Hørt om disse ? (Sonab XL 4-10)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hørt om disse ? (Sonab XL 4-10)

Kona mi kom i dag, og viste meg et bilde av noen høytalere (WAF) hun likte !
    Er det noen som kan fortelle meg noe i det heletatt om disse ?

http://www.finn.no/finn/bap/object;p...857&pos=20

Er ikke helt happy selv, men når jeg får inrede egen kino i det nye huset, så må hun få lov til å bestemme hva vi skal ha på stua.
    (ihvertfall hvis det er god lyd å snakke om)
    :lol:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der så jo ut som noen beist av noen subber
    Kona har herved gitt deg lov til å kjøpe 2 18"velodyne-subber, som du kombinerer med et par innfelte høyttalere i veggen! :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det suber da ?
    Der er ikke aktive vel ?
    Ser ut som om de som har de nå bruker de som høytalere !?
    Kona var opptatt av designet :roll:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har PM...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Finner mange "Sonab" ute på nettet, men ingenting om disse som ser VELDIG spesielle ut !
    Alle de andre Sonab ser ut som vanlige høytaler (i Genexxa kvalitet).

Disse så veldig rare ut, med sine kasser med 4 x 10" :shock:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldrig hørt om disse, men Sonab blev også solgt jo, og da blev det mest disco-dasko høyttalere.
    Skal du ha gamle Sonab der ligner på disse må du ha 2212, med 4 stk SC165 Peerless 6,5" basser og 12 stk diskanter var disse prestige modellen. Tenk på hvad en renovering idag vil koste !!
    Jeg tok et sett fra Danmark med til en norsk samler, egte klenodier.
    Men, som sagt, når Sonab navnet nevnes tenker man alltid på produkterne der blev laget før salget av navnet Sonab, nemlig da den geniale Stig Carlsson stod for idéerne.
    Han fortsatte jo under navnet Carlsson.
    Uansett, liker du designet bare MÅ du høre lyden av ægte Carlsson, ta en titt på nettsiden og se de nye modeller OA60 osv.
    Utrolig synd ikke flere vet om disse høyttalere (prater stadig om de gamle Sonab, og nye Carlsson)
    http://www.carlssonplanet.com/index.asp?lang=sv

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor gamle er da "gamle" sonab ?
    De høytalerne som det refereres til er 15 år gamle eller eldre !

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du linken ?
    Gamle Sonab er fra 50 tallet og opp, 15 år er da ingen alder !! Mine IMF er 26 år gamle !

Les dette utklipp og du vil se hvorfor Sonab IKKE må forvekles med Carlsson etter navnet blev solgt :

90-TAL
    I början på 90-talet drabbades Stig Carlsson också av den kanske värsta chocken i sitt liv. En oseriös högtalartillverkare med ledningen placerad i Norrköping köpte rättigheten till varumärket Sonab av Ericsson för endast 10.000:- och började under det ärorika Sonab-namnet kränga verkliga lågprishögtalare från Taiwan till stormarknader som On-Off och City Stormarknad.
    Försäljningen gick lysande och efter något år lanserade "Sonab" sitt nya varumärke: Carlsson! I reklamen använde företaget t.o.m. uttrycket "en äkta Carlsson-högtalare" vilket var en ren förolämning mot Stig Carlsson och hela hans livsverk. Stig Carlsson var den sista människa i världen som ville förknippas med skräpet!
    "Sonabs" ledning hävdade att företaget genom köpet av Sonab-namnet också hade rätt till varumärket Carlsson, trots att Stig Carlsson tillverkat egna högtalare under det namnet sedan 1983.
    "Sonab" hade dock inte lyckats fastslå sitt påstående juridiskt. Så för säkerhets skull hänvisade "Sonab" i sina inlagor till myndigheter att företaget anställt en högtalarkonstruktör med rätt namn - en David Carlsson!

Stig var förtvivlad och tog kanske mer illa vid sig av detta än något annat under livet. I över ett år såg det dessutom ut som om Patent- och Registreringsverket skulle ge "Sonab" rätt.
    Men sommaren 1996 - efter rådigt ingripande från bl a Ljudtekniska Sällskapet och en rad prominenta hifi-personligheter - kom myndigheten på bättre tankar. Stig Carlsson fick behålla sitt efternamn som högtalartillverkare och kunde andas ut. Men det var på ett hår.

Resten leser du på : http://www.carlssonplanet.com/index.asp?lang=sv

Jeg har ikke sett de høyttalerne du refererer til så de må være laget av Sonab etter at det navnet blev solgt, og derfor er jeg meget skeptisk til disse, medmindre det er én av hifi verdenens bedst bevarte hemmeligheter da....
    Har sett Sonab høyttalere på E-Bay der er laget av dette firma og det er skikkelige disco saker.
    Men, det er opp til dig da, er jo ikke mange penge for store kasser...., skjønner bare ikke én ting, hvad sitter i de av mellomtone og diskant ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •