Velodyne DD15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121

Tråd: Velodyne DD15

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velodyne DD15

Jeg hørte Velodyne DD15 hos Jørn Finneru. Det er uten tvil den beste subwooferen jeg noen sinne har hørt. Evnen til både å forsvinne, opptre som meget rask og i tillegg spille dypt og kraftfult var rett og slett helt utrolig. Den var faktisk så bra at jeg vurderer å kjøpe en for å ha som referansebass. Den integrertes også nydelig med de medbragte BEL. Både med BEL og Helicon 800 var det vanskelig å avgjøre om suben var på eller ikke. Det var kun kraften i den nederste oktaven som kunne avsløre det. Imidlertid var det hele veien en stram og sammenhengende, lettflytende lydkarrakter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utvilsomt fin prislapp også

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke i min favør :cry:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd du ikke stakk innom å fikk med deg PC-Ultra da. Den er jo rene raceren i forhold til DD15. Mye stammere og tightere til musikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Synd du ikke stakk innom å fikk med deg PC-Ultra da. Den er jo rene raceren i forhold til DD15. Mye stammere og tightere til musikk.
    HÆ!

Hvilken innstilling brukte du på Velodyne'n da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    HÆ!

Hvilken innstilling brukte du på Velodyne'n da?
    Vi prøvde vel alle former for servo, hvis det er det du tenker på. Har du hørt PC-Ultra?

Tydeligvis ikke, når jeg tenker meg om. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med en av gutta på Infinity forumet, hav har de eldre HGS15 fra Velodyne, og sier akkurat det samme, de er noe trege til musikk.

Dag

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er helt klart, jeg mener på ingen måte at PC-Ultra er en bedre subwoofer enn DD15. Det er bare det at den spilte musikk tydelig bedre. I hjemmekinosammenheng banker den PC-Ultra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du da hørt den hos Jørn eller bare i kinoen din?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er helt klart, jeg mener på ingen måte at PC-Ultra er en bedre subwoofer enn DD15. I hjemmekinosammenheng banker den PC-Ultra.
    Det var ålreit å høre for å si det mildt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Har du da hørt den hos Jørn eller bare i kinoen din?
    Hallo, har du hørt PC-Ultra i det hele tatt!
    Sammenligningen er selvfølgelig gjort i samme rom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje litt offtopic, men noen i ålesundsområdet her som har svs pc-ultra?
    Kunne tenkt meg en demo av den, siden noen av dere påstår å sier at den banker DD15 i hjemmekinoen. Isåfall kommer iallefall e til å handle noen av disse papprøra til sommeren

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmas-
    Kunne tenkt meg en demo av den, siden noen av dere påstår å sier at den banker DD15 i hjemmekinoen.
    Det var vel DD15 som banket PC-Ultra og ikke omvendt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Ultra 2, og ellers 3-4 forskjellig tuber.

DD15 har jeg hørt hos Jørn, og den er av et annet kaliber når det gjelder lydkvalitet. Dersom den banker SVS på trykk er jo det en bonus som er grei å ta med seg, men på musikk er det Velodyne som gjelder.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har hørt Ultra 2, og ellers 3-4 forskjellig tuber.

DD15 har jeg hørt hos Jørn, og den er av et annet kaliber når det gjelder lydkvalitet. Dersom den banker SVS på trykk er jo det en bonus som er grei å ta med seg, men på musikk er det Velodyne som gjelder.
    Snickers, du glemmer helt å understreke at dette er kun din mening, og at du har begrenset erfaring med hensyn til sammenlikning av denne og andre subber iforhold til Hi-Fil.

Som jeg sa bekrefter en amerikaner det samme som Hi-Fil sier, Velodyne kan oppfattes som noe treg i forhold til andre subber. Amerikaneren (Bill) har også Infinity IRS Epsilon, også med servobass, og sier at disse har noe av samme tendensen til bass som henger noe etter musikken, av denne grunn deler han Velodyne subbene MEGET lavt, de spiller kun under 30 hz hos han, og da fungerer det meget bra. (han har to)

Selv må jeg støtte meg på HiFil og Bill da jeg har 0 erfaring med Velodyne.
    Men igjen Snickers, å si ting for bombastisk kan fort bli teit, det vet jeg alt om da jeg ofte sier bombastiske og teite ting selv.

Jeg savner NYANSERING i dette forumet.

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolket nå dette som at svs va bedre enn velodyne da.

Men uansett så vil det forundre meg om svs spiller bedre enn dd15, den spiller i mine ører sykt bra. Ingen som vet om noen i området rund ålesund som har en svs som er villig til en liten demo?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmas-
    Men uansett så vil det forundre meg om svs spiller bedre enn dd15, den spiller i mine ører sykt bra. Ingen som vet om noen i området rund ålesund som har en svs som er villig til en liten demo?
    Husk på at jeg snakker om PC-Ultra. Det finnes et stort utvalg fra denne produsenten, men det er altså PC-Ultra jeg refererer til, og det var musikk som var tema. I hjemmekinoen kan den komme til kort, og hos meg (der det er mur bak veggene) er ikke en tube nok til å produsere skikkelig "kinobass".

En DD15 derimot klarer et enormt lydtrykk, og fylte rommet mitt til randen. Men til den prisen kunne jeg også kjøpt to PC-Ultra, og fortsatt hatt penger igjen. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal også sies at de oppsettmulighetene man får med når man kjøper en Velodyne også koster en del penger. Det er ikke akkurat en claes mic til femti spenn som følger med. Softwaren og mulighetene som ligger i dette systemet gjør at man kan på et enklere sett kan justere seg inn til et mer optimalt oppsett, både for høytalerplassering og subplassering, en man ville greid på den manuelle måten. Det bor utrolig med muligheter i dette systemet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så svarer på om du har hørt den andre steder enn hos deg er ja?

Jeg er enig i det med nyansering, men husk også på en ting:
    På DD-serien har man en enestående mulighet for å korrigere for romet. Det som da ofte skjer er at man korrigerer for mye (Man skal ikke alltid korrigere til man får flat respons) noe som fører til at suben høres veldig unaturlig ut (les treg).

Som jeg poengterte under testen hos Jørn så er det fort gjort å gå skoa av seg med slike muligheter. Alt avhengig av hvor mye romet gir tilbake må man ha tunga rett i munnen når man korrigerer.

Eksempel:
    Dersom man setter opp suben og får en flat respons uten korrigering har man i prinsippet det beste utgangspunktet. Setter man samme suben i samme rom men med en plassering som gjør at man må benytte seg av EQ for å få samme respons vil man automatisk få en helt annerledes opplevd respons selvom frekvensresponsen måler flatt.

En servostyrt bass har som regel svært liten målbar fasedreining, mens de SVS det refereres til har som regel ca 180 grader ved fb. Det tilsvarer for eksempel 1/10-dels sekund forsinkelse ved 20 Hz. Selve feedbacksløyfa har også svært liten forsinkelse. Canton har faktsk benyttet slike i diskanten. Dersom de er raske nok til å korrigere så høye frekvenser er de mer enn raske nok til å korrigere frekvenser som ligger på 1/100 (altså opp til 200 Hz).

Problemet oppstår når man betrakter en signalperiode kontra et større antall signalperioder. Sett at man har en overlagring ved 80 Hz. For å komme denne til livs må man dempe den frekvensen. Så demper man denne frekvensen og det man står igjen med er en rett frekvensgang. Men så kommer denne overlagringen fra bakveggen (bak lyttepossisjon) og den øker ikke nivået før signalperiode 2 møter returbølgen fra bakveggen. Da kan et anslag på en basstromme (som attakerer midbassen med en signalperiode) være dempet tilsvarende mye som man har måttet dempe nivået for å kompensere for den stående bølgen. Men førsteperioden var i utgangspunktet flat. Altså vil en korreksjon ofte føre til inverse avvik i første signalperiode, og siden det er disse impulsene som får en høyttaler til å høres rask eller treg ut sier det seg selv at man igjen er avhengig av plassering, integrering, fase osv for å integrere en sub uansett hvilke muligheter den har.

Så DD15 har et vell av muligheter, men man møter alikevel de samme begrensningene som man møter med en konvensjonell sub. Imidlertid er det enda større mulighet for å gjøre feil som bruker, og det som i blant virker som det åpenbart rette kan ofte være helt feil.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant som du sier Snickers, men når vi tester en haug med subwoofere er det ingen mulighet for å finne idealplasseringen til hver og en. Og strengt tatt så gjøres ikke dette rundt i de tusen hjem likevel, for hvem flytter vel skjenken fra oldemor, eller setter subben midt på gulvet for å integrere den best mulig? Ingen som bor sammen med en bedre halvdel i hvert fall.
    Vi måtte gi alle subwooferen likt utgangspunkt, og la dem prestere under gjeldende forhold. Og vær du sikker, vi presenterer heller ikke "testen" som noen fasit.

Når det er sagt, så kan jeg gjenta: PC-Ultra banket DD15 under gjeldende (like) forhold. At resultatet kan være et annet i andre rom, kanskje. Men jeg tviler sterkt på det.
    Det hjelper ikke å ville at DD15 skulle være best, det har jeg prøvd allerede. :wink: Det er ikke for ingenting at vi gjemte den til sist (spar alltid det beste til sist vet du).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •