fax +47 (0)47 / 22 27 57 61
    Mob +47 9055 6740
    arne.pedersen@njal-hansson.no
    www.njal-hansson.no

.. som selger i norge.
    Disse er iallefall anbefalt på det beste.

(og tenk på at om lyden er borte, så er jo bildet der, småbarn syns vel slikt kan være skremmende òg.. :shock: )

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3k høres sinnsykt dyrt ut :shock:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det nevnes at jeg trakk frem toppmodellen - Hva med å ringe dem, og si hva du trenger og hvorfor, og hvaslags budsjett du har.

Virkelig gode headset kommer til å koste fra 1000 til toppen 3k uansett..
    Og dette er gode saker, altså - jeg har hatt mine siden '98-'99, og de gir meg fremdeles det jeg trenger. (de er om ikke annet noe tungdrevne, men det er neppe noe problem om du skal kjøre på utgangen til anlegget ditt.. )

Dette var jo bare en anbefaling..

Du kan jo sjekke ut http://www.koss.com/ .. disse skulle komme på ~$70-140 (~500-1000 NOK) .. noen der som så riktig fine ut. (og har gode specs, men selv har jeg aldri prøvd dem.. )

Viktigste er vel egentlig at de demper lyden ut&inn, for å være familievennlig. (helt til noen ber deg om noe )

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal sjekke det ut. I utgangspunktet så ønsket jeg meg noen hodetelefoner til en 7-800kr som simulerer en slags surround effekt.

Jeg må jo ha det når jeg skal se ringenes herre 1 om igjen for 15 gang..Men bare for første gang etter at min sønn ble født

La meg bare illustrere drømmen min:

Sitte der i det halvmørke rommet. RH1 rullende over lerretet, hodetelefoner med simulert surround, en øl i hånden, snus under leppa, kona og min lille viking sovende på soverommet.....Ahhh...en drøm for en filmfantast som meg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten så vi må ta dette på gangen (genrell chitchat), om meninger om snus & øl samtidig, men hysj. :lol:

Tror derimot lite på 'surround' i headset. men følelsen av å sitte litt unna de små hobbitene og nesten kunne ta på ringen vil nok komme frem, selv uten en dyr og påkostet surround variant.

Syns nesten du burde prøve deg frem, høre på, gjerne prøve å ha et sett på i tre timer i strekk.. lukket løsning kan bli litt varmt.. ops:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal forsøke å få prøvd et par forskjellige hodetelefoner....takk for alle tips!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at surroundeffekten du får fra hodetelefoner først og fremst kommer fra måten de er spilt inn på. Jeg har selv hørt innspillinger foretatt med såkalt kunsthodeteknikk, hvor man bruker et kunstig hode med mikrofoner i øregangene. På helt vanlige høretelefoner gir dette en surroundeffekt som du må ha et svært bra surroundanlegg for å matche!

Noen DVD-utgivelser kommer jo også med Dolby Headphone-lydspor (i 2.0) som nettopp skal, etter hva jeg har skjønt, simulere surround på helt vanlig hodetelefoner. Bl.a. Pearl Harbor Dir. Cut og T2: Extreme Edition har slike lydspor. Jeg har begge filmene, men har ikke fått testet headphone-lydsporene fordi jeg ikke har høretelefonutgang på hverken DVD-spiller eller forsterker.

Oppdatering: Man kan tydeligvis få Dolby Headphone-lyd fra vanlig Dolby Digital 5.1-lydsporet ved å ha en forsterker som har denne muligheten. Et eget Dolby Headphone-lydspor er etter hva jeg har forstått for å få Dolby Headphone-lyd uten å ha støtte for dette i forsterkeren.

Mer om Dolby Headphone her: http://www.dolby.com/dolbyheadphone/

-Audun

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow...takk for tipset..skal sjekke dette ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såkalt kunsthodestereo, som gjør at du får surround-følelse i et head-set, er utrolig bra på gode innspillinger.

Dette kan selvfølgelig også simuleres elektronisk ved at man demper spesielle frekvenser på samme måte som ørets utforming ville gjort det, og man får da en illusjon av surround-lyd med et vanlig head-set.

Uansett er det viktig at headsettet omslutter øret for å få best mulig effekt.

Jeg synes personlig Sennheizer har gode head-set, som man uten problemer kan sitte med i mange timer uten å bli sliten på 'øreflippene'. Det finnes forskjellige modeller fra ca 1000,- og oppover så vidt jeg vet.

Har brukt disse i timesvis i studio uten å plages, mens endel andre head set (som blir liggende på ørene istedenfor rundt) gjør at jeg får vondt i lengden.

Tror faktisk Sennheizer selges på Elkjøp... de hadde de ihvertfall før.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RINN: Jeg forstår det slik at det finnes hodetelefoner som er bygget for å simulere surround. Stemmer dette? Vil disse fungere på RH1? (tror du?)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har PC tilkoblet projektoren, er det jo bare å smekke høretelefonene i høyttalerutgangen på PC'en. Bl.a. PowerDVD og WinDVD kan settes til å levere Dolby Headphone via stereoutgangen.

-Audun

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    audunth:

Tror jeg løper å kjøper T2 med en gang for å teste

Det blir i alle fall uaktuelt å bytte ut forsterkeren!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm jeg kjører ikke gjennom pc da..... :cry:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Dette kan selvfølgelig også simuleres elektronisk ved at man demper spesielle frekvenser på samme måte som ørets utforming ville gjort det, og man får da en illusjon av surround-lyd med et vanlig head-set.
    Det er nettopp dette som gjøres med Dolby Headphone.

-Audun

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet Dolby Headphone med PowerDVD og RH1 (cavetroll-scenen inni hula) på PC'en, og selv på mine 300-kroners walkman-høyttalere låt dette imponerende! Jeg kan tenke meg at hvis du kjøper et par skikkelige høretelefoner med kraftig bass skal det et svært dyrt (og bråkete) høytalersett til for å matche det.

Nå vurderer jeg å kjøpe meg et sett selv for å se filmer sent om kvelden!

-Audun

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte nettopp meg en surround hodetelefon fra JVC til 800kr...skal prøve den og fortelle om hvordan den var i morgen.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

silent cinema

Hei!
    Ser yamaha har et system som heter silent cinema. Se link:
    http://yamaha.neuropia.com/av/techno...ent_cinema.asp

Monterer du en romprister i setet skulle dette bli en artig kombinasjon.(Egotrip)

Mvh Ivan

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •