Jeg sliter litt, hjelp meg..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg sliter litt, hjelp meg..

Har en Tannoy FX 5.1 Sub som jeg sliter med å få plassert. Først må jeg si at jeg ennå ikke har flyttet inn i stuen hvor subben skal stå, men jeg vet hvordan det vil se ut angående plassering av diverse møbler etc.

Det står i bruksanvisning for Tannoy FX 5.1 at den ikke bør stå min 1 m fra TV pga en magnet som befinner seg i subben. Det betyr at jeg ikke kan ha den til høyre, sentralt eller til venstre for TV(PA30). Ett annet problem er at det er radiatorer hele venstre stuevegg, og det står også en warning i bruksanvnisng om den ikke skal stå nære radiator(

Enste mulighet da er bak sofa

Hvordan blir det???

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Subplassering har alltid vært et problem syns nå jeg, klarer liksom aldri å få det til både å låte bra og se bra ut... Men hvis det er lyden som er viktigst, så har jeg et råd. Sett suben i lytteposisjon(sannsynligvis i en sofa eller en stol) og gå rundt i rommet og lytt... Der du syns det er best bass burde suben stå. .. Hvis du, som det virker som, har klart for deg hvor du ikke kan ha den så må du jo bare prøve ut hvordan ting fungerer... I teorien er vel kanskje ikke bak sofaen det beste, men hvem vet hvordan det vil fungere hjemme hos deg... for det første så har jeg rommet veldig mye å si, utforming, størrelse osv... For det andre har selvfølgelig materiale i vegger, tak og gulv mye å si...

Så jeg syns du bare skulle prøve hvordan ting fungerer, og ikke ta sorgene på forskudd... Jeg har opplevd før at den beste plasseringen på en sub var bak/under/oppi sofaen.... :P

Lykke til, håper jeg var litt til hjelp hvertfall...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Jeg sliter litt, hjelp meg..

Sitat Opprinnelig postet av lenmor
    ...og det står også en warning i bruksanvnisng om den ikke skal stå nære radiator...
    Har hatt samme sub selv. Når det gjelder advarselen vedrørende nærhet til radiator så gjelder vel det kun risikoen dersom det skulle oppstå en lekkasje nær strømførende utstyr.

Jeg hadde plassert suben nær radiatoren, eller bak sofaen, alt etter hvor den lyder best.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som har plasma trenger ikke bry deg om denne magneteffekten. Du kan plasser subben inntill skjermen om du vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Jeg sliter litt, hjelp meg..

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sitat Opprinnelig postet av lenmor
    ...og det står også en warning i bruksanvnisng om den ikke skal stå nære radiator...
    Har hatt samme sub selv. Når det gjelder advarselen vedrørende nærhet til radiator så gjelder vel det kun risikoen dersom det skulle oppstå en lekkasje nær strømførende utstyr.

Jeg hadde plassert suben nær radiatoren, eller bak sofaen, alt etter hvor den lyder best.
    ok, da har jeg flere valg...
    Men står dette i manualen:
    FOR YOUR OWN PROTECTION
    • Store the complete packaging in case it is needed for re-use.
    • Never expose the unit to moisture, water and extremes of temperature or humidity. Specifically, the unit shall
    not be exposed to dripping or splashing and that no objects filled with liquids, such as vases, shall be placed
    on the unit. Allow 150mm behind the unit to allow for sufficient ventilation. Articles such as newspapers,
    tablecloths, curtains etc must not impede the ventilation. Do not operate with the rear panel facing a radiator
    or heater.
    No naked flame sources, such as lighted candles, should be placed on the apparatus.
    A mains cable is supplied - where the moulded plug is fitted with a mains fuse, always replace with the
    same type and rating. If the fitted plug is unsuitable for your type of outlet sockets, it should be cut off
    and disposed of safely. The wires in the mains cable are coloured in accordance with the following code:
    GREEN AND YELLOW EARTH
    BLUE NEUTRAL
    BROWN LIVE

Men det er vel bare å teste, kanksje det blir greit selvom den står bak sofa, hvis radiatoren ikke er veldig hot skal det vel ikke være noen fare...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Du som har plasma trenger ikke bry deg om denne magneteffekten. Du kan plasser subben inntill skjermen om du vil.
    Så det har ikke noe å si med plasmaen? Var ikke klar over dette...
    Men gledelig isåfall..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD og plasmaskjermer har ikke en elektronstråle som blir påvirket av magnetisme.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har det noe å si om jeg legger subben min horizontalt?
    link til surround pakken min:
    http://www.stereofil.no/produkter/ho...y_fx_5_1.html#

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du skal legge ned sub'en din med mindre det står spesifikt i manualen at du kan gjøre det.

Tror neppe du ødelegger den, så du kan vel prøve og høre hva du selv synes?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •