Må Centeren være en Centerhøyttaler? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 83
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg forstår at du foretrekker small fremfor large senter. Men kan du forklare noe nærmere hvorfor?

Ikke for det at jeg er uenig, for all del. Bare nyskjerrig.

Hiver på et sitat.

JohnP:
    Hvis du setter senter til Small, så vil jo suben ta seg av bassen fra ca. 80Hz og nedover, og dette er jo uansett ikke retningsbestemt. Så hva er da vitsen med å sette senter til Large og la senter ta seg av de 80Hz og ned(pluss resten selvsagt) når man har en dedikert sub stående?
    Gjelder ikke dette frontene da. Eller behandles senteren på lik linje i crossover?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t-vs
    Gjelder ikke dette frontene da. Eller behandles senteren på lik linje i crossover?
    -Jeg er fersk og dum, så jeg vet ikke. Men det er det vel noen her som vet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. 2 stk. senterhøyttalere.

Jeg har PSB T65 i front og B25 som senter, surround og surround back. Yamaha RX-V2500 forsterker. Jeg har dog en ekstra B25 liggende som jeg kunne satt ved siden av den eksisterende slik at det ble to stk. der.

- Vil dette spille bra ?
    - Yamahaen takler neppe 3 ohm som resultatet blir når to stk. 6 ohz høyttalere paralellkobles ?
    - Kan høyttalerne seriekobles uten negativt resultat for lyden ? Det blir isåfall 12 ohm, mulig Yamahaen ikke leverer nok effekt da ?

Alternativet er å anskaffe en effektforsterker som klarer 3 ohm brokoblet. Den blir neppe lett å finne ? (selv om enkelte bilforsterkere klarer ned til 0.5 ohm. Evt. 12 ohm brokoblet om høyttalerne kan seriekobles. Nei, jeg gidder ikke å dra en ekstra kabel fram. Tabbe at jeg ikke gjorde det før

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som gir best resultat med å sette center til small eller large avhenger vel mye av hvor kompetent center høytaleren er, og hva slags subwoofer man benytter. Her må det vel bare testes og lyttes tenker jeg.

Det virker som at NAD T752 forsterkeren jeg har, kutter ut de laveste frekvensene på alle de andre høytalerene, hvis sub utgangen aktiveres. Tror det er litt forskjellig løsninger på large, small og subwoofer instillinger på forskjellige surround forsterkerene. Fordelen med Nad T752 løsningen , er blandt annet hvis man benytter en "rumperister" på sub utgangen , kan man skru opp litt mer på volumet før man begynner å plage naboene, fordi de laveste frekvensene ikke lenger sendes ut som lydbølger via høytalerene.
    Dette er ikke optimalt å høre på selfølgelig, men kan bety at nattkino visningen ikke plager andre så mye.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Ang. 2 stk. senterhøyttalere.

Alternativet er å anskaffe en effektforsterker som klarer 3 ohm brokoblet. Den blir neppe lett å finne ? (selv om enkelte bilforsterkere klarer ned til 0.5 ohm. Evt. 12 ohm brokoblet om høyttalerne kan seriekobles. Nei, jeg gidder ikke å dra en ekstra kabel fram. Tabbe at jeg ikke gjorde det før
    Hva med å benytte en god stereo forsterker i stedenfor å brokobble seriekobble eller paralellkobble. du må trekker en ekstra kabel høytaler kabel som du misliker, men du får også muligheten til å justere balangsen mellom de to center høytalerene, noe som kan være nyttig hvis man sitter litt nærmere den ene framfor den andre center høytaleren. (dette er bare spekulasjoner fra min side.)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kanskje eksperimentet til Roffe bør snues på hodet? Koble bort alt utenom senteren, eller koble bort frontene. Da tenker jeg vi ikke hører et lite pip til om at fimen er mikset med 90% av energien i senter
    Og forresten: 90% av energien er jo temmelig drøyt, da... Det er tross alt LITT mer enn 10% av lydenergien som fordeles på de andre kanalene.
    Min påstand var ikke at dette er tilfelle generelt, men i enkelte tilfeller - spesielt i mange dialogdrevne filmer. I noen scener er det ofte helt tyst bortsett fra i senterkanalen. 70-80% vil jeg derimot påstå er et helt normalt nivå. I nyere actionfilmer vil det nok være mindre, kanskje ned mot 50-60%. Men uansett: Siden det stilles så store krav til senteren pga alt den må formidle, sier det seg selv at jo dyrere og større den er, jo bedre er det - legg heller mer penger i en skikkelig senter, og litt mindre i surround/front, i alle fall til et anlegg som hovedskelig blir brukt til film.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Men hvis du fikk velge mellom den STØRSTE soft-ice'n og lolli-pop, hva TROR du???
    Kan du ikke bare si hva du mener da? I steden for å komme med slike tøysete utsagn. :cry:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager, jeg kan ikke råde, oppfordrer bare folk til å prøve sig frem i deres eget system, tror der lurer en overraskelse til noen når de setter senter som Large.
    Jeg lurer på om kanskje bass management kan være noe forskjellig fra receiver til receiver, ikke særlig sandsynligt, men det ville forklare de sprikende resultater det later til vi har, derav den store u-enigheten.
    Har du en sub kan jeg se fordelen av å ha senter som small, helt klart, men denne fordelen ville JEG gi fra mig hvis jeg havde sub, tror jeg. Jeg er ganske så sikker på jeg ville kjøre senter som Large likevel.
    I mitt system skal jo også, med senter som Small, den dybe bassen gå til fronterne, men der må være noe på gang et sted for forskjellen er så enorm at det er vanskelig å tro på.
    Jeg mener igjen at , med dagens senter høyttalere der de fleste går under 50 hz med okay niveau er det en fordel å sette senter til Large, igen, i mitt system var der enorm forskjell......

Vitsen med 2 senter høyttalere er at plasere én over, og én under lerretet, derved oppnår man effekten at lyden synes å komme fra senter av lerretet. At lyden kanskje i noen systemer kommer 10 cm høyere eller lavere enn midten av lerretet er ikke noe å bry sig om, effekten er umiddelbar mere naturlig, plus du får dobblet arealet der gir lyd.
    Jeg ser ikke bort fra at dagens senter høyttalere gjør en utmærket jobb alene jo.., men nu har jeg jo høyttalere fra 1978, lettere modifiserte dog.

Man kan jo seriekoble, eller parallelkoble som man vil, bare sjekk receiverens data bak først. Min Thule klarer 2 ohm, så jeg har ikke problemer. Du trenger jo heller ikke trekke en helt ny ledning ifølge mig.
    Du kobler bare en ledning på den senter du har, trekker den bak lerretet opp til din ekstra senter, og det er det.
    Senteren kan normalt reguleres ganske mye i receiveren, eller dvd spillerens meny, så uansett får du sikkert niveau nok. På min Thule har jeg senter som plus 2, fronter plus 1, og bak som -1, dette sammen med senter som plus 2 også i dvd spillerens meny.
    Mine små senter høyttalere er ganske tunge å drive med andre ord.

Og igen, hjemme hos mig, med IMF Compact II som senter, disse begynder å falde av under 50 hz, og er 7 db nede ved 30 hz målt ved membranen, er forskjellen meget stor, så jeg vil mene at senter høyttalere skal være mere enn almindelig inkompetente for ikke at gi resultater satt som Large, men igjen, prøv selv. Jeg garanterer dog ikke for sprengte elementer for der er mye energi i senter kanalen !!
    Havde jeg plads, da tror jeg faktisk nok jeg ville kjøbe et mere eksemplar av mine bakerste høyttalere, disse er ca. 100 liter, kutte et hul i veggen under lerretet og plasere den dér. Problemet blir transmissionlinjen der må gå opp fra gulvet så, tror ikke kona vil like det, så jeg får være happy med hvad jeg har nu !

Så, ja, for å svare på det første spørgsmålet i denne tråd, ja, du kan godt vælge 3 like høyttalere foran, dette vil være bra, men bedre ville det blive med en center høyttaler der er større enn dine fronter, fra samme fabrikant og med samme lyd signatur. Det tror jeg på nu....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    jeg anbefaler alle og sette deres senter til Large. Selv små senter høyttalere vil klare den ekstra belastning
    Endelig en som uttaler seg utifra praktisk erfaring.
    Impliserer du at vi andre ikke uttaler oss fra praktisk erfaring?
    Det er mange ting jeg kommer med teoretiske utledninger på, men akkurat dette med hvor mye lyd som kommer fra senterkanalen har jeg faktisk en del praktisk erfaring med og har forsøkt flere multikanalsoppsett med ulike sentere.

Har man senterhøyttalere med evne til å flytte luft og en avstemning som lar dem gå dypt, så vil det nok fungere fint å sette senterkanalen til Large, akkurat som man gjerne setter gulvstående venstre og høyre fronthøyttalere til Large.

Har man senterhøyttalere med vesentlig mindre membranareal enn de to fronthøyttalerne tilsammen, så vil sannsynligvis senteren være det svakeste leddet, og vil da ha godt av å settes til Small, såfremt subwooferen har litt overskudd å hjelpe til med.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje eksperimentet til Roffe bør snues på hodet? Koble bort alt utenom senteren, eller koble bort frontene. Da tenker jeg vi ikke hører et lite pip til om at fimen er mikset med 90% av energien i senter
    Hallo, hva er det du tenker på her. Det er da ikke sammenlignbart i det hele tatt. Vi vil da ikke tilbake til "monotiden".
    For øvrig syns jeg kanskje du uttaler deg litt vel bastant på et felt du har særdeles liten erfaring med.
    Når det gjelder stereo, konstruksjoner av høyttalere, forsterkere osv. er du den jeg først spør til råds. Men når det gjelder hjemmekino........ 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hallo, hva er det du tenker på her. Det er da ikke sammenlignbart i det hele tatt. Vi vil da ikke tilbake til "monotiden".
    Det er jo ikke snakk om noe permanent oppsett. Det er et eksperiment for å se hvor mye som blir borte og hva som blir igjen hvis man kobler vekk ulike høyttalere uten å omdirigere lyden i disse kanalene til andre høyttalere.
    Poenget er å selv erfare hva slags del av lydbildet som kommer fra de ulike kanalene i et mulitkanalsoppsett, og hvor mye hver kanal utgjør, ikke at "mono-oppsettet" skal gi BEDRE lyd...

Det er vel ingen har som lengter tilbake til mono-verdenen etter å ha sett en film med skikkelig surroundlyd. Alle kanalene bidrar til lydbildet og vi klarer oss selvfølgelig ikke uten noen av dem.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at det er snakk om en test Roffe, poenget er at det er helt uinteressant å kun kjøre senter. En holder fint følge i filmen, men mister "kringlyden" (kinofølelsen). Tar du derimot vekk senter, mister jo filmen helt meningen. En får ikke med seg handlingen, siden dialogen er borte.
    Poenget i denne diskusjonen er jo ikke hvilke høyttalere man kan klare seg uten, men hvor mye moro man går glipp av med en liten senterhøyttaler.
    De som ikke har en god senter, har jo ingen erfaring med hva de går glipp av. Alle som har en god senter, er helt enige i at det er den viktigste høyttaleren i oppsettet. Dette i seg selv er jo et rimelig tydelig tegn, som en ikke trenger døvetolk for forstå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hva med å benytte en god stereo forsterker i stedenfor å brokobble seriekobble eller paralellkobble. du må trekker en ekstra kabel høytaler kabel som du misliker, men du får også muligheten til å justere balangsen mellom de to center høytalerene, noe som kan være nyttig hvis man sitter litt nærmere den ene framfor den andre center høytaleren. (dette er bare spekulasjoner fra min side.)
    Senterhøyttalerne vil stå helt inntil hverandre, totalt blir de ikke bredere enn en vanlig senterhøyttaler. Så avstanden er ikke noe problem. Tror jeg prøver med seriekobling først om ingen har store innvendinger mot det, så får vi se om det blir behov for en effektforsterker siden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror egentlig vi er enige, Hi-Fil. Poenget med eksperimentet er at det ble sådd tvil om påstanden om at senterkanalen håndterer 60-70% av lydtrykket og informasjonen i filmen. Eksperimentet lar hver og en erfare selv hva som blir borte, og dermed er informasjon som skal gjengis av den enkelte høyttaler. Såvidt jeg kan skjønne bekrefter dette eksperimentet påstanden, og da er det også klart at senterhøyttaleren må være dimensjonert i forhold til denne utfordringen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet vi er enige Roffe, jeg blir bare litt frustrert når det kommer bastant feilinformasjon fra en ellers så oppegående profil på forumet (en jeg har stor respekt for). Det er ofte greit å samle erfaring før man kringkaster et resultat. Jeg har ikke tenkt å ringe NASA for å lære dem alt om raketter, bare fordi jeg var våken på nyttårsaften. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg vet vi er enige Roffe, jeg blir bare litt frustrert når det kommer bastant feilinformasjon fra en ellers så oppegående profil på forumet (en jeg har stor respekt for). Det er ofte greit å samle erfaring før man kringkaster et resultat. Jeg har ikke tenkt å ringe NASA for å lære dem alt om raketter, bare fordi jeg var våken på nyttårsaften. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan filmer mikses varierer jo en god del. Men det er ingen tvil om at senterkanalen brukes svært mye.

På mange filmer kommer det meste av bassen relevant til det som skjer i bildet fra senterkanalen. Det er delvis for å sikre en mer stabil romfølelse. Men først og fremt fordi mange folk plasserer fronthøyttalerne i kort avstand til hvert hjørne, da er det håpløst å oppnå god (mid)bassgjengivelse fra disse.

Fronthøyttalerne er først og fremt til å ta seg av musikk og sørge for å gi rom og dybde som passer til handlingen. For å hindre uønsket interferens med lyden fra senterkanalen er det mange som tilfører en annen klang til fronthøytalerne for at de ikke skal låte likt som senter. Da er det i grunn liten vits med klangmatchet senter.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en SA 720av som senter nå, vil det ha noe for seg å kjøpe en til kontra selge den jeg har og kjøpe en større senter, evt. et par gulvstående. (bruker da den ene som center bak.)
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Har en SA 720av som senter nå, vil det ha noe for seg å kjøpe en til kontra selge den jeg har og kjøpe en større senter, evt. et par gulvstående. (bruker da den ene som center bak.)
    For mig er der (næsten) ingen tvivl. Jeg ville kjøbe en til, plasere denne over lerretet. Dette fordi jeg ser større værdi i å ha to mindre fremfor én stor. Fordelen med 2 er lyden der synes å komme fra midten av bildet.
    Har du en liten høyttaler et andet sted i huset kan du jo prøve, dette vil gi dig en indikasjon av effekten og da bestemme om dette er dig, eller du hellere vil ha en større.....
    Jeg ville umiddelbart oppgradere mine sentre til 50 liters kasser havde det ikke vært for pladsmangel....

Til Snickers-is : Du har vel 3 av dine høyttalere, har du prøvd 3 like foran ? Tror dette ville være kanon....

Newcomer Kjhaga sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Center Høyttaler

Denne diskusjonen ble en smule mer interessant enn forventet. Takk for alle innlegg, foruten å bli noe forvirret, trekker jeg konklusjonen at en solid center har stor betydning for filmopplevelsen. (noe jeg regnet med) Det ideelle er tre solide like høyttalere i front (utenom evt. effekthøyttalere). Jeg vil prøve med en ordinær solid høyttaler (3-veis) i midten for å teste lydbildet i forhold til den noe lille centeren som er der nå. Regner med at centerhøyttalerne er blitt som de er fordi de fleste hadde en TV de måtte sette den under eller oppå.
    Jeg har et kinorom og er litt lei av en smule "tynn" lyd fra den viktigste høyttaleren.

Har ingen ekspertise på feltet, så jeg hiver meg ut i det og skal rapportere i denne tråden senere.

Igjen, takk for engasjementet alle sammen. :lol:

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •