Kan noen forklare meg biamping? Med en tegning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen forklare meg biamping? Med en tegning?

Har lest litt om biamping både her på forumet og rundt på nettet, men har ennå ikke fått det helt inn i huet...kan ikke noen tegne det opp for meg! Må ha det inn med tesje seru!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier denne deg noe?

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crossover? Hva er det? Jeg har NAD T742 med pre out på alle kanaler. Kan ikke denne brukes som utgangspunkt i bi amping? Er ikke helt med ennå, men kommer seg!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blås i crossoveren på øverste bilde.

La oss si at den hører med til forforsterkeren/receiveren din. Bruk et y-ledd ut fra hver linjeutgang/pre-put (L & R front), slik at du får koblet til begge effektforsterkerene dine.
    Deretter er det bare å koble slik som vist på bildet fra effektforsterker til høyttaler.

Edit: Når jeg tenker meg om er det kanskje ikke slik dom på bildet du har tenkt å bi-ampe. Du tenkte sikkert å bruke den ene forsterkeren til bassene, og den andre til mellomtone/diskant?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg feks. bruke forsterkerens vanlige høyttalerutgang til å drive diskanten, mens jeg kobler preout mot en effektforsterker til å drive bassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal biampe maden din så kan du ta og koble et y-ledd fra R front preout til r front in og til en av de andre kanalene,hvilken du vil....
    samme gjør du med venstre kanal.

Da skal du sitte igjen med to kanaler som har høyre front signal som du da igjen kobler på de to settene med høyttaler innganger bak på høyttaleren...

Håper dette forklarer det litt bedre....

Lars Fr.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig å tenke på med biamping, er at du da bypasser høyttalerens interne delefilter. Delingen må derfor skje utenfor høyttaleren og må skje på elementenes premisser - dvs delingen må skje ved samme frekvens som det interne delefilteret.

Hvorfor? La oss si at du kjører full båndbredde (udelt) inn på diskantelementene. Hva skjer da med den tilførte energi (bass/mellomtone) som elementet ikke kan gjengi ? Det blir omgjort til varme og dermed ryker elementet, eller delefilteret ved f.eks. en 3-veis konfigurasjon som vist i illustrasjonen.

Det samme om du kjører full bb inn på bass/mellomtone - elementene kan ikke kvitte seg med energien i form av bevegelse, og den omsettes som varme i spolen.

Når det gjelder bruk av y-ledd generelt, anbefaler jeg ikke dette. I prinsippet skjer det samme som ved paralellkobling av høyttalere - impedansen halveres. Selv om linjeutgangene er høy-ohmige, vil dette innvirke både på nivå og båndbredde/tone.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig å tenke på med biamping, er at du da bypasser høyttalerens interne delefilter. Delingen må derfor skje utenfor høyttaleren og må skje på elementenes premisser - dvs delingen må skje ved samme frekvens som det interne delefilteret.
    Dette er vel nødvendigvis ikke riktig.På de fleste høyttalere kobler du bare fra "lasken" mellom f.eks diskant og bass/mellomtone,og delefilteret i høyttaleren funker akkurat som før med høy og lavpassfiltre

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel. Og hvor blir energien av ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Energien?Vet ikke om jeg misforstod deg,men poenget med å gjøre dette er jo å ha dedikert forsterker til hvert område og således få mer trøkk.Selv bruker jeg aktivt delefilter og høyttalere uten passivt filter,men det er jo ikke en nødvendighet for å kunne biampe.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har samme spm. hvordan kobler du opp effekt til bass og selve hk-forsterken til diskant og mellomtone? koble opp pre out til effekten og fortsatt bruke forsterkeren...?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping; Du benytter ikke delefilter(et) i høyttaleren (unntatt ved 3-veis konf som illustret tidligere). Et eksternt aktivt delefiler sørger for deling FØR forsterkerene. Delefrekvens og nivå må da tilpasses elementenes båndbredde og følsomhet for å få et balansert lydbilde. Kjører du uten eksternt delefilter, sier mine kunnskaper at noe vil ryke.

Bi-wiring; Dette er ment å skulle fungere slik at en kjører udelt fra forsterkeren inn på h.h.v. høy og lav terminalene på høyttaleren. Normalt har en slik høyttaler en lask som ligger mellom terminalene. Man fjerner så denne, og kjører med 2 PAR KABLER FRA SAMME UTGANG på forsterkeren inn på h.h.v høy og lav på høytt. Elektrisk sett er fortsatt terminalene koblet sammen, men nå på forsterkersiden! Hva oppnår en med dette ? Ikke annet enn å måtte kjøpe dobbelt så mye kabler tror jeg.. Hvis vi derimot kunne optimalisere de enkelte kablenenes håndtering av ulike frekvenser (og det kan man rent teknisk), ville det muligens høres "annerledes ut". Selv mener jeg dette er tøv. Sats heller på ET PAR GODE KABLER, og en best mulig lask.

Min konklusjon; Bi-amping kan fungere bra, forutsatt riktig deling og nivåsetting. Krever imidlertid dobbelt opp med forsterkere, kabler - og penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LuckyLuke-Det er jo mye rett i det du skriver,men den første delen er fremdeles ikke helt rett.Du må nødvendigvis ikke dele aktivt før forsterker for å biampe.Eg prøver igjen.
    Dersom vi ser på kun en høyttaler(2veis) som skal biampes uten å ha et aktivt filter foran forsterkerne.Først kobler du et Y-ledd fra preout og inn på to forsterkere.Så tar du som du skriver et par ledninger til HF signal og et par til LF signal(og fjerner lasken selvfølgelig).Da vil forsterkeren koblet mot LF signalet "se" lavpassfilteret og spille dette området.Forsterkeren koblet mot HF signalet vil "se" høypassfilteret og spille denne delen av frekvensområdet.Energien som du omtalte i et tidligere innlegg vil jo i prinsippet forsvinne på samme måte som når den ikke er biampet.Fordelen er jo at hver forsterkeren brukes over et mindre frekvensområde og kan levere mer dynamisk lyd etc
    Et skikkelig aktivt system vil jo være å foretrekke siden du da slipper tap i passive filter.Er vi enig nå :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår og tror på det du skriver Melle, men må en nødvendigvis bruke y-ledd fra pre-out? Kan en ikke bruke høyttalerutgang til diskant/mellomtone og pre-out + effektforsterker til bassen feks?

Hvis en gjør det slik bør en vel kanskje justere delingen på forsterkeren slik at den ikke sender lavere frekvenser enn nødvendig til diskant/mellomtone? Har jeg fortstått det? Er fersk skjønner du! :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er Y-ledd? har sett mange som skriver om det, menne.... HÆ? forstår det bare ikke... forklaring? me "newbie" u c!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg forstår og tror på det du skriver Melle, men må en nødvendigvis bruke y-ledd fra pre-out? Kan en ikke bruke høyttalerutgang til diskant/mellomtone og pre-out + effektforsterker til bassen feks?

Hvis en gjør det slik bør en vel kanskje justere delingen på forsterkeren slik at den ikke sender lavere frekvenser enn nødvendig til diskant/mellomtone? Har jeg fortstått det? Er fersk skjønner du! :lol:
    Å bruke høyttalerutgangen til din integrerte forsterker til diskant og en ekstern effektforsterker til bass høres ut som en litt optimistisk ide synes jeg, skulle tro du da vil få ganske store problemer med å justere nivået korrekt mellom mellomtone/diskant samt bass? Bør man ikke ha like forsterkere med likt utgangsnivå til begge deler?

Til hvem det nå var som lurte på y-kabel: Dette er en splitter, som går fra en kabel til to. Så hvis du ser for deg en vanlig phonoutgang på forsterkeren din med to phonoplugger, altså L og R, så putter du en splitter i hver av disse, og vips har du to L utganger og to R utganger, og kan koble to effektforsterkere til en utgang.

Holder også med i Melles oppfatning av at det fortsatt er biamping selvom man bruker delefilterne i høyttalerne. Man har jo to forsterkere til hver høyttaler, en til bass og en til mellomtone/diskant. to forsterkere = bi amping.

Man kan selvfølgelig ha bi amping både med og uten aktive delefilter.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper den om justeringen mellom bass/diskant. Kan bli mye justering hver gang jeg øker volumet på anlegget liksom i og med at signalet på pre-out'en er konstant.

Hva med Prosons måte å gjøre det på da med høyttalerkabel til high-pass, ledning fra highpass til effektforsterker og ledning fra effektforsterker til low-pass? Prosons PA-150 er på 150W. Har dette noe for seg hvis en allerede har en forsterker med tilsvarende effekt, eller er dette bare for de med for liten forsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    effektforsterker skal ikke den kobles inn i pre out?
    y-kabler, er det høytaler kabler elr vanlig L/R kabler?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis skal vel effektforsterkere kobles til pre-out, men Proson mener tydligvis at det ikke alltid er nødvendig.

http://www.proson.se/produktblad/pa-150manual.pdf

Y-ledd/kabler er bare en måte å få 2 phono-utganger på der det bare er 1. På den måten kan du ta pre-out L til 2 forsterkere og pre-out R til de samme 2 forsterkerene. En high-pass-forsterker og en low-pass-forsterker.

Legg forøvrig merke til tittelen min. Er en fersking, så jeg prøver å lære dette selv. Ikke lett gitt. Er jo en hel vitenskap eller flere dette. :roll:

Ser du har 69SA. Selv planlegger jeg å bruke Yamaha RX-V2500 med 69MK2 og 62MK2. Da med PA-150 skrudd bakpå 69MK2. Kanskje dette er noe for deg? Ser du er ute etter forsterker og effekttrinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo Melle.

Du skriver; " Først kobler du et Y-ledd fra preout og inn på to forsterkere."

Spm: Mener du her å utelate filtere helt ? Du splitter da et udelt signal med full båndbredde og kjører samme signalet inn på hvert sluttrinn, ergo kommer det samme ut på hver av utgangene i sluttrinnet - riktig ? I så fall er dette feil/farlig for elementenehvis det ikke er virksome filtere i høyttaleren. Se forøvrig også det jeg nevnte om bruk av y-ledd.

Du skriver imidlertid også at; "Da vil forsterkeren koblet mot LF signalet "se" lavpassfilteret og spille dette området.Forsterkeren koblet mot HF signalet vil "se" høypassfilteret og spille denne delen av frekvensområdet. Energien som du omtalte i et tidligere innlegg vil jo i prinsippet forsvinne på samme måte som når den ikke er biampet. "

Spm: Hvor står disse filterene i signalkjeden din ? Mener du filterene i høyttaleren ? I så fall er det to feil i teorien din; 1) Sluttrinnet gir ut det den får inn, uavhengig av evt. filtere i høyttaleren, og energi blir aldri borte vet du - den omdannes bare, her til varme. Et sluttrinn kan ikke"tilpasse" frekvensområdet den arbeider med eller "lese" evt. filtere på utgangen. Det er jo denne jobben filteret står der får å gjøre. For å gjenta meg selv, trykker du nå på hvert av elementene fortsatt med full båndbredde og effekt. 2) Hvis du har virksome filtere i høyttaleren din er løsningen tenkt for biwiring, ikke biamping. Se definisjon av biwiring ovenfor. Ved biamping (slik det er ment) er/skal det IKKE deles i høyttaleren (unntatt 3 veis konfig som illustert). All deling ved biamping foregår før sluttrinnet på elementenes premisser (frekvens/nivå).

Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg stadig tar feil. På dette feltet imidlertid tror jeg ikke det. Du virker jo å være inne på disse tingene, men enten så misforstår vi hverandre fullstendig, eller så mangler en av oss forutsetninger for å kunne forstå og forklare løsningen. I tilfelle det er meg, så kan du jo lære meg noe. I tilfelle det er deg, så er det ikke sarkastisk ment - vi har alle noe å lære. Ber om tilbakemelding/oppklaring på ditt innlegg.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •