Møbel mellom høyttalerne et problem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Møbel mellom høyttalerne et problem?

Jeg har kjøpt et par nye Monitor Audio Silver S8, og har hatt dem et par dager.

Det som er litt dumt i min stue, er at dersom fronthøyttalerene skal stå 'flush' med fronten av stereoracket, må de stå litt over en halvmeter fra bakvegg.
    Dette gjorde også disse høyttalerene til nå, men jeg syntes jeg fikk litt lite bass fra dem på så stor avstand, så jeg tenkte jeg skulle sette dem noe nærmere bakvegg.

Nå står de ca. 40cm fra bakvegg, men dette fører da til at racket står imellom bassene i høyttalerene. Mellomtone/diskant går klar av racket.

Men vil dette være et problem når det gjelder perspektiv?

Har tatt et bilde fra høyre front posisjon. Det ser kanskje ikke sånn ut på bildet, men fronten på center er på linje med fronten på hovedhøyttalerene. Har lagt en duk under center, for å dempe reflekser fra stereobenkplata.

Det er enten dette, eller å ha høyttalerene over halvmeteren fra bakvegg.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på hvordan lyden vil oppføre seg hvis du flytter dem nærmere, hvis det er bassrefleksport på dem.
    Men å sette dem lenger bak sånn filmmessig har ikke så mye å si da du bare kan øke lyden på frontene i forhold til senter!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg tenkte på perspektivet i stereo. Det er vel ikke akkurat anbefalt å ha et møbel imellom høyttalerene. Men i dette tilfelle er det altså bare bassene møblet er imellom, da mellomtone og diskant er over møblet.

Regner med at det ikke er noe problem, siden mellomtonen og diskanten er "fri".

Jeg har selvsagt nok bass siden jeg har en sub, men for det første ville jeg gjerne ha litt mer midbass enn jeg hadde 50cm fra bakvegg, og for det andre kan det hende jeg spiller uten sub i stereo til musikk. Det er forøvrig to porter bak, ja. Har hørt noen si det er for mye bass fra disse, men de har sannsynligvis hatt dem stående nærmere enn jeg har. De står tross alt fortsatt ca. 40cm fra bakvegg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo lenger fra andre gjenstander du får plassert høyttalerne jo renere vil mellomtonen og diskanten føles. Imidlertid blir det alltid et kompromiss med bassen også.

Svaret på spørsmålet ditt får du ved å eksperimentere litt selv.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville trekke de mye mere ut på gulvet, så langt du overhodet kan. Lyt etter hver gang du flytter de 5 cm, jeg lover dig ting åbner sig opp, plus at du får kanon bass.....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg ville trekke de mye mere ut på gulvet, så langt du overhodet kan. Lyt etter hver gang du flytter de 5 cm, jeg lover dig ting åbner sig opp, plus at du får kanon bass.....
    Jo, hvis jeg treffer med riktig avstand på "bassbølgen" kan jeg jo kanskje ha dem lenger ut på gulvet å allikevel få bra bass i lytteposisjon - men sånn generellt er det vel vanlig å anbefale å sette høyttalerne nærmere bakvegg når man ønsker mer bass?

Takk for PM flageborg.

-Nå kan det jo hende jeg ender opp med å spille med sub også på stereo da, siden jeg har vært fornøyd med det også hittil. Men akkurat nå driver jeg og spiller inn de nye høyttalerene, så derfor lar jeg dem spille alt akkurat nå.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at avstanden fra høyttalerens front til veggen bak høyttalerne er det som avgjør hvilken frekvens som blir direkte forsterker og hvilken som blir utfaset i bassområdet. Disse ligger som regel i midbassen eller øvre bass. Dypbassen blir ikke neneverdig forsterket mer eller mindre av bakveggen så lenge høyttaleren ikke står veldig langt unna bakveggen. Imidlertid vil veggnær plassering gjøre at stående bølger mellom veggen bak høyttalerne og veggen bak lyttepossisjon lettere settes i gang.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... merkelig.

Jeg flyttet dem altså ca. 10cm nærere bakvegg, og syntes subjektivt at dette ga mer bass. Men ved måling viser det seg at det er nærmest likt med den plasseringen jeg hadde før(i bassen). Bittelitt bedre respons mellom 50 og 70 Hz, men ikke så mye at det å få møblet imellom var "verdt det".

Ja ja - her er det visst bare å flytte og flytte, og når jeg bruker sub forsøke den ene fasen etter den andre. Har jo gjort dette lenge nå, men blir liksom ikke klok på det. Forbedrer jeg étt sted, så dipper det eller topper det et annet sted... Gjelder vel å finne ut hvilken dip/topp som er 'best' å ha da.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Hmm... merkelig.

Jeg flyttet dem altså ca. 10cm nærere bakvegg, og syntes subjektivt at dette ga mer bass. Men ved måling viser det seg at det er nærmest likt med den plasseringen jeg hadde før(i bassen). Bittelitt bedre respons mellom 50 og 70 Hz, men ikke så mye at det å få møblet imellom var "verdt det".

Ja ja - her er det visst bare å flytte og flytte, og når jeg bruker sub forsøke den ene fasen etter den andre. Har jo gjort dette lenge nå, men blir liksom ikke klok på det. Forbedrer jeg étt sted, så dipper det eller topper det et annet sted... Gjelder vel å finne ut hvilken dip/topp som er 'best' å ha da.
    Ja, du har hermed begyndt den lange tunge vandringen imot det (nesten) u-opnåelige. Du vil oppleve, at måler du hver gang du flytter høyttalerne 2 cm vil du få ny måling, og etter et par hundrede ganger frem og tilbake blir du frustrert.
    Mer bass er ikke automatisk bedre bass.....
    Jeg foreslår du setter på en plate, Mark Knopfler "Sailing to Philadelphia", nummeret Wanderlust f.eks. Nu lytter du til dette , flytter høyttalerne ut, lytter igjen osv. Jeg synes dette funker bedre enn å måle hele tiden. Når du har fundet hvor du både har perspektiv, dybde, mellombass osv. kan du prøve måling igjen.
    Jeg har opplevet at dybden kan variere voldsomt, og setter jeg mine høyttalere nærmere bakveggen forsvinner dybden i lydbildet nesten totalt, og jeg liker heller ikke bassen når de står dér.
    Men, dit rum har jo det sidste ordet, og du får bare eksperimentere, men glem den lydmåler en stund....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •