"Alvorlig" utfasing av bassen...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Alvorlig" utfasing av bassen...

Har akkurat lagd meg nytt rom i kjelleren hvor jeg skal ha hjemmekinoen, i samme sammenheng kjøpte jeg meg en Sony SA-WX900 sub. Var veldig spent på å prøve dette og kan vell ikke si annet enn at jeg fikk meg en gedigen nedtur når jeg skulle finne plassering til suben... Det viser seg foreløpig umulig å finne en "normal" plassering på suben. Eneste sted hvor jeg klarer å fremkalle OK bass i lytteposisjon er når bassen står på samme vegg som sofaen, noe som er ved motsatt vegg av lerret og resten av høytalerne.

Rommet er ca 3x5 meter og resultatet av bass er det samme uansett hva hjørne jeg plasserer den i, plasserer jeg f.eks. bassen ved veggen i nord, er det også kun bass i nord... sør er det bortimot null bass. Sånn ca når jeg passerer midten av rommet forsvinner all bassen. Det er ikke snakk om utfasing pga andre høytalere da resultatet er det samme også når jeg kun bruker sub, fase på suben har selsvagt heller ingenting å si..

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å fikse dette eller må jeg bare leve med det og ha suben bak i rommet?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett Subben der du til vanlig sitter når du ser film! Så går du litt rundt til du finner den plassen der bassen høres best ut og deretter flytter du subben til den posisjonen. Da skal det bare være å "rulle" film med bass...

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ditt har nesten samme dimensjoner som mitt og jeg har akkurat samme problem. Problemet ligger i mitt rom rundt 55hz og siden subben min er ganske stor er det ikke så mange plassene den kan stå. :cry:

Tidligere har jeg brukt en Behringer feedback destroyer til equlizing av subben, men denne tok mye av dynamikken fra bassen selvom frekvensgangen ble nesten flat. Dette kommer av fasefyrskyvning og at den legger til noe støy pga AD/DA osv.

Nå har jeg bestilt en ny equlizer fra Velodyne, SMS 1 som kommer i April. Denne har de samme funksjonene som sitter i Velodyen DD serie og kan derfor justere fase osv i tilegg til equlizing. Den kommer og med kalibrert mikrofin og video utgang så målingene vil bli mye enklere.

Jeg håper denne vil løse noe av problemene ellers må jeg flytte for å få den optimale bassen.

Tipset til antilop er et godt tips hvis du kan ha subben der du finner den låter best. Prøv og å flytte litt på lytteposisjonen hvis du kan. Det kan hende du sitter i akustisk nullpunkt pge romdimensjonene. Ta en titt på denne siden for mer info, og dette Excel arket for å regne ut dine problemfrekvenser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda kjenner til det å sette suben i lytteposisjon og dette er selvsagt prøvd... desverre med samme resultat, eneste plass der det da er bass er ute i hjørnene på bakveggen

Har tenkt litt i tanker av mulighet for digital romkorrigereing, men vil dette hjelpe noe særlig? Tenker da om det da ikke vil bli enda mer bass på den veggen bassen står plassert? Greit at en kanskje vil klare å få relaitvt OK kurve i lytteposisjon men frykter jo at hele huset da vil riste før en får normalt lydnivå i lytteposisjon

Har ikke prøvd andre subber, men det skulle vell spille relativt liten rolle utforming på selve subben med tanke på at det er en "lukket" kasse?

Finnes der noen program for å beregne ting som dette? Tenker da på muilgheter for å legge inn mål på rom og så finne teoretisk beste plassering og evt om rommet er uegenet...

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyll inn romdimensjonene dine i det Excel arket jeg postet en link til. Da regner det ut hvilke frekvenser som du har "axial standing waves" for bredde, høyde og lengde i rommet. Se på grafene som den lager og du kan måle hvor i rommet nullene i grafen er, bredden på grafen er "feet".

Mitt problem er 55hz fordi jeg sitter midt i rommet breddemessig der den første "axial standing wave" er på 55hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooops... fikk faktisk ikke med meg de linkene... takker så mye, skal prøve!

Har ikke prøvd å snu suben 45' men har prøvd 90 og 180 uten at der va noe forskjell.. kan kanskje ha noe å gjør med at ene bassen (passiv) slår fremover og den andre slår nedover?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LItt usikker hvordan jeg tolker grafene og tallene jeg får når legger inn talla, noen som kan hjelpe meg å tolke?

1st 2nd 3rd 4th
    81Hz 161Hz 242Hz 323Hz
    57Hz 113Hz 170Hz 226Hz
    38Hz 75Hz 113Hz 151Hz

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Excel arket beregner de 4 første og mest merkbare stående bølgene i alle 3 dimensjonene i rommet ditt.

Du har et standard xyz koordinatsystem som beskriver et tredimensjonalt rom, så du har altså en oversikt over dannelsen av stående bølger i alle retninger i rommet. Bredde, lengde og høyde. Det har ut fra forsøk gjort av blant annet LTS (Ljudtekniska verket) i Sverige vist seg at det er de stående bølgene i lengderetningen i rommet som påvirker lyden mest. (altså retningen fra fronthøyttalerne via lytteposisjonen til bakveggen)

Nå vet ikke jeg hvilken av de tre seriene du har skrevet som beskriver lengeretningen, men det bør jo fremgå av excel-arket du har brukt.
    Men dersom du mener du har for høy lyd i området 50 Hz, så kan det jo se ut til at det er serie nr. 2 som beskriver de stående bølgene i lengderetning... i såfall har du stående bølger som er mest merkbare ved 57 Hz, deretter 113 Hz, 170 Hz og 226 Hz. Her er det hovedsakelig 57 Hz du må konsentrere deg om. 113 Hz'en er normalt ikke så problematisk.

Lykke til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •