Matching av center mot fronthøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Matching av center mot fronthøyttalere?

Jeg har etterhvert kommet til en erkjennelse av at min ide om like høyttalere rundt det hele kan bli komplisert i forhold til å plassere bilde (med mindre det er 4 meter til taket).

Dermed har min jakt på høyttalere tatt en ny vending. Jeg var nettopp på hificenter og hørte på Proson Reality 63 MKII. Det var mildest talt en opplevelse!! :shock: Eneste jeg kan kicke på er at bassen hørtes ut som den gikk gjennom en pute, men jeg tror det var et plasseringsspørsmål mer enn en høyttalersvakhet.

MEN..... Proson Reality 52 MKII ser på ingen måte ut til å matche 63 MKII? Diskanten regner jeg med matcher, men bass-/mellomtone er 5" mot 63 MKII's 6,5"og den ser også svak ut. Noen som har kommentarer til dette?

Jeg så Proson Reality 69 SA og begynnte å sikle litt! Den har også en matchende center Proson Center 6 SA. Hvordan er kvaliteten på dette oppsettet ifht. 63 MKII og 52 MKII? Hva er forresten forskjellen på TOP 10 SA og 69 SA??

Vil gjerne også vite generellt mere om hvordan center bør matche frontene. Anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    orkanger
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har det samme problemet selv.
    har kommet fram til at jeg skal starte utskiftingen med senter.
    jeg ser ikke problemet lenger med å mixe merker, bare den som lytter er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktigere med en gog senter en en lik,var det ikke det de sa i l&b?
    Jeg har en god senter etter mine ørere,en B&W sammen med proson det går det og, men kommer B&W i front etter vert.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med klangmatching bør jo ha noe for seg da. Feks hvis en bil kjører fra venstre kanal og over i høyre så bør jo ikke lyden være annerledes i midten?

Er Proson Reality 52Mk2 en svak senter?

I og med at Proson Reality 69Mk2 har forbedret mellomregister fra 69SA vil jo ikke Proson Stratego 6 match'e den heller. Håper Proson kommer med en oppgradert senter i løpet av kort tid. Noen som vet?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har proson R63MK2 med 52MK2 senter, og ja, den låter ikke likt som frontene, er litt "tynnere" lyd, men i grunnen ikke noe jeg har lagt merke til under filmtitting, men hører det klart hvis jeg kjører testtoner som forflytter seg rundt...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har proson R63MK2 med 52MK2 senter, og ja, den låter ikke likt som frontene, er litt "tynnere" lyd, men i grunnen ikke noe jeg har lagt merke til under filmtitting, men hører det klart hvis jeg kjører testtoner som forflytter seg rundt...
    Da er jeg nysgjerrig på om du er fornøyd med 52Mk2 til film? Det er nemlig det jeg først og fremst er interessert i.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Da er jeg nysgjerrig på om du er fornøyd med 52Mk2 til film? Det er nemlig det jeg først og fremst er interessert i.
    HAr du helt slått fra deg XTZ ? :wink:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt, har ikke lagt merke til det under filmtitting, og den avgir enormt mye lyd (opptil 60-70% av lydinformasjonen ligger visstnok i senter) størrelse og pris tatt i betraktning, og gjør forsåvidt en grei jobb...
    Men ta turen innom hifi-centeret og test den med noen filmer så kan du gjøre deg opp en mening selv

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    HAr du helt slått fra deg XTZ ? :wink:
    It aint over until the fat lady sings!

Jeg er svært skeptisk til kvaliteten og tør ikke hive meg på noe som ingen andre enn et enkelt magasin kan gå god for samt en haug med amatører i Sverige som uttaler seg som om den ultimate høyttalere var ankommet.

Jeg mangler fortsatt hus å putte hjemmekino i, noe jeg ser du har skaffet deg på en annen kant av landet, så ingenting avgjøres før jeg i alle fall har kommet så langt.

Problemet mitt nå er at jeg er MYE mer opptatt av hjemmekino enn husleting! Blir jo sykelig nesten! :lol:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Som nevnt, har ikke lagt merke til det under filmtitting, og den avgir enormt mye lyd (opptil 60-70% av lydinformasjonen ligger visstnok i senter) størrelse og pris tatt i betraktning, og gjør forsåvidt en grei jobb...
    Men ta turen innom hifi-centeret og test den med noen filmer så kan du gjøre deg opp en mening selv
    Jeg var en tur på hificenter.no for en stund tilbake og hørte på 63Mk2 med 62Mk2 som surround. Det RØSKET for å si det sånn! :shock: Kan i grunn ikke si at jeg i det hele tatt la merke til senterkanalen, men det er kanskje positivt?

Mulig jeg må dra å lytte en gang til. Dessuten bør jeg muligens vurdere en annen senter hvis jeg går for 69Mk2 som er noe annerledes enn 63Mk2 som har bånddiskant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •