Må Centeren være en Centerhøyttaler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 83
    Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har da ALDRI sagt det, men eksplosjoner har da DYNAMIKK. Det var det jeg påpekte som feil :wink:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil kanskje overraske noen av gutta med digre fronter og pinglete sentere her, men faktisk er opptil 90% av lydinformasjonen i mange filmer kodet til senterkanalen. Ikke bare tale, men også bakgrunnsmusikk og alle mulige andre effekter. 70-80% av all informasjon til senter er et helt normalt nivå. Les litt mer om Dolby Digital og DTS, så får dere det bekreftet.

Og til Jan A M: Et surroundanlegg bør bygges opp rundt en senterhøyttaler av godt kaliber, ikke fronthøyttalerne. Med forutsetning om at anlegget benyttes til filmbruk, selvfølgelig.

Dette med senterkanalens viktighet har blitt tatt opp utallige ganger på forumet, så jeg foreslår at skeptikerne foretar noen søk slik at de vil innse dette uomtvistelige faktum: Senterkanalen er den desidert viktigste høyttaleren i surroundanlegget, og kan ikke prioriteres godt nok!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig eksperiment:
    1. Still inn volumkontrollen på passelig lydnivå på en film du kjenner med litt blandet lydspor, gjerne en typisk actionfilm.
    2. Koble fra senterhøyttaleren, men IKKE velg den vekk fra menyen i surroundprosessoren.

Lytt på filmen en gang til. Du kan gjerne justere volumet noe opp. Tror dem som mener at senteren "bare spiller dialog" er inne for en overraskelse.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garantert :wink:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det vil kanskje overraske noen av gutta med digre fronter og pinglete sentere her, men faktisk er opptil 90% av lydinformasjonen i mange filmer kodet til senterkanalen. Ikke bare tale, men også bakgrunnsmusikk og alle mulige andre effekter. 70-80% av all informasjon til senter er et helt normalt nivå. Les litt mer om Dolby Digital og DTS, så får dere det bekreftet.

Og til Jan A M: Et surroundanlegg bør bygges opp rundt en senterhøyttaler av godt kaliber, ikke fronthøyttalerne. Med forutsetning om at anlegget benyttes til filmbruk, selvfølgelig.

Dette med senterkanalens viktighet har blitt tatt opp utallige ganger på forumet, så jeg foreslår at skeptikerne foretar noen søk slik at de vil innse dette uomtvistelige faktum: Senterkanalen er den desidert viktigste høyttaleren i surroundanlegget, og kan ikke prioriteres godt nok!
    Ok, jeg påstår ingenting. Men er nå godt fornøyd med lyden, totalt sett i mitt oppsett. Enten det er senteren, frontene eller begge til sammen som står for opplevelsen. :wink:

Og jeg synes fortsatt det er frontene (høyre, venstre) som er selve bærebjelkene i ett surondanlegg. :roll:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Ok, jeg påstår ingenting. Men er nå godt fornøyd med lyden, totalt sett i mitt oppsett. Enten det er senteren, frontene eller begge til sammen som står for opplevelsen. :wink: Og jeg synes fortsatt det er frontene (høyre, venstre) som er selve bærebjelkene i ett surondanlegg. :roll:
    JEG tør påstå at du har et LAAAANGT liv FORAN deg.....med mange uforutsette oppdagelser og aha-opplevelser. Med tiden MODNES det meste, også DIN erfaring i lyd og bilde-verdenen.
    PS. Om noen år(eller mnd.) kan vi ta fram dine sitater fra gamle tråder, og minnes........alt du synes.... :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært forundret mange ganger over hvor mye av Film lyden i 5.1 DTS og DD osv, som kjøres over center høytaleren i mange film lydspor.

Roffe har mange gode inlegg synes jeg, forklarer mange ting på glimrende måter, har tidligere testet fraværet av center høytaleren som han nevner for film lydspor, og film lyden blir mer eller mindre borte, med noen retning bestemte og velplasserte lyder fra "hoved" høytalerene i front inne i mellom.

Benytter selv to litt små (Jamo 477a) høytalere som center kanal, men det resulterer i litt stor forskjell i tale nivå og lydtrykk når effektene slippes løs fra fronthøytalerene (Dali 810). Det hjelper lite å bruke test signalet fra forsterkeren og en desibel lydmåler, fordi følsomheten er såpass forskjellig, samt at jeg kjører forskjellige effekt forsterkere til høytalerene. (Nad T752 center og bak høytalerene og 2 x Denon POA 4400 til front)

En mulig løsning hadde kanskje vært å ha fire like høytalere foran der det skjer, 2 front høytalere, og to like store center høytalere, en midt på under kino bildet og en på midten over bildet. Hva tror dere om det?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje eksperimentet til Roffe bør snues på hodet? Koble bort alt utenom senteren, eller koble bort frontene. Da tenker jeg vi ikke hører et lite pip til om at fimen er mikset med 90% av energien i senter

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har vært forundret mange ganger over hvor mye av Film lyden i 5.1 DTS og DD osv, som kjøres over center høytaleren i mange film lydspor.

Roffe har mange gode inlegg synes jeg, forklarer mange ting på glimrende måter, har tidligere testet fraværet av center høytaleren som han nevner for film lydspor, og film lyden blir mer eller mindre borte, med noen retning bestemte og velplasserte lyder fra "hoved" høytalerene i front inne i mellom.
    [...]
    En mulig løsning hadde kanskje vært å ha fire like høytalere foran der det skjer, 2 front høytalere, og to like store center høytalere, en midt på under kino bildet og en på midten over bildet. Hva tror dere om det?
    Takk for rosen. Jeg forsøker å være ydmyk overfor andres meninger og forsøker heller å forklare mine synspunkter så godt jeg kan. Er glad for at jeg får gode tilbakemeldinger på det jeg skriver. Jeg er ubeskjeden nok til å si at jeg er over gjennomsnittet i skriftlig formuleringsevne, men det betyr ikke at innholdet i det jeg skriver alltid holder vann, og jeg skifter gjerne mening når jeg innser at begrunnelsene mine ikke holder.

Men nok om meg. Det er et interessant konsept du beskriver med senter BÅDE over og under lerretet. Jeg har faktisk samme planer for egen hjemmekino når jeg kommer i gang med det. Det var faktisk utgangspunktet for BEL-tråden (link). Jeg har tro på konseptet, men det er verdt å merke seg at utfasninger mellom de to diskantene kan bli et problem. Akkurat som det er svært viktig at avstanden til to stereohøyttalere er identisk for presisjon og holografi i lydbildet, så blir det viktig at de to senterne er like langt unna lytterne. Det kan bli vanskelig å få til i praksis. Men den som intet våger, intet vinner.

Dette er også forsøkt av noen andre i forumet. Se her:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8074
    Det er jane som står bak oppsettet, og med hans erfaring burde det være mulig å finne ut om dette er en god ide. Har lagt inn en ny posting i tråden hans med spørsmål om dette.

Ellers er vel det beste en diger senterhøyttaler bak et perforert (tilnærmet lydtransparent) lerret. Det gir perfekt sentrering av lydbildet også i høyderetning. Men det er ikke alle som ønsker å trekke lerretet ut fra veggen for å gjøre plass til en slik senterhøyttaler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kanskje eksperimentet til Roffe bør snues på hodet? Koble bort alt utenom senteren, eller koble bort frontene. Da tenker jeg vi ikke hører et lite pip til om at fimen er mikset med 90% av energien i senter
    Har tenkt tanken, og jeg skal forsøke ved en passende anledning. Jeg tror jeg vil oppleve at savnet av venstre og høyre fronthøyttaler ikke blir så stort. Som tidligere nevnt: Det er ikke mye informasjon som går den veien sammenlignet med senteren. Og forresten: 90% av energien er jo temmelig drøyt, da... Det er tross alt LITT mer enn 10% av lydenergien som fordeles på de andre kanalene.

Edit: Jeg testet akkurat Introscenene (kapittel 2) på Toy Story 2. Tre kombinasjoner, samme innstillinger i surroundreceiveren (inkludert volumkontrollen):
    1. Fullt oppsett med alle høyttalerne koblet inn.
    2. Senterhøyttaler frakoblet, venstre og høyre fronthøyttaler koblet til.
    3. Venstre og høyre fronthøyttaler koblet fra, senterhøyttaler koblet til.
    Resultatene var omtrent som forventet:
    Oppsett 2: Alt som skjedde i bildet (ikke bare stemmer) mistet nesten alt trykket eller ble helt borte når senterkanalen var koblet fra. Det var mye igjen av filmmusikken, men den kan trygt regnes som ambient. Enkelte lyder med trykk var fortsatt til stede, men de var i bassområdet, og siden jeg kjører alle høyttalere som SMALL, så kan det godt hende at de kom fra senterkanalen.
    Oppsett 3: Trykket var tilbake i bildet, men filmmusikken ble flat og rar. Det ble enda klarere for meg at filmmusikken er ambient, siden den ble mye tydeligere også fra bakhøyttalerne når venstre og høyre front var borte. Savnet rett og slett ikke mye, selv om bevegelsene av lyder som skulle følge bevegelser i bildet ble borte.
    Etter å ha gjort dette lille forsøket (tok meg omtrent 10 minutter totalt) ble jeg bare mer overbevist om at senterhøyttaleren har en formidabel jobb å gjøre på filmlyd i DD5.1. Når jeg får høyttalere i hus som kan settes til LARGE skal jeg forsøke dette på nytt. Det blir spennende. Anbefaler alle som er i tvil om hva de skal tro om å slutte å lese AVforum i 10 minutter og gå og forsøke selv. Det er ganske interessant.

Digresjon: Leste en gang om noen journalister som var invitert til en demonstrasjon av et lydanlegg i en kinosal. Ingen høyttalere var synlige i rommet. Demonstrasjonen ble gjennomført, og journalistene var imponert over resultatet. Hakesleppene var visstnok mange da de oppdaget at hele lydbildet var blitt formidlet av en formidabel senterhøyttaler bak lerretet og intet annet...

Digresjon 2: Det finnes utrolig sofistikerte bassmanagement-oppsett på surroundprosessorer/-receivere. Kanskje tiden er kommet for senterkanal-management også (mulighet for å fordele noe av energien i senterkanalen til de andre fronthøyttalerne, slik at de store frontene som mange er utstyrt med også kan brukes til å avlaste senterhøyttaleren...).

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet både denne teorien og Roffes- Så dine teorier holder ikke vann her Snickers- enkelt og greit :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra det estetiske; hadde det blitt helt feil å legge en gulvstående 3 veis, og brukt den som senter?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan blir ganske feil med spredningen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Det skal du ha - slutt på snikksnakket og rett i HANDLING på HYPERAKTUELL problemstilling. All takk til deg for denne enkle testen.
    Ellers så er det mer "mat" i et av dine LANGE innlegg enn mange "tråder" til sammen". Hilsen fornøyd leser.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt med 2 sentere lenge, koblet i parallel. Ikke er det high end, men det funker.
    Roffe nevnet avstanden fra lytter til hver av de to senter høyttalerne, kanskje han har rett, men jeg vet ikke helt. Hos mig er det kanskje taket der gjør det, men lyden synes å komme fra senter av lerretet så jeg mener ikke det er noe problem hos mig.
    Som jeg sagde i en anden tråd, igår kveld justerte jeg om i dvd spillerens meny.
    Normalt har jeg fronter som Large, senter som Small ( og da også automatisk bak som small) og sub Off.
    Igår satte jeg senter til Large, og alt blev da automatisk Large, med sub Off og der var kolossal forskjell.
    Jeg satte på Once Upon a Time in Mexico og blev helt overrumplet av lyden, kolossal dynamikk og energi spesielt fra senteren. Jeg måtte føle rundt på kroppen for jeg var sikker på jeg havde fått en av kulerne i mig...
    Jeg har problemer med å skjønne at forskjellen bare er energi under 80 der blir frigjort til senteren så stor var forskjellen......, men jeg anbefaler alle og sette deres senter til Large. Selv små senter høyttalere vil klare den ekstra belastning og lyden er en helt anden...., du må høre alle dine film igjen !

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    jeg anbefaler alle og sette deres senter til Large. Selv små senter høyttalere vil klare den ekstra belastning
    Endelig en som uttaler seg utifra praktisk erfaring.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt med 2 sentere lenge, koblet i parallel......., men jeg anbefaler alle og sette deres senter til Large. Selv små senter høyttalere vil klare den ekstra belastning og lyden er en helt anden...., du må høre alle dine film igjen !
    Da er vi helt samkjørt....bortsett fra at senter MÅ stå som SMALL for å fungere optimalt.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fersk i gamet, så jeg skjønner ikke helt dette:

Hvis du setter senter til Small, så vil jo suben ta seg av bassen fra ca. 80Hz og nedover, og dette er jo uansett ikke retningsbestemt. Så hva er da vitsen med å sette senter til Large og la senter ta seg av de 80Hz og ned(pluss resten selvsagt) når man har en dedikert sub stående?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg anbefaler alle og sette deres senter til Large. Selv små senter høyttalere vil klare den ekstra belastning
    Endelig en som uttaler seg utifra praktisk erfaring.

flageborg:

Da er vi helt samkjørt....bortsett fra at senter MÅ stå som SMALL for å fungere optimalt.

Men i alle dager. Finnes det egentlig en "sannhet" her?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei....det finnes ikke noe som heter "sannhet" om lyd.

Men hvis du fikk velge mellom den STØRSTE soft-ice'n og lolli-pop, hva TROR du???

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •