Vinkling av bakhøyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinkling av bakhøyttalere.

5.1 oppsett.

P.g.a. en pipe(ikke peis/ovn, bare en pipe som går igjennom leil.) som står like ved lytteposisjon i mitt rom, må jeg plassere bakhøyttalerne rett til siden for lytteposisjon. Det vil si, jeg kan flytte høyre bakhøyttaler nærme bakvegg, men da står den ikke på linje med venstre bakhøyttaler. Venstre bakhøyttaler kan også flyttes bak lytteposisjon, men i så fall vil membranene nesten berøre ørene mine, så jeg tviler på at det er noe bra alternativ.

Spørsmålet blir da vinkling.

Skal jeg la bakhøyttalerne peke rett mot ørene mine, skal jeg vinkle de mot bakvegg slik at lyden 'spretter' ut fra bakvegg og når ørene mine "bakfra" på den måten, eller skal jeg vinkle dem ut mot rommet?

Her er to av mulighetene tegnet opp:

Først slik de står nå, vinklet mot bakvegg:

Og så vinklet ut mot rommet:

Eller altså vinkelrett mot ørene mine.

-Jeg kunne alternativt flytte sofaen lenger ut på gulvet, men da stua er liten nok fra før, vil jeg helst unngå dette. Også p.g.a at jeg har funnet ut at hvis jeg flytter den lenger frem vil jeg havne i 'dødvann' når det gjelder bass.

Hvilken av de tre vil du anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vinkling av bakht

heisann

ikke for å kverulere men dersom det er stativht man snakker om kan en jo presentere et fjerde alternativ.

helt oppe ved taket .

tror jeg ville prioritert avstand til ht fremfor å holde de på linje.

allså :langt opp og langt vekk

lykke til

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha bakhøytalerene slik "gobble" beskriver er ofte en fordel har jeg erfart. Etter min mening er den beste (tenger jo ikke gjelde alle oppsett) plaseringen, å ha bakhøytalerene langt oppe på sideveggene, ett lite stykke bak lytteposisjon. Nå er jo ikke dette mulig slik du har det nå. Men jeg vil tro det kan være en fordel å ha høytalerene langt oppe i ditt tilfele også.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De står på 80cm høye stativer nå, og det blir ikke aktuellt å henge dem i taket eller feste dem på vegg. De burde kanskje vært plassert høyere opp, men de er ihvertfall litt over hodehøyde der jeg sitter.

Så vinkling er egentelig det eneste jeg lurer på.
    Jeg har tenkt som så at dersom jeg vinkler dem inn mot bakveggen, så vil lyden treffe den og til en viss grad virke å komme bakfra. Men så har jeg sett illustrasjoner hvor bakhøyttalerne er vinklet ut mot rommet. Og andre illustrasjoner igjen hvor de er satt direkte i linje mot lytteposisjon. Så da lurer jeg på hva som er best av de.

-Men takk for forslag.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med de to tidligere innlegg. Øret er ikke så følsomt (Om i det heletatt) for høydeplassering. Så du kan med fordel plassere dem på stativ/hylleknekter langt oppe på veggen bak deg - og vinkle dem nedover. Det viktigste er at begge bakhøyttalerne har lik avstand til lytteposisjon.

Mvh.

Vidar

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    De står på 80cm høye stativer nå, og det blir ikke aktuellt å henge dem i taket eller feste dem på vegg. De burde kanskje vært plassert høyere opp, men de er ihvertfall litt over hodehøyde der jeg sitter.

Så vinkling er egentelig det eneste jeg lurer på.
    Jeg har tenkt som så at dersom jeg vinkler dem inn mot bakveggen, så vil lyden treffe den og til en viss grad virke å komme bakfra. Men så har jeg sett illustrasjoner hvor bakhøyttalerne er vinklet ut mot rommet. Og andre illustrasjoner igjen hvor de er satt direkte i linje mot lytteposisjon. Så da lurer jeg på hva som er best av de.

-Men takk for forslag.
    Det lar seg gjøre å vinkle dem mot veggen så du får en refleksjon, men direktelyden kan du ikke unngå, og det er denne som ligger akustisk nærmest, og som også vil dominere. Det er pussig det med avstand og tidsforsinkelser. Øret vil automatisk velge det signalet som treffer først, og undertrykke det som kommer senere.
    I et forsøk spilte jeg inn musikk i mono, og splittet de til stereo med lik signalstyrke på begge kanalene. Så tilførte jeg en forsinkelse på bare 5ms på den ene kanalen. Med headsett hørtes det ut som den venstre (Ikke forsinket) kanalen låt høyere enn den andre til tross for helt lik signalstyrke.

Mvh.

Vidar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •