Noen som vet noe om Dali 400? (Ni år gamle)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som vet noe om Dali 400? (Ni år gamle)

Min far har et par gamle (ni år) Dali 400 tror jeg de heter. Ikke Helicon. Tror de rett og slett bare heter Dali 400. Glemte selvsagt å kikke bak og se hva det het, men mener det var Dali 400. Disse har to stk 6.5" bass/mellomtoner og 1" soft dome(?) diskant. Er det noen som vet hvor gode disse er i forhold til Blue serien i dag? Min far er villig til å bytte disse med mine Dali 6006 (mot et mellomlegg selvsagt) da jeg trenger mindre høyttalere grunnet for svak forsterker. (Lurer litt på CV og da, se annen tråd!). Jeg har jo selvsagt lyttet på høyttalerne hos fatter, men hva mener dere? Ikke lett å sammenligne de to når jeg har mine her, og fatters sine hos han. Tror jeg vil få mer ut av Dali 400 enn Dali 6006 da det er et mindre element på 6.5" og drive. Hva mener dere? Har dette noe for seg? Er så veldig i tvil. Sikler litt på CV, men er litt redd for på angre på det osv. Tanken var også og kjøpe en skikkelig Dali sub med tid og stunder...Har en Gale 3080W som for duge.

Tingen er den at jeg lurer på om jeg skal selge alt jeg har av Dali og kjøpe CV som gir mer bangs for the bucks! Altså lettere å drive (8 Ohm kontra 4 Ohm), større elementer (to 6.5" i senter!) osv...men samtidig spiller jo Dali ganske pent. Jeg har faktisk hatt en NAD 214 (den skulle jeg gjerne hatt i dag!!), men den solgte jeg for å få kjøpt surroundreciever. Ellers hadde jeg sitter med Dolby Pro Logic i dag. Hadde ikke nok penger til min første reciever dessverre. Husker jo godt at med NAD 214 spilte Dali 6006 rimelig bra! Får henge litt på QXL og se, har snart bursdag (7.April) så hvis jeg ser en 214 til rundt 2000 kr så kan det redde meg fra CV! :lol: :lol: 8)

Evt. synspunkter tanker mottas med takk!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De første 'ordentelige' høyttalerne jeg kjøpte var et par Dali 400.

Mener jeg ga ca. 4500,- for dem da de var nye. Tror det må være ca. 13 år siden. Husker jeg ble imponert over at jeg kunne 'se' hvor musikerne stod på scenen. Men det skal jo sies at det var min første "brukbare høytalere" opplevelse.

Men jeg mener å huske at de spiller bra allround, har bra bass og behagelig lyd.

Klart - man får vel hva man betaler for.

Når det gjelder sammenligningen med Dali 6006, er det litt vanskelig å si, jeg har ikke hørt dem.
    4500,- den gangen utgjør vel litt mer idag, så nyprisen sånn sett er vel kanskje ganske lik(?).

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6006 er vel noenlunde lik (med et ekstra element) 5005 som er en videreføring av 104... Husker jeg dengang jeg kjøpte dali 104 vurderte en litt dyrere modell som var noenlunde lik bestykket, men hvor kassen og elementene var bedre enn 104, men hadde i grunnen ikke råd til de da jeg skulle ha div annet også... Husker ikke modellnr, men ser ikke bort fra at det var 400 hvis prisen nevnt over stemmer, og mener å huske at det var noe bedre lyd i de, men hvordan de vil være i forhold til dagens høytalere aner jeg ingenting om...

Men har du ikke mulighet for å få låne 400'ene hjem til deg og prøve før du bestemmer deg?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    6006 er vel noenlunde lik (med et ekstra element) 5005 som er en videreføring av 104... Husker jeg dengang jeg kjøpte dali 104 vurderte en litt dyrere modell som var noenlunde lik bestykket, men hvor kassen og elementene var bedre enn 104, men hadde i grunnen ikke råd til de da jeg skulle ha div annet også... Husker ikke modellnr, men ser ikke bort fra at det var 400 hvis prisen nevnt over stemmer, og mener å huske at det var noe bedre lyd i de, men hvordan de vil være i forhold til dagens høytalere aner jeg ingenting om...

Men har du ikke mulighet for å få låne 400'ene hjem til deg og prøve før du bestemmer deg?
    Jeg mener bestemt at 104 var et par hakk under 400. 104 var vel den mest populære modellen, mye p.g.a. prisen, og jeg tror jeg så på den selv også men gikk for 400 til slutt.
    104 var kanskje litt mer 'rocka' og hadde et temmelig svært bassrør på baksiden mener jeg å huske.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Jeg mener bestemt at 104 var et par hakk under 400.
    Jada, 104 var noen hakk under de andre jeg vurderte (104 kostet dengang 3k for paret, og de andre jeg vurderte tror jeg lå på ca 4500,- eller noe sånt).

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Jeg mener bestemt at 104 var et par hakk under 400.
    Jada, 104 var noen hakk under de andre jeg vurderte (104 kostet dengang 3k for paret, og de andre jeg vurderte tror jeg lå på ca 4500,- eller noe sånt).
    Prisen på 400 i dag hadde blitt ca 5900kr, ved bruk av KPI tall fra SSB. Det blir ikke helt riktig, men en grei forenkling. Stemmer også ganske bra med hva 6006 koster i dag.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    http://www.dali.dk/prevbrochures/dali_400.pdf
    Takk for linken! Fant ingenting på Dali sin hjemmeside, men jeg var visst sveiseblind eller noe!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all info! Ser at de går ned til 35 Hz (Men ikke høyere enn 18 000 Hz?)! Ikke værst for to 6.5" bass/mellomtone! Ser også at de er i 4 Ohm og 140W continuos power handling. Vil jeg være like langt med disse eller tror dere jeg vil drive disse bedre med min Nad T742 enn Dali 6006? Har mulighet til å prøve de her hjemme. Kanskje jeg skal stikke opp til faderen i kveld og bytte da. Litt kjipt dersom jeg ikke vil ha de alikevel og pust og pes for å bytte igjen! Så foresten en gammel NAD effektforsterker på QXL til 1900 kr. Den hadde nok gjort susen på Dali 6006, men jeg er ikke gjort av penger heller...Dessuten er det årsavgifta nå også...(2800 kr hadde vært perfekt for effektforsterker kjøp brukt)..Staten den staten....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    400 er forløperen til 450 som igjen ble erstattet av 470. Designet er så godt som det samme på alle 3, 400 skiller seg mest ut med å ha bassrefleksport i front.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    400 er forløperen til 450 som igjen ble erstattet av 470. Designet er så godt som det samme på alle 3, 400 skiller seg mest ut med å ha bassrefleksport i front.

Så kommer spørsmålet, dette er en bra høyttaler ikke sant? Har litt på følelsen at Dali 6006 er under Dali 400. Hvis Dali 104 tilsvarer omtrent Dali 5005, og Dali 400 var hakket bedre enn Dali 104, tror jeg Dali 400 spiller relativt bra i forhold til Dali 6006?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå byttet mine Dali 6006 mot Dali 400! Får foreløpig 1000 kr i mellom, mener dere jeg bør freve fatter for mer? (Si ja!

Har testet litt nå, og min NAD T742 driver disse med mer kontroll enn Dali 6006. Merker at den har mer kontroll over 2X 6.5" enn 3X. Den går faktisk 4 Hz lavere også! I tillegg er kabinennet laget av MDF! Det er ikke det ikke på Dali 6006! Dali 400 veier faktisk 5.5 kg mer! Så langt er jeg fornøyd. Jerg har fått meg høyttalere jeg faktisk klarer å drive på en bedre måte enn jeg kunne med Dali 6006. Etterhvert blir det en større/bedre sub også. Har en Gale 3080W foreløpig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Har nå byttet mine Dali 6006 mot Dali 400! Får foreløpig 1000 kr i mellom, mener dere jeg bør freve fatter for mer? (Si ja! )
    Ja.

Jeg tror det er en vanvittig mye bedre høyttaler enn 6006.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Skulle du solgt dine 6006 ville de typisk i ha innkassert 3-3500kr. Et par 400 derimot går for et sted like nord om 1000kr.

Men så lenge kantene på elementene på 400 ser fine ut (vet ikke om de bruker skum eller gummi?) er 400 en fin fin høytaler. Jeg skal selv ut å kjøpe et par som skal brukes som bakhøytalere.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Ja. Skulle du solgt dine 6006 ville de typisk i ha innkassert 3-3500kr. Et par 400 derimot går for et sted like nord om 1000kr.

Men så lenge kantene på elementene på 400 ser fine ut (vet ikke om de bruker skum eller gummi?) er 400 en fin fin høytaler. Jeg skal selv ut å kjøpe et par som skal brukes som bakhøytalere.

Så da mener du at han bare ville ha fått 1000 kr for sine Dali 104 hvis han skulle solgt de til noen andre? Da kan jeg kreve fatters for litt mer da! (3000 kr - 1000 kr = 2000 kr). Høyttalerne er veldig godt behandlet. Mannen er SVÆRT forsiktig med alt han har av utstyr. Har ikke spilt så veldig høyt med de heller. Definitivt ikke brukt på party´s osv da han er over 50 år!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker fortsatt om 400 og ikke 104?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Har nå byttet mine Dali 6006 mot Dali 400! Får foreløpig 1000 kr i mellom, mener dere jeg bør freve fatter for mer? (Si ja! )
    Ja.

Jeg tror det er en vanvittig mye bedre høyttaler enn 6006.

Mente kreve ikke freve, men det skjønte dere sikkert! Er nok veldig enig med deg der Snickers Is! Så langt har Dali 400 imponert meg! De spiller kanskje litt "spissere" enn Dali 6006. Ikke for spisst selvfølgelig, men de virker mer "åpne" om du skjønner hva jeg mener. Hører fler detaljer i lydbildet, plassering av instrumenter osv er mye bedre! De lagde nok ikke dårlige høytttalere for ni år siden!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Dali har laget gode høyttalere i mange år de.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp, stemmer det! Står Dali 400 bak i hvertfall! Tror Dali 104 var en "dårligere" modell?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men jeg refererer da til bruktpriser her i Danmark.

Utviklingen i Hi-Fi verden løper ikke akkurat fremover, det er heller snakk om små inkrementele forbedringer. Noen sverger vel også på at alt var bedre før

400 har jeg ikke hørt. Men jeg har 470 nå, og har tidligere eid 450. Den største forskjellen de to i mellom sitter i diskanten. 450 er en anelse mere grumset.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •