Roundsound.com -> små høytalere med kraftig lyd...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Roundsound.com -> små høytalere med kraftig lyd...?

Hei

Jeg er jo ute etter høytalere.
    I helgen møtte jeg en kar som sverget til at "ikke størrelsen betyr alt".
    Han ba meg sjekke www.roundsound.com.
    Jeg vet jo ganske lite om høytalere, iallefall ikke nok til å kunne sjekke om disse produktene kan måle seg med de "vanlige" store.

Poenget til denne karen var at det er hvordan lyden blir konsentrert når den kommer ut. Han sier at lyden blir mye klarere og at man derfor ikke trenger å ha flere hundre watt...
    Det eneste tillegget man trenger er en sub.

Er det noen her som kjenner til disse produktene? Har han hold i sine påstander?
    Jeg blir jo litt skeptisk, ser ikke helt at disse små høytalerne kan levere den samme lyden og kraften som de store vi er vant til.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva slags prisklasse du sikter til. Men skal du ha smått og rått:
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=12131
    eller
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=11549 (som fint konkurerer med Bose sine systemer).

Dette er noe av det råeste innen "knøtter" . Lyden syns jeg er enormt bra iallefall.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 5 Nucleus Micro med MPS-150 sub fra Anthony Gallo (www.roundsound.com) og er utrolig fornøyd med dem. Spesielt til film gjør de jobben særdeles bra. I mine ører synes jeg de var mye bedre enn KEF's 2005.2 og 5005 systemer, mens Dali ikke kom i nærheten engang, og da snakker jeg ikke om utseende. At disse ser utrolig mye penere ut enn konkurrentene er jo bare en bonus Jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i disse produktene i Norge, men her i Sverige er det ingen problemer via www.runtljud.se i Stockholm.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte jo å svare på spørsmålene dine ops:

At de kan måle seg med gode gulvstående høytalere er vel å ta litt i. Hos meg greier de fint å lage mye rom og innlevelse på film, men ved musikk så blir det nok litt nedtur (nå kan jeg bare sammenligne med mine egne JmLab Electra høytalere som jeg hadde muligheten til å sammenligne dem med). Ikke misforstå, det er fantastisk lyd til størrelsen, og man får jo et riktig pent møbel, men det mangler noe som jeg har litt vanskelig å sette pekefingeren på. Man får aldri samme "storhetsfølelsen" og man blir ikke like engasjert. Men som sagt, til film synes jeg de gjorde en særdeles bra jobb og de absolutt beste jeg hørte i den klassen (størrelse og pris). Anbefales hvis det er i det sjiktet du leter. Men hadde jeg hatt muligheten (det har jeg da ikke, med tanke på boforhold) så hadde jeg nok hatt gulvstående. Må jo selvfølgelig presisere at dette gjelder samtlige "knøtt" jeg har hørt på, og det er vel helt naturlig. Hadde de gitt den samme opplevelsen som store gulvstående så hadde vel det markedet fort forsvunnet.

Edit: Når det gjelder å konkurrere med Bose, så er ikke det noe prestasjon. Bose er vel noe av det værste makkverket jeg har hørt, og med de prisene de holder på sine produkter synes jeg det er rart at de fortsatt selger så mye som de gjør. De lever bare på navnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Glemte jo å svare på spørsmålene dine ops:

At de kan måle seg med gode gulvstående høytalere er vel å ta litt i. Hos meg greier de fint å lage mye rom og innlevelse på film, men ved musikk så blir det nok litt nedtur (nå kan jeg bare sammenligne med mine egne JmLab Electra høytalere som jeg hadde muligheten til å sammenligne dem med). Ikke misforstå, det er fantastisk lyd til størrelsen, og man får jo et riktig pent møbel, men det mangler noe som jeg har litt vanskelig å sette pekefingeren på. Man får aldri samme "storhetsfølelsen" og man blir ikke like engasjert. Men som sagt, til film synes jeg de gjorde en særdeles bra jobb og de absolutt beste jeg hørte i den klassen (størrelse og pris). Anbefales hvis det er i det sjiktet du leter. Men hadde jeg hatt muligheten (det har jeg da ikke, med tanke på boforhold) så hadde jeg nok hatt gulvstående. Må jo selvfølgelig presisere at dette gjelder samtlige "knøtt" jeg har hørt på, og det er vel helt naturlig. Hadde de gitt den samme opplevelsen som store gulvstående så hadde vel det markedet fort forsvunnet.

Edit: Når det gjelder å konkurrere med Bose, så er ikke det noe prestasjon. Bose er vel noe av det værste makkverket jeg har hørt, og med de prisene de holder på sine produkter synes jeg det er rart at de fortsatt selger så mye som de gjør. De lever bare på navnet.
    Ahh, flott. takker så mye for tipsene.
    Jeg har mulighet til gulvhøytalere så for meg blir det antagelig valget.
    Det ante meg at gulvhøytalere gir mer av den "storheten" som du kaller det. Når jeg først skal bruke såpass med penger så vil jeg ha igjen mest mulig i forhold til lyd. Ser jo poenget med at de små er penere. Men, det kommer i andre rekke denne gangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhold mellom kasse-størrelse, max volum, følsomhet og nedre grensefrekvens er mer eller mindre gitt av fysikk.

Dvs veldig små høyttalere kan spille veldig dypt på bekostning av max volum og/eller veldig stor forsterker

Store PA-kasser kan spille enormt høyt i forhold til forsterker-kraft på bekostning av dypbass

"Moderne hifi" har tilgang på kraftigere/bedre forsterkere enn før, og dette har gitt mindre kabinetter

Men fremdeles gjelder at skal du spille dyp bass ved høyt volum med en gitt forsterker, så må du ha hunde-hus kasse med et stort eller flere små elementer.

Knut

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et oppsett med 5 av disse selv. Vet at http://www.aprosjekt.no/Innhold/Startsiden.htm har hatt disse. Invester i en skikkelig sub, og du vil ha et oppsett som fungerer meget bra. Eventuelt kan du gå for flere suber, da vil du jo nærme deg et oppsett med fulltonehøyttalere. Sammenlignet med det meste av satelittht når jeg kjøpte de, og fant ingen som var bedre. Bose var mange hakk under.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det er flere som er storfornøyd med Anthony Gallo

Hvilken sub bruker du? og har du prøvd Gallo's egen sub? Jeg synes den gjør sakene superbra, og den passer med en gang sømløst inn med resten av satelittene. Vurderer selv å oppgradere til en Dué som senter (mest for syns skyld egentlig, da det er litt tricky å plassere en rund ball over eller under tv'n).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare en rimelig Tannoy M10 sub. Skulle gjerne hatt en med litt mer trøkk og dypere bass. Har ikke prøvd Gallos egen sub. Savner også en senter som går litt dypere. Det er dog sjelden jeg spiller særlig høyt, slik at jeg er meget fornøyd med anlegget sett under ett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, og jeg som nå bare hadde slått fra meg hele greia.
    OK, nye spørsmål:
    Jeg har anlegget mitt i stua. Her kan man si jeg har 3,5 vegger, pga. at den ene veggen har en stooor dør inn til spisestua (som jeg ikke kan lukke). Lyden blir slik sett ikke isolert til kun 1 rom.
    Selve stua er ca 4 m bred og 5 m lang.

Jeg har Denon 2910 DVDspiller og Denon 3805 forsterker.

Jeg liker selvfølgelig at lyden skal være klar og ren til musikk. Jeg vil ha muligheten til å "guffe" opp. Jeg vil at det skal være trøkk når jeg ser film.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en skikkelig sub vil du kunne spille bra høyt. Infinity Kappa Sub eller Sony SA-WX900 tror jeg vil passe bra. Og du kan jo la fruen få velge farge...

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vurderer å handle Anthony Gallo høytalere så ville jeg vurdert en av deres egne subs. Du har flere å velge mellom, men min anbefaling ville være en aktiv MPS-150. Et knallgodt 10" element fra danske Peerless sitter i denne. En perfect match. Jeg er usikker på pris i Norge, men jeg betalte SEK 5500,- i Sverige da disse ble introdusert der. Tror den ligger på 7500,- i Norge hos enten Aprosjekt eller Audiotron.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •