Kan noen forklare meg biamping? Med en tegning? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har nok forsåvidt rett i det du sier Lucky Lucke, men man kan jo biampe på høyttalere som er "tenkt for biwiring" uten å deaktivere filterne internt og dette vil fungere helt fint, og ikke være farlig for høyttalerne.

Om man så velger å kalle dette biamping, biamping med passive filtre, eller passiv biamping kan vel være det samme. Det er hvertfall en forskjell på dette og biwiring, hvor man i praksis bruker samme forsterker, bare har dobbelt så mye kabel.

Du oppnår da i hovedsak bedre kontroll over elementene, og ved hjelp av dette noe bedre lyd, og kan nok ikke nødvendigvis sammenlignes med fordelene med det du mener er ekte biamping, nemlig med aktive filtre - men det er i det minste et billig og enkelt alternativ. Om man føler det har mye for seg/er verdt prisen av en ekstra forsterker må man jo nesten lytte seg frem til
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt og kjøpe meg effekt med en gang, og koble opp. mener at hvis du først skal gjøre det, så må du gjøre det skikkelig!!!(selv med lite penger) :twisted: men skal alle kablene gå ut fra selve effekt eller selve hk-forsterkeren? kanskje 2 av hver? he he...
    men hadde det vært mulig å fått opp en tegning av selve oppkoblingen? mottaes med takk!
    Sitat Opprinnelig postet av LuckyLuke
    Hallo Melle.

Du skriver; " Først kobler du et Y-ledd fra preout og inn på to forsterkere."

Spm: Mener du her å utelate filtere helt ? Du splitter da et udelt signal med full båndbredde og kjører samme signalet inn på hvert sluttrinn, ergo kommer det samme ut på hver av utgangene i sluttrinnet - riktig ? I så fall er dette feil/farlig for elementenehvis det ikke er virksome filtere i høyttaleren. Se forøvrig også det jeg nevnte om bruk av y-ledd.

Du skriver imidlertid også at; "Da vil forsterkeren koblet mot LF signalet "se" lavpassfilteret og spille dette området.Forsterkeren koblet mot HF signalet vil "se" høypassfilteret og spille denne delen av frekvensområdet. Energien som du omtalte i et tidligere innlegg vil jo i prinsippet forsvinne på samme måte som når den ikke er biampet. "

Spm: Hvor står disse filterene i signalkjeden din ? Mener du filterene i høyttaleren ? I så fall er det to feil i teorien din; 1) Sluttrinnet gir ut det den får inn, uavhengig av evt. filtere i høyttaleren, og energi blir aldri borte vet du - den omdannes bare, her til varme. Et sluttrinn kan ikke"tilpasse" frekvensområdet den arbeider med eller "lese" evt. filtere på utgangen. Det er jo denne jobben filteret står der får å gjøre. For å gjenta meg selv, trykker du nå på hvert av elementene fortsatt med full båndbredde og effekt. 2) Hvis du har virksome filtere i høyttaleren din er løsningen tenkt for biwiring, ikke biamping. Se definisjon av biwiring ovenfor. Ved biamping (slik det er ment) er/skal det IKKE deles i høyttaleren (unntatt 3 veis konfig som illustert). All deling ved biamping foregår før sluttrinnet på elementenes premisser (frekvens/nivå).

Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg stadig tar feil. På dette feltet imidlertid tror jeg ikke det. Du virker jo å være inne på disse tingene, men enten så misforstår vi hverandre fullstendig, eller så mangler en av oss forutsetninger for å kunne forstå og forklare løsningen. I tilfelle det er meg, så kan du jo lære meg noe. I tilfelle det er deg, så er det ikke sarkastisk ment - vi har alle noe å lære. Ber om tilbakemelding/oppklaring på ditt innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hybris.

Hvis du har/benytter filterene i høyttalerene som ment ved biwiring, men kjører biamping (med aktive filtere før eff.forst som illustrert), kan det gå bra. Det er imidlertid ikke en heldig løsning. Ethvert filter vil påvirke lyden du får fra elementet, og du har jo allerede delt foran. Fjern derfor de passive filterene i høyttaleren ved biamping (unntak v 3-veis, se ill) Hvis du beholdere filterene, forutsetter det i så fall at den aktive delingen er identisk med de virksome filterene i høyttaleren. Enig ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har/benytter filterene i høyttalerene som ment ved biwiring, men kjører biamping (med aktive filtere før eff.forst som illustrert), kan det gå bra. Det er imidlertid ikke en heldig løsning. Ethvert filter vil påvirke lyden du får fra elementet, og du har jo allerede delt foran. Fjern derfor de passive filterene i høyttaleren ved biamping (unntak v 3-veis, se ill) Hvis du beholdere filterene, forutsetter det i så fall at den aktive delingen er identisk med de virksome filterene i høyttaleren. Enig ?
    Har du noen linker til dette på nettet noe sted. Vil gjerne finne mere ut om dette.

EDIT: Den som leter skal finne: http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
    Ser ut til at LuckyLuck har en del gode poenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LuckyLuke-Vet ikke hvordan jeg skal forklare meg bedre.Du må se høyttaleren og forsterkeren sammen.Har brukt biamping(kall det gjerne passiv biamping)flere ganger,og dette går helt fint.Gevinsten ved å gjøre det på denne måten er jo at du får en ekstra forsterker pr høyttaler.Det er jo riktig som du skriver at det går mye energi til spille på denne måten.Elementene er jo beskyttet av de passive filtrene.Det er jo forsåvidt samme som øverste del av tegningen din. Forstår ikke hvordan du kan påstå dette er farlig.Du får også litt bedre kontroll som Hybris nevner.Som jeg nevnte i et tidligere innlegg bruker jeg "riktig biamping" selv på de høyttalerne som jeg har nå,og er jo enig i at dette uten tvil er det gunstigste.Kan i denne forbindelse si at jeg bruker en kondensator på bånddiskanten siden impedansen går mot null nedover i frekvens.Så er det jo også lov å bruke andre kilder enn westhost(selv om jeg har brukt sidene der endel selv også) :wink:
    Benytter du aktiv deling bruker du selvfølgelig ikke de passive filtere.
    Vi er nok ikke så uenige tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvordan biamper man ?

Heisann

Er selv ikke så veldig kyndig angående aktiv deling ala Lucky Luke, men jeg har prøvd Melle metoden med stort hell .Ingenting tok skade av det ,så Melle har nok rett i at elementene er beskyttet av de passive filterne i høytalerne

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biamping betyr vel enkelt sagt at det brukes to forsterker, en til bass og en til mid/diskant. Du kan ha både aktiv og passiv biamping. Det er vel tre måter å dele på: passivt etter forsterker, passivt foran forsterker eller aktivt foran forsterker.

Frode

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LuckyLuke
    Spm: Hvor står disse filterene i signalkjeden din ? Mener du filterene i høyttaleren ? I så fall er det to feil i teorien din; 1) Sluttrinnet gir ut det den får inn, uavhengig av evt. filtere i høyttaleren, og energi blir aldri borte vet du - den omdannes bare, her til varme. Et sluttrinn kan ikke"tilpasse" frekvensområdet den arbeider med eller "lese" evt. filtere på utgangen. Det er jo denne jobben filteret står der får å gjøre. For å gjenta meg selv, trykker du nå på hvert av elementene fortsatt med full båndbredde og effekt. 2) Hvis du har virksome filtere i høyttaleren din er løsningen tenkt for biwiring, ikke biamping. Se definisjon av biwiring ovenfor. Ved biamping (slik det er ment) er/skal det IKKE deles i høyttaleren (unntatt 3 veis konfig som illustert). All deling ved biamping foregår før sluttrinnet på elementenes premisser (frekvens/nivå).
    Melle har rett.

Ved å ha en Y splitt til to effektforsterkere vil forsterkerne få full båndredde. La oss ta ett eksempel med en treveishøyttaler (hvor en kun har fjernet tilkoblingsbroen mellom LF og HF). Det ene effekttrinnet er koblet til mellomtone/diskant og det andre til basselementet.

Selv om full båndbredde (også bassfrekvenser) vil bli sendt til mellomtone/diskant så vil filtrene i høyttaleren (båndpass og høypass) sørge for at elementene kun vil få det de skal ha. Bassenergien vil bli veldig liten i og med at impedansen vil bli veldig høy for de lave frekvensene (pga filtrene).

Den fulle båndbredden som blir sendt til basselementet vil bli på samme måte. Lavpassfilteret her vil fjerne all mellomtone og diskant frekvenser slik at elementet kun får de frekvensene den skal ha. Mellomtone og diskantenergien vil bli veldig lav i og med at impedansen er høy sett fra forsterkerns side på disse frekvensene.

Så til dine spørmål:
    1. Ja forsterkeren gir full frekvens, men det betyr ikke at det blir full effekt på alle frekvenser. Det er impedanskurven (som er frekvensavhengig) som bestemmer energien. Forsterkeren vil se høy impedans og dermed gi lav effekt for de frekvensene elementene ikke skal ha (noe de passive filterne sørger for).

2. Det fungerer fint med biamping ved å fortsatt bruke de passive filtrene. Det er ingenting som sier at dette kun er beregnet til biwiring. Jeg vil tro at veldig mange som biamper gjør det på denne måten da det ikke krever at en kjøper aktive filtre og at en heller ikke trenger å modifisere høyttalerene (ved å koble vekk det passive filteret).
    Jeg er forøvrig enig i at resultatet kan bli enda bedre ved aktiv filtrering slik som du har vist på figurene ovenfor.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det letteste er jo å se i brukermanualen til høytalerne. det står det om de er beregnet for bi amping eller ikke. og til og med forklart hvordan man skal bi ampe hvis dette går( gjør i hvertfall det på mine evidencer)

men ikke alle 3 veis høytalere kan bi ampes. en kammerat har noen prosen greier og der må du gjøre noe med delefilteret for å kunne bi ampe disse.

viktig å sjekke ut om bi amping faktisk er mulig, ellers kan man ryke elektronikken

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg kjøpe en rotel rmb 1095, men kan jeg bi ampe på den??? For og kunne bi ampe så må det vel vere to utganger til ver høyttaler bak på effektforsterkern??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjon;

Jeg forela problemstillingen for en høyttalerkonstruktør, som bekrefter det Spectre her sier. Jeg forutsatte i min tankerekke at impedansen var bortimot konstant sett fra forsterkerens side uavhengig av frekvens, og at delefilteret kun ditribuerte effekten til h.h.v høy og lav. Iom at filteret tvertimot gir varierende imp for forsterkeren avhengig av frekvens, er det innlysende at energien aldri ble skapt, og heller ikke kan skade filter eller element. Så Melle - du hadde rett, og jeg har lært noe i dag også - takk ! Dette endrer også synet jeg har på å benytte biamping-prinsippet uten aktiv deling på en biwired høyttaler. Må kanskje prøve det selv.. En gammel hjemmekinoforsterker type Pioneer med analog 5.1 inngang ø.k...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chaffter
    Nå skal jeg kjøpe en rotel rmb 1095, men kan jeg bi ampe på den??? For og kunne bi ampe så må det vel vere to utganger til ver høyttaler bak på effektforsterkern??
    Du kan ikke biampe med en forsterker, du må ha to. Det er hele poenget.

Har du en forsterker hvor du bruker to høyttalerutanger til hver høyttaler er dette biwiring.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en forsterker hvor du bruker to høyttalerutanger til hver høyttaler er dette biwiring.
    Er det ikke 2 ledningspar fra samme høyttalerutgang til samme høyttaler som er biwiring?

Det finnes 7.1 forsterkere hvor du kan bruke høyttalerutganger til biamping hvis du benytter deg av ellers ubrukte utganger. Har ikke dette noe for seg? Har ikke en 7.1 forsterker i prinsippet 7 forsterkere?

Ref: http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=428-436

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved biwiring er det som du sier riktig at en mener å bruke 2 par kabler fra utgangen til h.h.v. hi & lo terminalene på en høyttaler (som har slik tilkobling). Det har imidlertid lite for seg kontra å kjøre èn god kabel. Benytter du 2 (like) forsterkere hvor hver kanal benyttes kun til h.h.v. bass og mellomtone/diskant, er vi inne på biamping. Bypasser du også filterene i høyttaleren helt, får du foruten økt kraft/dynamikk, bedre rent musikalske egenskaper ved at faseproblematikken reduseres.

Om Biwiring; http://sound.westhost.com/bi-amp.htm#bi_wiring

Om Biamping; http://sound.westhost.com/bi-amp.htm#common-question

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg ble helt klok på denne tråden. Har lagd en tegning av tenkt biamping. Kan noen som har peil og gjort dette selv kommentere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik biamping vil gi bedre kvalitet enn en ren stereo effektforsterker?

Rotel
    985 Biamping 2x200watt(2x100 watt)
    1070 Stereo 2x130watt

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg forstår og tror på det du skriver Melle, men må en nødvendigvis bruke y-ledd fra pre-out? Kan en ikke bruke høyttalerutgang til diskant/mellomtone og pre-out + effektforsterker til bassen feks?

Hvis en gjør det slik bør en vel kanskje justere delingen på forsterkeren slik at den ikke sender lavere frekvenser enn nødvendig til diskant/mellomtone? Har jeg fortstått det? Er fersk skjønner du! :lol:
    det problemet du kan få da er att elementene kan spille med forskjellig nivå!

edit: og du trenger ikke å justere noen deling på forsterkeren, delefilteret i høytaleren tar seg av det....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kommet til det samme. Har tenkt å handle 2 centere og 2 monoblokker. Ikke helt bi-amping det men.... omtrent samme greia.

Det eneste som er f... nå er at vi ikke finner noe hus!! Med en gang det skjer så skal jeg handle som nøkken!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager for å dra opp en gammel tråd, men ble litt nervøs for om jeg har gjort feil med mitt anlegg.

Jeg har et anlegg bestående av cambridge integrert forsterker (a500) pluss effektforsterker (p500) og noen prosonhøytalere med 4 stk porter.

Den integrerte er koblet med 2stk høytalerkabler). Disse går henholdsvis til høyre og venstre høytaler til de 2 øverste portene på høytalerne.
    Effektforsterkeren er koblet med 2 stk høytalerkabler. Disse går henholdsvis til høyre og venstre høytaler til de 2 nederste portene på høytaleren.

Er dette feil og unødvendig?

Tanken bak dette var jo at jeg skulle få bedre lyd ved at hver forsterker fikk hvert sitt arbeidsområde. Effektforsterkeren skulle ta seg av bassen, og den integrerte skulle ta seg av diskant og mellomtone.
    Jeg gjorde dette også for å få mer effekt i høytalerne da dem er med doble 10".

Har dette bare vært unødvendig? Jeg mener selv jeg fikk mye bedre bass i høytalerne. Hva kalles dette, bi-amping eller bi-wire eller rett og slett ingenting og skivebom?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •