Høyttalerplassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerplassering

Har som mange andre opplevet at bassgjengivelsen i et normalt lytterom ofte går i bølgedaler og topper ved forskjellige frekvenser. Vel, det jeg kaller utfasinger og forsterkninger - gjerne i dypbassen, men også høyere i frekvens. Som oftest er det mellombassen fra 100Hz, og kanskje helt opp til 500Hz som man mister mye av energien fra ved en konversjonell plassering av høyttalerne.
    Normalt står høyttalerne et stykke fra bak og sidevegg, og i den forbindelse vil det nok oppstå ufasinger av rundtstrålende frekvenser som reflekteres av bak/sidevegg med direktelyden fra elementene.

Jeg tror at løsningen på et slikt problem må ligge i å lage høyttalere som kan plasseres helt inni hjørnene i lytterommet (Alternativt helt inntil bakveggen. Flatene i umiddelbar nærhet dempes akustisk slik at man begrenser refleksjoner fra diskant og mellomtone. Jeg vil vel tro at mange er uenig i en slik plassering - det er liksom litt politisk ukorrekt å gjøre det slik, men jeg har tro på at om høyttaleren konstrueres riktig, ville dette bli en god løsning.

Andre synspunkter?

Mvh.

Vidar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En kassekonstruksjon som er kuttet 45grader vinklet for plassering helt i hjørne, og med elementet pekende vinkelrett ut fra hjørne og ikke diagonalt med veggen?

Høres artig ut, da begge sidevegger da vil bli en "forlengende baffel", men utseendemesiig vil dette kunne bli en stygging :lol:

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at løsningen på et slikt problem må ligge i å lage høyttalere som kan plasseres helt inni hjørnene i lytterommet (Alternativt helt inntil bakveggen
    Audio Pro har laget en slik høyttaler, den heter Qube.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta knekken på mer høyfrekvente refleksjoner (mellomtone og oppover), hjelper det å kle vegger og tak med demping (f eks Auralex). Hvor vakkert resultatet blir kan nok diskuteres, men virker det gjør det.

På en stue kan et godt teppe gjøre underverker for å unngå indirekte refleksjoner fra gulvet.

Zamot her på forumet vet veldig mye om emnet.

Jeg tror at løsningen på et slikt problem må ligge i å lage høyttalere som kan plasseres helt inni hjørnene i lytterommet
    Jepp, Klipschorn er laget etter dette prinsippet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er mange høyttalere opp gjennom tidene der er konstrueret til enten å stå i et hjørne eller helt opp imot bakveggen. Klipsch havde deres horn, Carlsson skal stå helt opp av bakveggen, Jamo, B&O og andre har høyttalere til å henge på veggen....
    Skulle ellers tro du havde læst om Carlsson høyttalere da du skrev dit innlegg.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Der er mange høyttalere opp gjennom tidene der er konstrueret til enten å stå i et hjørne eller helt opp imot bakveggen. Klipsch havde deres horn, Carlsson skal stå helt opp av bakveggen, Jamo, B&O og andre har høyttalere til å henge på veggen....
    Skulle ellers tro du havde læst om Carlsson høyttalere da du skrev dit innlegg.
    Hei,

Jeg er ingen "kjøpehøyttaler rytter" akkurat. Faktisk så er 100% av de høyttalerne jeg har hatt vært selvbygg (Kan vel telle et snes par opp igjennom tidene). Så jeg har faktisk ikke mer kjennskap til kjøpehøyttalere enn det jeg tilfeldigvis leser om i tidsskrifter :wink:

Så Carlsson høyttalere kjenner jeg lite til - har hørt navnet riktig nok.

Uansett da, så var tanken å redusere faren for utfasinger i den kritiske mellombassen og sub-bassen. Alternativet til hjørneplassering er jo dipol, men det blir helv...es mye equalizing i subbassen :shock:

Mvh.

Vidar

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med denne plasseringen er at man aktiverer maksimalt av stående bølger både i lengde og bredderetningen av romet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Problemet med denne plasseringen er at man aktiverer maksimalt av stående bølger både i lengde og bredderetningen av romet.
    Hadde det vært en ide å laget kasser med kun slaveelementer (Og justerbar Q) i som absorberte de stående bølgene ved å svinge 180 grader fasevendt? Jeg antar at såkalte bas-traps fungerer på samme måte (Disse lange rørene som kan plasseres litt rundt omkring).

Mvh.

Vidar

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vipper frem denne gamle tråden igjen, fordi tittelen er midt i blinken.

Jeg skulle gjerne sett en oversikt over hvilke faktorer som (GENERELT, dette varierer fra rom til rom) blir påvirket av hvilke endringer i høyttalerplasseringer. Her tenker jeg primært på stereoperspektiv, ikke bassgjengivelse. Begynner å få en del erfaring med dette, men det er utrolig tidkrevende, så det hadde vært fint om noen med lenger erfaring kunne dele med seg :-)

Faktorer jeg ønsker å regulere:
    a) balanse i lydbildet (sentrering)
    b) høyde i lydbildet (fra gulv til tak)
    c) dybde i lydbildet (fremme/bak i lydbildet)
    d) fokus (tydeligere/skarpere lydbilde)

Endringer i høyttalerplassering:
    1) avstand fra sidevegger
    2) avstand fra bakvegger
    3) avstand mellom høyttalere
    4) posisjon i rommet (dvs. relativt til alle fire vegger)
    5) vinkling inn/ut

OBS! Jeg er kun på jakt etter innspill mht. høyttalerplassering, ikke komponenter, kabler, demping eller andre tweaks.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Vipper frem denne gamle tråden igjen, fordi tittelen er midt i blinken.

Jeg skulle gjerne sett en oversikt over hvilke faktorer som (GENERELT, dette varierer fra rom til rom) blir påvirket av hvilke endringer i høyttalerplasseringer. Her tenker jeg primært på stereoperspektiv, ikke bassgjengivelse. Begynner å få en del erfaring med dette, men det er utrolig tidkrevende, så det hadde vært fint om noen med lenger erfaring kunne dele med seg :-)

Faktorer jeg ønsker å regulere:
    a) balanse i lydbildet (sentrering)
    b) høyde i lydbildet (fra gulv til tak)
    c) dybde i lydbildet (fremme/bak i lydbildet)
    d) fokus (tydeligere/skarpere lydbilde)

Endringer i høyttalerplassering:
    1) avstand fra sidevegger
    2) avstand fra bakvegger
    3) avstand mellom høyttalere
    4) posisjon i rommet (dvs. relativt til alle fire vegger)
    5) vinkling inn/ut

OBS! Jeg er kun på jakt etter innspill mht. høyttalerplassering, ikke komponenter, kabler, demping eller andre tweaks.
    *bump*

Ingen som "tør" kaste seg utpå denne?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •