QSound - sjekk STEREO kvaliteten din! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 268
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    haha, der fikk jeg meg en god latter . Vel den var/er midt i lydbildet.

Har målt opp og sørget for at jeg sitter midt i sweetspot, pga rommet blir det umulig med en likesidet trekant for sitteavstanden blir litt lengre enn mellom høytalerne. Kjørte og i pure direct, etter jeg kjørte vanlig stereo syns jeg det ble bedre, men er fortsatt usikker.

Noen tips? Skal jmlab vinkles? gjorde ikke det tidligere, men er verdt et forsøk?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk deg dette synet hver gang du setter på Waters da! Prøv da vel :-D
    Gjett om det føles at den sitter rett foran deg.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ja hadde det vært den bikkja så hadde den vært 360 rundt lydbildet uansett skal jeg si deg

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette plager meg mer enn jeg liker skal jeg være ærlig.

Der jeg bodde før så satt jeg nærmere anlegget, så jeg prøvde å sette meg på bordkanten ca 60cm lengre mot anlegget og da ble det forverret, men på motsatt side. Så da prøvde jeg å trekke de lengre frem fra vegge, de står nå 25cm fra veggen, er mer holografi nå enn før.

Men det jeg tenkte på er at endeveggen er jo mye nærmere nå enn før, kan dette skade lydbildet ? Er vel en 60cm til endevegg.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes stereokvaliteten her er ganske god jeg, og føler ikke noe behov for å ta "testen".

Men så er ikke jeg interessert i en digert lydbilde heller.

BTW: angående quadrofoni. Hørte på et anlegg hos en fyr jeg solgte noen kabler til. Med Muse DVD-spiller, CJ Premier 17 preamp og Infinity Epsilon(?) monitorer spilte det helt ok, men når bakkanslene ble koblet inn ble overtonestrukturen tidoblet i kvalitet. I mine ører spilte det knallbra, iallefall på klassisk musikk, som denne mannen hørte på.

Det er tydligvis flere veier til nirvana.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Synes stereokvaliteten her er ganske god jeg, og føler ikke noe behov for å ta "testen".

Men så er ikke jeg interessert i en digert lydbilde heller.

BTW: angående quadrofoni. Hørte på et anlegg hos en fyr jeg solgte noen kabler til. Med Muse DVD-spiller, CJ Premier 17 preamp og Infinity Epsilon(?) monitorer spilte det helt ok, men når bakkanslene ble koblet inn ble overtonestrukturen tidoblet i kvalitet. I mine ører spilte det knallbra, iallefall på klassisk musikk, som denne mannen hørte på.

Det er tydligvis flere veier til nirvana.
    Dum som jeg var så tok jeg testen, og nå irriterer den meg grenseløst!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Noen tips? Skal jmlab vinkles? gjorde ikke det tidligere, men er verdt et forsøk?
    Prøv litt vinkling på høyttalerne (inn mot senter av rommet). Ofte er optimal vinkling tilnærmet der du så vidt ser innsiden på høyttaleren (dvs venstre side på høyre høyttaler og høyre side på venstre høyttaler) fra sweetspot.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er verdt et forsøk ja, får prøve det! Vinkling fungerte dårlig der jeg bodde sist, men nå kanskje.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er verdt et forsøk ja, får prøve det! Vinkling fungerte dårlig der jeg bodde sist, men nå kanskje.
    Kan du skrive litt om HVOR lang unna du nå sitter i forhold til avstanden mellom høyttalerne? Selv har jeg eksperimentert med en Sacco-sekk på gulvet og sklidd litt fram og tilbake, og min erfaring er at hvis du begynner med plassering i en likebeint trekant og beveger deg lenger og lenger unna, så "klapper lydbildet sammen". Det var ikke så fryktelig mange cm som skulle til før dyret ikke lenger var på utsiden av høyttaleren. Men så har jeg høyttalerne bare ca 2 meter fra hverandre...

Prøv sekketrikset. Hvis du plasserer deg i en likebent trekant og bikkja fortsatt er i midten, så må det nesten være noe alvorlig galt fatt (omvendt fase på den ene høyttaleren???). QSound må på ingen måte ha et High-End-oppsett for å virke bra - det er jeg et levende bevis på.

En annen ting som er verdt å merke seg, er at bikkja er litt forskjellige steder på forskjellige tidspunkter. Enten det, eller så er det JEG som har sklidd litt ukontrollert rundt på sekken min... ;-)

Helt i starten på spor 01 er den i alle fall langt til høyre, og sannsynligvis lengst til høyre når ved oppsett med en likesidet trekant.

---

Som en liten digresjon, inspirasjon:

Den gang det var hund i huset (dette var en relativt hissig terrier som skulle ta alt som bjeffet (og alt annet også, for den saks skyld...), gjorde jeg et eksperiment som kanskje ingen andre har gjort før. Vil en hund, som har mange ganger bedre hørsel enn oss, la seg "lure" av QSound-systemet?

Jeg plasserte dyret i beste sweet spot og snurret igang Amused to Death til det bjeffet.

Kan noen gjette hva som skjedde?

Følg med i neste post ;-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ca 180-190 mellom høytalerne, og 2.30-2.40 til sweetspot.

Prøvde å sette meg på bordet som står 60cm lengre ut, og merket ikke store forbedringen, men litt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ca 180-190 mellom høytalerne, og 2.30-2.40 til sweetspot.

Prøvde å sette meg på bordet som står 60cm lengre ut, og merket ikke store forbedringen, men litt.
    Du kommer jo ganske høyt med ørene når du sitter på bordet... Mulig det kan ha en innvirkning. Jeg vet du kommer ditto lavt i en sacco-sekk, men høyttalerne mine er hjemmebrente, så de er nok "litt lave".

Du har selvsagt dobbel og trippeltsjekket fasen?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 99% sikker på at fasen er rett, var en kompis som tok seg av den delen da jeg lå å puttet inn kablene i recieveren, men selvsagt kan jeg sjekke det. Men han er rimelig opplyst så en skulle tro det var gjort korrekt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 99% sikker på at fasen er rett, var en kompis som tok seg av den delen da jeg lå å puttet inn kablene i recieveren, men selvsagt kan jeg sjekke det. Men han er rimelig opplyst så en skulle tro det var gjort korrekt.
    Det går nesten ikke an å være så opplyst at man aldri driter seg ut når det gjelder dette... ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg plasserte dyret i beste sweet spot og snurret igang Amused to Death til det bjeffet.

Kan noen gjette hva som skjedde?

Følg med i neste post ;-)
    Tja.... tipper på at det først skjedde ingen ting, til det bjeffet både i pos B og sweet spot....?

Har testet dette 01. Qsound sporet i mange forskjellige oppsett tidligere, og har fått litt forskjellige resultater, både i pos B, D, og noe jeg ville kalle for E, hvis det var 20-30meter til siden og litt bakover.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det går nesten ikke an å være så opplyst at man aldri driter seg ut når det gjelder dette... ;-)
    Sant nok, må nok dobbelsjekke dette for å være helt sikker.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Qsound og spesiellt den på 'Amused to death' , så er jeg enig i at det er en ganske grei måte å teste stereo oppsettet på, når det gjelder høytaler plasssering og lytterommet generelt.

Vil tro at høytaler plassering, lytterom, og hvordan direkte og de inndirekte reflekterte lydene tidsmessig treffer lyttepossisjonen er viktige faktorer for hvor godt Qsound fungerer. Kommer den direkte og indirekte lyden for tett på hverandre blir effekten dårligere, enn hvis man får en større grad av demping og tids forskyving på direkte og indirekte lydene.

Blir høytaler oppsettet i rommet litt usymetrisk så det blir store tidsmessige forskjeller på refleksjonene på hver av sidene, kan dette lage noen snodige utslag.

Testing med høytaler plasseringer og diffusorer/absorbenter er derfor etter min mening å anbefale der de første refleksjons flatene i rommet (der du ved å bytte flaten ut med et speil, vil se rett på diskant elementet hvis du sitter i lyttepossisjon og ser mot speilet.)

De høytalerene jeg har fått best resultat med på det når det gjelde Qsound effekter på den gjeldende Roger Waters CDen, har hatt en veldig snever strålings karakteristikk og har vært av typen, sette hode i en skruestikke i hotspot type. (Quad ESL57)

Tror neppe at feil fase på en av høytalerene vil vere værre med Qsound enn med vanlig stereo lytting, men å sende venstre kanal til høyre osv, vil vel kunne flytte litt rundt på Qsound effektene.

Et annet sted på Amused plata som jeg aldri helt har fått til å lyde riktig, har vært den hugge i trestamme lyden (husker ikke hvilket spor det er i farten). Synes det høres ut som om trestammen er plassert og satt på en stor treplate/klang bunn som lager en alt for volumiøs lyd av hvert hugg. Når jeg har nevnt dette tidligere her på forumet, var det noen som mente at det ikke var tre, men stein noen hugget i. Det sier vel litt om hvordan dette lydopptaket er, hvis man ikke hører forskjell på tre og stein.......

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    hugge i trestamme lyden

Er ikke det spor åtte?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne noen ramse opp lydeffekt på hvilke spor og hvilke tid, så vi alle har noe å gå ut i fra..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok prøver meg igjen..

Rett frem for sweetspot er kl. 12..

Første hunden i spor nr. 1. har jeg ca. kl.14.45..

Andre hund, ca. kl 13.. men langt bak..

Dråpene spor 6.. 10.30-11, men synes den beveger seg mer og mer mot kl. 10 utover sangen.. (muligens det er bare jeg som roter litt..)

Noen flere effekter en kan høre etter på denne cden?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Er ikke det spor åtte?
    Det kan stemme , men har ikke plata med meg her nå, og hukommelsen er så vidt jeg kan huske, ikke som den en gang var, om den noen gang har vært det da :roll:

Dynamikken i disse økse huggene ville kanskje være fine å teste ut på de nye hornhøytalerene til Akto. Det hadde vel vært så flis splintene/småsteinene fyker.

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •