2 store fronthøytalere eller holder det med 5 små pluss sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 store fronthøytalere eller holder det med 5 små pluss sub

Hei!

Jeg går og lurer på om jeg skal inverstere i høyttalere. Men før jeg begynner å se på hva som er i markedet er det vel lurt å bestemme seg for om vi skal ha 5 små høyttalere (sattelitter?) pluss en god sub eller 2 fronthøyttalere, 3 småhøyttalere og en liten sub for å fylle inn den dypeste bassen.

Emnet er sikker diskutert flere ganger her, men etter å ha søkt litt rundt finner jeg ikke noen tråder som fullstendig dekker en diskusjon rundt dette emnet.

Anlegget som skal bygges opp vil bli et stueanlegg som skal brukes i forbindelse med en projektor og lerret men det skal også takle musikk.

Jeg vet mange har en opfattelse av at 2 store fornthøyttalere vil gi en bedre musikkopplevelse enn 2 små med sub, men jeg får liksom ikke det helt til å rime siden bassfrekvensene som kjent ikke er retningsbestemte.

Jeg liker egentlig tanken på å ha 5 småhøyttalere bedre enn 2 store og 3 små siden de er lettere å få til å passe i stuen... Lerrettet skal kunne trekkes opp i taket og da vil det bli seendes dumt ut med 2 store høyttalere som bare står der uten noen sammenheng?

Så kommer endelig spørsmålet: Burde jeg for lydens del satse på 2 store og 3 små eller vil det holde med 5 småhøyttalere?

Hvor store burde eventuelt høyttalerene være?

Sikkert like mange svar på dette som det er brukere i forumet, men jeg prøver her altså.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemte på "andre alternativer", da jeg mener at du bør kjøre 3 "store", 2 små (eller tre med center bakhøytaler)og subb.

Centern trenger litt tyngde i og med at den skal gjengi ganske mye informasjon i hjemmekinoen, derfor definerte jeg den som "stor".

Om du velger en center bak (personlig mener jeg det kommer an på rommet og hvor stor avstand det vil være mellom de to bak) er ikke så viktig enda..... :wink:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde satset på å fordele utgiftene til høyttalere over tid, og hadde dermed startet med 2 fronthøyttalere i skikkelige kvalitet. Deretter hadde jeg handlet en passende senter høyttaler i samme linje som frontene.

Jeg mener man fint kan se film med 2 høyttalere også, men de bør være av skikkelig kvalitet. Med senteren inntakt blir filmopplevelsen et hakk bedre igjen.

Når jeg fikk råd hadde jeg handlet bakhøyttalere. Dersom jeg hadde plass og penger ville det blitt i noenlunde samme serie som frontene, muligens et hakk mindre.

Sub kommer til slutt, men med bravour! Jeg hadde altså heller ventet til jeg fikk råd til akkurat den subben jeg ønsket meg, enn å kjøpe det jeg hadde råd til akkurat der og da.

(btw, siden jeg har en rotel RMB-1075 forsterker, så hadde jeg muligens kjøpt en to kanals effektforsterker FØR innkjøp av sub, for å heve nivået på anlegget)

(btw2: hadde handlet B&W 704 fronter...)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

valg av høytalerkombo til kino

Heisann

Stemte og på "andre alternativer"

Mitt oppsett består av gulvstående fronter og stativhøytalere bak (helt oppe ved tak). Jeg har ingen centerhøytaler og kjører dermed såkalt "phantom". Etterhvert skal jeg fullføre oppsettet mitt med en eller annen subwooferløsning.

Jeg valgte gulvstående fronter pga større dynamiske egenskaperi de øvre bassområdene (80 / 300 hz)og har sett vekk ifra høytalerens evne til å spille dypbass (denne jobben gjøres best av en sub uansett).

Jeg valgte stativhøytalere bak pga plasseringsvennlighet. I mitt rom fungerer det best med plassering helt oppe ved tak , litt vanskelig å få til med gulvstående .

Jeg valgte ingen centerhøytaler pga at svært få produsenter lager slike høytalere som matsjer gulvstående fronter ( har ingen erfaring med løsningen noen her inne har med to centere foran).

lykke til

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemte på "andre alternativer". Gikk selv for 2 store og 6 små + sub. Har 7.1 system og kjører 2 av de små ved siden av hverandre som senter. Spesifik er dette 2xPSB T65, 6xPSB B25 og en PSB Subsonic 8.

Bilder kommer opp på minHjemmekino så snart det nye lerretet er på plass (Projecta TabScreen, ventetid ca. 6 uker).

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 små pluss sub er absolutt ikke ueffent, se bare hva M&K får til med sine satelitt-systemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg 5 bose høyttalere og en kjempe sub, da har du det som trengs :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville faktisk ha kjøpt meg en helvetes god center.... det spørs helt på hvor mye penger du skal bruke....
    samtidig kjøper du et par STORE fronter, med mye bass, trenger ikke å være dyre, men så det dekker bassen.... det vil dekke filmegenskapene( god center) og god dynamikk i bassen..... hvis du har en god forsterker då... :roll: he he.... men hvor mye penger skal du bruke då?
    var med i pakken til årets sorround i lyd & bilde.... bra greier til en såpass billig penge...

http://www.hificenter.no/shop_item.c...,67&id=968,
    Audiovector AV3Ci Avantgarde

http://www.hificenter.no/shop_item.c...,67&id=964,
    Audiovector AV3Ci Signature

http://www.hificenter.no/shop_item.c...,73&id=729
    Proson R63MkII

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chaffter
    Kjøp deg 5 bose høyttalere og en kjempe sub, da har du det som trengs :wink:
    Sorry, men det har du ikke. BOSE er langt fra topp lydkvalitet, det finnes mye annet bra i smått for den prisen. F.eks Anthony Gallo Micro.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, stemmer for 5 store og 2 store suber, det funker ihvertfall bra hos meg 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •