Subwoofer til surround/stereo... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av t-vs
    Tja, linja strekker seg til 300hz. Spiller den helt opp dit?

Under "hovedsiden" for denne modellen så står det en setning som sier "+/-3db from 20-100hz".

Hvordan henger dette sammen?
    Stemmer det, suben spiller over 300Hz men med fallende kurve som du ser. Men vi bruker filtre til å sett øvre delefrekvens via filteret i en receiver f.eks. Dette ligger mye mellom 60-100 Hz avhengig av systemet.

Slike kurver er måøt i et åpent område og da får vi ikke påvirkninger fra vegger og andre gjenstander, vi måler da kun subens egenskap til å gjengi signalet.

For å sette en verdi i spesifikasjonene hvor dypt en sub kan spille, er det normalt å sette nedre frekvens ved -3dB (demping i forhold til 0dB, ref.) punktet (og øvre), men dette vil som regel være en enda lavere frekvens verdi når en plasserer suben i et rom med vegger.

Du kan se der kurven krysser ved -3db er det ved 18 og 100hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en god forklaring. Du har pedagogiske talenter Lassesen.

Jeg føler at jeg tiltrekkes SVS-menigheten. Det er en god følelse...

Det er litt vanskelig å se på bildene. Har den ikke justering for crossover?

Og går det signal via LFE på receiveren ved spilling i stereo? Eller må den tilkobles med andre kabler? (Har faktisk aldri prøvd det ops: )
    Og isåfall; hvilke frekvenser vil da PB10 bevege seg opp i? 300hz?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en god forklaring. Du har pedagogiske talenter Lassesen.

Jeg føler at jeg tiltrekkes SVS-menigheten. Det er en god følelse...

Det er litt vanskelig å se på bildene. Har den ikke justering for crossover?

Og går det signal via LFE på receiveren ved spilling i stereo? Eller må den tilkobles med andre kabler? (Har faktisk aldri prøvd det ops: )
    Og isåfall; hvilke frekvenser vil da PB10 bevege seg opp i? 300hz?
    Hehe, takk for det! Satt og knotet ned noe så det var fint du skjønte det

Det stemmer, den har ikke delefilter innebygd, men i de fleste tilfeller så har man delefiltre i surround receivere. Til folk som har en vanlig stereo forsterker, så må man anskaffe seg et eksternt delefilter, noe som ikke koster altfor mye. Brukes ikke delefilter, spiller bassen opp mot elementets egen begrensning, noe som er uheldig, dvs over 300Hz. (300Hz kommer av at diagrammet har en akse kun til 300)

Signalet til subwooferen kommer an på din receiver/forsterker. Som regel går dette til subwoofer og andre ganger kan man velge å ikke bruke den.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en surround-receiver som ikke har justerbar crossover. Jeg antar at den er låst på ca. 80hz. Det er vel det normale. En tragedie av en bruksanvisning!

Vil det da si at ved avspilling i stereo så vil SVS'en gå opp til 80hz? For den får signal via LFE-utgangen i stereo/bypass også, ikke sant?

Og i 5.1 så går den opp så høyt som LFE signalet på den aktuelle plata?

Hvis dette er rett så betyr vel det at hvis man har en receiver/forsterker med delefilter for LFE, så er egentlig delefilter i subwooferen overflødig?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at denne SVS 10"eren lager skikkelig bra dypbass til filmer og funker bra på alt? Hmmm, jeg begynner også å bli litt keen på en slik en.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en surround-receiver som ikke har justerbar crossover. Jeg antar at den er låst på ca. 80hz. Det er vel det normale. En tragedie av en bruksanvisning!

Vil det da si at ved avspilling i stereo så vil SVS'en gå opp til 80hz? For den får signal via LFE-utgangen i stereo/bypass også, ikke sant?

Og i 5.1 så går den opp så høyt som LFE signalet på den aktuelle plata?

Hvis dette er rett så betyr vel det at hvis man har en receiver/forsterker med delefilter for LFE, så er egentlig delefilter i subwooferen overflødig?
    Ja hvis en ikke kan justere crossover frekvensen så er det normalt ved 80Hz, dvs den spiller ALDRI over 80 uansett men spiller alt under selvfølgelig. Om den spiller i stereo eller ikke er litt forskjellig fra receiver til receiver, men går ut ifra at i STEREO så spiller den med sub og BYPASS uten.

Stemmer det, idag er det flest som har en receiver med delefilter og da er det unødvendig med filter i suben, dette også for å få kostnadene nede på denne subwooferen fra SVS.

Å aktivere delefilteret i receiveren og i samtidig bruke filteret i suben (for de subene somn har det) er fy fy! Kun bruk et av filtrene, sub eller receiver.

cybervision_: Ja det kan jeg garantere deg, filmbass og musikkbass i en og samme pakke til rundt 5000,-!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da har jeg forsøkt litt stereo spilling. Det den eminente Koda receiveren min gjør er at den gir faktisk subwooferen signal uansett om den står i prologic, stereo eller bypass.

I prologic så er selvsagt alle kanaler i drift. I bypass så er det fronter og sub, og i stereo så er det fronter, sub og senter.

Dette stereo-moduset er rett og slett grusomt. Kan sette senter til "none", men det låter fremdeles ikke bra. Det er rett og slett ubrukelig.

Da vet alle det. Viktig informasjon.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da har jeg forsøkt litt stereo spilling. Det den eminente Koda receiveren min gjør er at den gir faktisk subwooferen signal uansett om den står i prologic, stereo eller bypass.

I prologic så er selvsagt alle kanaler i drift. I bypass så er det fronter og sub, og i stereo så er det fronter, sub og senter.

Dette stereo-moduset er rett og slett grusomt. Kan sette senter til "none", men det låter fremdeles ikke bra. Det er rett og slett ubrukelig.

Da vet alle det. Viktig informasjon.
    Spiller centeren din i STEREO modus :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller centeren din i STEREO modus

Ja!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke du der skulle ha ny receiver ??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, må bare bestemme meg for hvilken jeg skal ha.
    Tror det går mot en Yamaha RX-V750.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •