Aktive vs. passive høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Gory Gosling sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktive vs. passive høyttalere

Er det noen som kan fortelle om forskjellige fordeler og ulemper med disse konstruksjonene? Syns aktive høyttalere virker spennende, men er svært lite å finne om det her. Hadde også vært greit med en liten innføring i forskjellen i oppbyggning/sammensettning i disse høyttalerne.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En aktiv høytaler er som en vanlig høytaler, med unntak av at den har en innebygget forsterker. Det eneste du da trenger er en kilde og en preamp. Aktive høytalere er spennende, men av en eller annen grunn er det ikke så mange som lager slike.

Fordeler: Færre komponenter. Mindre kabler. Mindre problemer med matching. Generelt enklere oppsett.

Ulemper: Færre velgmuligheter.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo merkelig at det ikke produseres flere slike hvis det nesten bare er fordeler med dem. Men da hadde vel salget av forsterkere dabbet av. Er det noen som har hørt aktive høyttalere og fått noen erfaringer?

Newcomer 1215mk2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk:
    Får å lage en god forsterker som ikke koster skjorta, så er man avhengig av å lage mange. Hvis man da konstruerer en forsterker til en høytaler så sier det seg selv at produksjonsantallet blir lavt, og vil da kunne få konsekvenser for kvalitet/pris.
    Bare se på Bang O. De er både dyr og dårlig. hehe (litt spøk) De har satset mer på design enn lydkvalitet.

Ved dyrere høytaler eller forsterkerkjøp, så hender det ofte at man bare kjøper en ting om gangen.
    Litt lettere å levere inn bare forsterkeren på service er det å.

Mitt mening:
    Som entusiastisk avfrik så synes jeg det mangler noe når effektforsterkeren ikke står plassert på nederste hylle og produserer varme til ergelse og glede for de komponenten som står lenger opp i etasjene.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lages masse aktive høytalere, men de er ofte rettet mot studio markedet. Noen merker jeg kan nevne i farten er, Bluesky, Genelec, ATC, M&K, Mackie, osv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    En aktiv høytaler er som en vanlig høytaler, med unntak av at den har en innebygget forsterker.
    Det er ikke korrekt (selv om mange tror at det er slik, meg selv inkudert før jeg ble "opplyst"). En aktiv høyttaler er en høyttaler med aktivt istedenfor passivt delefilter. For å kunne gjøre aktiv deling, kreves det ett effekttrinn per høyttalerelement, noe som gjerne er fordyrende. Fordelen er at det er mye enklere å lage aktive delefiltere med bratte flanker og bortimot tapsfri deling.

Et av de mest ekstreme eksemplene er B&Ws 4-veis sneglehushøyttaler Nautilus, som bare har aktiv deling og dermed krever 8(!) effekttrinn for et høyttalerpar i stereo.

Et eksempel på en "semiaktiv" høyttaler er Audio Pro Blue Diamond, som har innebygget forsterker i bassen, og aktiv lavpassdeling av denne, mens mellomtone og diskant er passivt delt.

Håper dette klarer opp litt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av de mest ekstreme eksemplene er B&Ws 4-veis sneglehushøyttaler Nautilus, som bare har aktiv deling og dermed krever 8(!) effekttrinn for et høyttalerpar i stereo.
    Men det finnes vel effekttrinn som er 2(eller fler) veis, mener Hypex har noe sånt? Jeg mener dynabel solgte noen kit med slike forsterke for bygging av aktive høyttalere, men finner de ikke i den nye katalogen. Mener det var noen i 2004-katalogen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gory Gosling
    Men det finnes vel effekttrinn som er 2(eller fler) veis, mener Hypex har noe sånt? Jeg mener dynabel solgte noen kit med slike forsterke for bygging av aktive høyttalere, men finner de ikke i den nye katalogen. Mener det var noen i 2004-katalogen.
    Det stemmer at Hypex hadde noen slike. Mulig de finnes fortsatt for alt jeg vet. De inneholder nettopp 2 eller 3 effektforsterkere og aktive delefiltre for å fordele frekvensene på effektforsterkertrinnene. Da trenger man jo ikke passiv deling.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva den het den høyttaleren man kunne kjøpe kit fra dynabel og bygge sjøl? Hadde kanskje vært moro å bygge en.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gory Gosling
    Noen som vet hva den het den høyttaleren man kunne kjøpe kit fra dynabel og bygge sjøl? Hadde kanskje vært moro å bygge en.
    Tror ikke de har den lenger. Mener den het "Monitor" eller noe slikt.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fortsatt til gode å høre en bedre høyttaler en beolab 5, og den er aktiv så det holder - 2500 watt innebygd per høyttaler, i tillegg til romkorreksjon, tyverialarm og ikke minst at den er fullfrekvent

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har fortsatt til gode å høre en bedre høyttaler en beolab 5, og den er aktiv så det holder - 2500 watt innebygd per høyttaler, i tillegg til romkorreksjon, tyverialarm og ikke minst at den er fullfrekvent
    Uff. Var å så på dem.
    Selger skrøt dem opp over skyene som den beste høyttaler noengang produsert. Etterpå nektet han meg skikkelig demo.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo på mange måter den beste høyttaler som noen gang er produsert. Selvom det sikkert finnes passive høyttalere som kan overgå den på ren skjær lydkvalitet - og det er jo selvfølgelig det viktigste. Men hvorfor nektet han deg demo? Hehe..trodde de fleste selgerne til B&O mer enn gjerne ville vise frem vidunderet sitt - det har hvertfall ikke skortet på entusiasmen hos de selgerne jeg har møtt :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler kalles gjerne aktiv hvis den har innebygd forsterker selv om delefilteret er passivt. Men fullaktiv er den ikke før den også har aktiv deling. Høyttaleren Solo fra Avantgarde Accoustic har to effektforsterkere innebygd, en 100 watt til bassen og 50 watt til diskanten. Fullbalanserte tvers igjennom via XLR-kontakter. Men delefilteret er passivt, faktisk av type førsteorden (6 dB per oktav). En meget god hornhøyttaler, som utnytter den ekstra dynamikken man får fra innebygd forsterkning til det fulle!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •