Tips til høyttaler set-up, med linker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til høyttaler set-up, med linker.

Flere oppdager viktigheten av eksperimentering med plasering av høyttalerne, og innser at naturlovene sjeldent kan overvindes. Inden du bruker equalizering, penge på dempning av rummet, og dyre kabler tar du å bruker tid på å finde den rette plasering for høyttalerne dine.
    Du har brukt surt tjente penger på de, nå skal de vise dig hvad de kan.
    Se f.eks. denne linken : http://www.audiosold.com/cardiscal.htm
    Og denne : http://www.cardas.com/content.php?ar...ing=Room+Setup

Audio Physic har også en informativ side : http://www.immediasound.com/Speakersetup.html

http://www.gcaudio.com/resources/how...placement.html
    http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html
    http://www.xs4all.nl/~rabruil/speaker.html

Jeg anbefaler du leser igjennom artiklerne, og når du skal designe, eller re-designe dit lytterum, da tar du utgangspunkt i dine høyttalere da dette er den vigtigste komponent...., oppdager du da at du ikke har plads til ditt 230 cm lerret etterpå må du lage et kompromis !

Gjerne sett inn flere relevante linker.....

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Skjønner ingenting av tegningene på denne siden.

De må da ha forvekslet de to tegningene?

Den øverste står det er indelt i "even divisions", og på den nederste står det at den er delt opp i "odd divisions". Men den øverste er jo ikke delt opp med like store felter, mens det er den nederste??

"Even divisions" må da bety "like store oppdelinger"?

Og hvor får de tallene fra når de deler opp den øverste tegningen slik de gjør? Horisontalt ser den ut til å være delt opp i ganske like deler, men ikke vertikalt. Den nederste derimot, som liksom skal være "odd divisions" er delt opp i like deler horisontalt og vertikalt(side/lengde delt på fire). Skjønner ikke bæra...

Dessuten måtte jeg lagre bildene og se på dem i et bildebehandlingsprogram, fordi ihvertfall med Internet Explorer er bildene satt inn med feil proporsjoner på nettsiden, slik at noen streker blir borte når man ser på tegningen på nettsiden.

Har prøvd å dele inn slik som de gjør, men da ender jeg opp med å skulle plassere høyttalerne midt på stuegulvet, og det er ihvertfall uaktuellt, WAF eller ikke!

En av de andre sidene, med kalkulator, sier jeg skal sette dem ca. 1,25m fra bakvegg, og dette er også alt for mye rent estetisk(og praktisk).

Men, takk for linkene uansett selvsagt - jeg tror bare ikke de fleste kan plassere høyttalerene slik det oppfordres til her. Med mindre jeg har misforstått noe veldig da, noe som ikke er usannsynlig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -Skjønner ingenting av tegningene på denne siden.

De må da ha forvekslet de to tegningene?
    Nei, de er ikke forvekselt desværre, dette er jeg ganske sikker på

Den øverste står det er indelt i "even divisions", og på den nederste står det at den er delt opp i "odd divisions". Men den øverste er jo ikke delt opp med like store felter, mens det er den nederste??

"Even divisions" må da bety "like store oppdelinger"?
    Kanskje "even divisions" betyr noe andet end hvad vi tror...

Og hvor får de tallene fra når de deler opp den øverste tegningen slik de gjør? Horisontalt ser den ut til å være delt opp i ganske like deler, men ikke vertikalt. Den nederste derimot, som liksom skal være "odd divisions" er delt opp i like deler horisontalt og vertikalt(side/lengde delt på fire). Skjønner ikke bæra...
    Audio Physic sin metode baserer sig i hovedsaken på å få høyttalerne så langt fra sideveggen som muligt, med mindre refleksjoner, derav også den kraftige vinklingen de bruker. Det er ikke sikkert dine høyttalere liker sig i denne posisjon, men man kan jo teste.

Dessuten måtte jeg lagre bildene og se på dem i et bildebehandlingsprogram, fordi ihvertfall med Internet Explorer er bildene satt inn med feil proporsjoner på nettsiden, slik at noen streker blir borte når man ser på tegningen på nettsiden.
    Dette havde jeg ikke problemer med da...

Har prøvd å dele inn slik som de gjør, men da ender jeg opp med å skulle plassere høyttalerne midt på stuegulvet, og det er ihvertfall uaktuellt, WAF eller ikke!

En av de andre sidene, med kalkulator, sier jeg skal sette dem ca. 1,25m fra bakvegg, og dette er også alt for mye rent estetisk(og praktisk).

Men, takk for linkene uansett selvsagt - jeg tror bare ikke de fleste kan plassere høyttalerene slik det oppfordres til her. Med mindre jeg har misforstått noe veldig da, noe som ikke er usannsynlig.
    Faktisk kan en del plassere de slik, eller ganske nær dette ideal, problemet er som oftest at man har lerretet på den korte vegg, og da mange kinoer er nesten uhyggelig smale kan det jo ikke gå an.
    Ser man på langveggen har man kanskje plutselig andre muligheter.
    Noen liker lyden fra langveggen, noen fra kortveggen, men må prøve sig frem, men tendensen er at man nesten alltid plasserer høyttalere og lerret på kortveggen.
    Kanskje noe å tenke på hvis man skal bygge sig kino.....
    Det går endda værre for dig om du ser på Cardas metoden, her er der overhodet ikke plass til lerret, men nu var denne tråd egentlig også mest basert på lyd da......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •