Må Centeren være en Centerhøyttaler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 83
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt off-topic men..

Bør jeg sette min B&W LCR6 S2 center til large eller small?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    På film tar jo LFE seg av effektmessig minst 50-60 % av alt. Da kan man klare seg med høyttalere som går til 100Hz flatt med passe avrulling, også i frontene.
    Greit nok det, men ser man bort fra LFE-kanalen, så skiller senterkanalen seg VESENTLIG fra de andre kanalene ved at den gjengir temmelig mye av lydtrykket, og det spesielt i hele mellomtoneregisteret og ned til 80-100Hz, der det er like greit at subwooferen tar over.

Og trykket i hele dette registeret ligger MYE høyere enn i surroundkanalene og i venstre og høyre frontkanal. Jeg vil faktisk hevde at når det gjelder 5.1-lyd på film (eller 6.1, 7.1 etc), så er det bare senterkanalen som trenger å ta unna vesentlig med effekt, mens alle de andre høyttalerne (venstre og høyre front inkludert) er å betrakte som surroundhøyttalere som bidrar med "ambience" mer enn med lydmessig informasjon. Og grunnen er jo soleklar: senteren skal gjengi all lyden som skal komme fra det som skjer på lerretet, og det er faktisk brorparten av lydtrykket over 80Hz! Det er derfor man sier som en tommelfingerregel at senterhøyttaleren må ta unna 60-70% av lydbildet. Ikke sammenlignet med subwooferen og LFE-kanalen, men i forhold til de andre høyttalerne i oppsettet.

Senterhøyttaleren har altså en svært krevende jobb. Sammenligner man med musikkgjengivelse i stereo, så må faktisk senterhøyttaleren håndtere mer av lydtrykket i et surroundoppsett enn det venstre og høyre fronthøyttaler må håndtere hver for seg i et stereo-oppsett, forutsatt samme totale lydtrykk i hvert av oppsettene.

Det er lett å tenke at venstre og høyre fronthøyttaler må være store for å gjengi lydtrykket i front, mens senterkanalen "bare skal gjengi stemmer". Det er helt feil. Jeg har ved flere anledninger gått fram til høyttalerne i front ved spilling av ulike filmer med surroundlyd, og blir hver gang overrasket over hvor lite lyd det er i venstre og høyre fronthøyttaler. Det er senterkanalen som gjengir trykket over 80Hz!

For et anlegg som skal brukes bare til film ser jeg ingen grunn overhodet til å ha noe større høyttalere i venstre og høyre frontkanal enn det er i bakkanalene. Men siden svært mange bruker samme anlegg til musikk, så er det jo kjekt med noe skikkelig til stereolyden. Men det er viktig å være klar over den voldsomme jobben senterkanalen har i et diskret 5.1-oppsett for film i forhold til et stereooppsett. Lydtrykkskravene til senterkanalen er høyere i et slikt oppsett enn kravene til hver av fronthøyttalerne i et stereooppsett.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det du sier der er sant, roffe, så må jeg si att jeg er meget positivt overasket over hva den lille senteren min klarer å levere av lyd. Jeg trodde frontene mine bidro med mesteparten av lyden jeg. :roll: Kan da ikke skjønne att den lille.... ...må si det høres litt rart ut, egentlig. :? Men du har sikkert rett, som vanlig.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    På film tar jo LFE seg av effektmessig minst 50-60 % av alt. Da kan man klare seg med høyttalere som går til 100Hz flatt med passe avrulling, også i frontene.
    Greit nok det, men ser man bort fra LFE-kanalen, så skiller senterkanalen seg VESENTLIG fra de andre kanalene ved at den gjengir temmelig mye av lydtrykket, og det spesielt i hele mellomtoneregisteret og ned til 80-100Hz, der det er like greit at subwooferen tar over.

Og trykket i hele dette registeret ligger MYE høyere enn i surroundkanalene og i venstre og høyre frontkanal. Jeg vil faktisk hevde at når det gjelder 5.1-lyd på film (eller 6.1, 7.1 etc), så er det bare senterkanalen som trenger å ta unna vesentlig med effekt, mens alle de andre høyttalerne (venstre og høyre front inkludert) er å betrakte som surroundhøyttalere som bidrar med "ambience" mer enn med lydmessig informasjon. Og grunnen er jo soleklar: senteren skal gjengi all lyden som skal komme fra det som skjer på lerretet, og det er faktisk brorparten av lydtrykket over 80Hz! Det er derfor man sier som en tommelfingerregel at senterhøyttaleren må ta unna 60-70% av lydbildet. Ikke sammenlignet med subwooferen og LFE-kanalen, men i forhold til de andre høyttalerne i oppsettet.

Senterhøyttaleren har altså en svært krevende jobb. Sammenligner man med musikkgjengivelse i stereo, så må faktisk senterhøyttaleren håndtere mer av lydtrykket i et surroundoppsett enn det venstre og høyre fronthøyttaler må håndtere hver for seg i et stereo-oppsett, forutsatt samme totale lydtrykk i hvert av oppsettene.

Det er lett å tenke at venstre og høyre fronthøyttaler må være store for å gjengi lydtrykket i front, mens senterkanalen "bare skal gjengi stemmer". Det er helt feil. Jeg har ved flere anledninger gått fram til høyttalerne i front ved spilling av ulike filmer med surroundlyd, og blir hver gang overrasket over hvor lite lyd det er i venstre og høyre fronthøyttaler. Det er senterkanalen som gjengir trykket over 80Hz!

For et anlegg som skal brukes bare til film ser jeg ingen grunn overhodet til å ha noe større høyttalere i venstre og høyre frontkanal enn det er i bakkanalene. Men siden svært mange bruker samme anlegg til musikk, så er det jo kjekt med noe skikkelig til stereolyden. Men det er viktig å være klar over den voldsomme jobben senterkanalen har i et diskret 5.1-oppsett for film i forhold til et stereooppsett. Lydtrykkskravene til senterkanalen er høyere i et slikt oppsett enn kravene til hver av fronthøyttalerne i et stereooppsett.
    Dette begynner jo etter hvert å bli en kjennsgjerning (trodde jeg da - har du fått det med deg nå, Marius|?), men det er få som får satt ord på det på den måten roffe gjør :wink: Jeg kunne ikke blitt mer enig

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke fått med meg noe som helst jeg............ 8)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neivel, da får du leve i troen da..bedre forklaring enn det roffe serverte over her får du ikke.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Hvis det du sier der er sant, roffe, så må jeg si att jeg er meget positivt overasket over hva den lille senteren min klarer å levere av lyd. Jeg trodde frontene mine bidro med mesteparten av lyden jeg. :roll: Kan da ikke skjønne att den lille.... ...må si det høres litt rart ut, egentlig. :? Men du har sikkert rett, som vanlig.
    Om det er sant i alle oppsett med alle 5.1-mikser er vel å ta hardt i, men min erfaring tilsier at det er slik.
    Jeg kjenner jo ikke senteren din, men har flere ganger blitt skuffet over hvordan senterhøyttalere blir utilstrekkelige, selv når de er satt til SMALL.
    Min erfaring er at hvis det er lydtrykk man er ute etter, så fungerer det bedre med en phantom senter enn med en utilstrekkelig senter, selv om den på papiret er dimensjonert til å matche de andre høyttalerne.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Om det er sant i alle oppsett med alle 5.1-mikser er vel å ta hardt i, men min erfaring tilsier at det er slik.
    Jeg kjenner jo ikke senteren din, men har flere ganger blitt skuffet over hvordan senterhøyttalere blir utilstrekkelige, selv når de er satt til SMALL.
    Min erfaring er at hvis det er lydtrykk man er ute etter, så fungerer det bedre med en phantom senter enn med en utilstrekkelig senter, selv om den på papiret er dimensjonert til å matche de andre høyttalerne.
    Ok, for å si det på en annen måte: Jeg har alltid tvilt litt på den påstanden, at senterhøytaleren står for så mye som 60-70% av lyden. Men nå ser jo jeg mest filmer med veldig dynamiske lydspor. Antar det kan ha en sammenheng med mitt intrykk. Da på grunn av bakgrunnslyder og veldig mange/mye effekter, på de scenene det er lyd. Andre scener hvor det er stille, men med prating, er det jo bare senteren som tar seg av. Men føler liksom ikke at det er mange nok av disse scenene til å si at senteren har så mye som 60-70% av lyden. (håper du skjønner hva jeg mener her nå)

Nå kan det jo være rettogslett bare fordi jeg har en liten senter -og ja, den er satt til small- og derfor mister mye av lyden da. Jeg vet ikke. :roll:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakker alle om 60-70% av lyden??? Hvilken lyd? Hva er 1% lyd? Effekt? dB? Poenget er at senteren står for dialog som ligger og surrer rundt 1-5 Watt. Så kommer de virkelige transientene som røsker ut 2-300W til frontene. Om det skjer sjelden må man ha kapasiteten når det skjer. Det er i frontene selve transientene kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm..... jeg tror ikke det blir mye "trykk" igjen hvis jeg slår av forsterkerne til frontene. Riktignok er min center ikke veldig bra, men jeg tviler vel på at det kan ha så utrolig mye å si som det hevdes her..... er det virkelig så mye å hente på "store" centerhøytalere. Har en kompis som har en Klipsc XXXX med 2 x 8" og horn og jeg vil ikke si jeg merker noe merkbart ved å se film hos han og hos meg (han har 1515 han og....)

Men jeg har lenge vurdert å bytte center og surround høytalere, men budjettet er nå brukt opp for i år (ny receiver og PJ for være nok....) Nå er det spisestue som gjelder (jfr. sambo..... :? )

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakker alle om 60-70% av lyden??? Hvilken lyd? Hva er 1% lyd? Effekt? dB? Poenget er at senteren står for dialog som ligger og surrer rundt 1-5 Watt. Så kommer de virkelige transientene som røsker ut 2-300W til frontene. Om det skjer sjelden må man ha kapasiteten når det skjer. Det er i frontene selve transientene kommer.
    Vel, jeg tenker slik at et godt surond anlegg helst bør bygges opp rundt ett par gode fronthøytalere. Og det har jeg alltid ment. Men begynner liksom å lure da, siden "alle" mener det er senteren som står for så mange % av lyden. :roll: Antar det går mange misstolkninger her eller? :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden tale som oftest er 70% av en film er det kanskje det de fleste mener..... lydeffekter (eksplosjoner, "skumel musikk" o.l) så er jo selve "trykket" i frontene.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Siden tale som oftest er 70% av en film er det kanskje det de fleste mener..... lydeffekter (eksplosjoner, "skumel musikk" o.l) så er jo selve "trykket" i frontene.....
    Hvis det er på grunn av talen at senteren får betegnelsen "70% høytaleren", så blir jo dette bare helt feil. Det er jo ikke noe poeng med en "gigasenter", hvis dens faktsike oppgave "bare" er å gjengi tale. Noe jeg forsåvidt trodde først.

Og ja, jeg er klar over at det er noe mer informasjon i senter, enn bare tale. Men er det egentlig så mye?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste du SER på bildet foregår i senter- at det kun er tale er en gammel klisjè som IKKE stemmer ovehodet :!: At LFE kanalen har noe med senterkanalen er også feil, LFE er en EKSTRA kanal, likevel får senteren fullt nivå i bassen helt ned i kjelleren hvis den står på large- eksplosjoner og kollisjoner skjer like mye i senter som i frontene- ofte skjer det mer i senter :!: Det at mange sier at 60-70% foregår i senter er at opptil 70% av LYDINFORMASJONEN i filmen kommer fra senteren :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Det meste du SER på bildet foregår i senter- at det kun er tale er en gammel klisjè som IKKE stemmer ovehodet :!: At LFE kanalen har noe med senterkanalen er også feil, LFE er en EKSTRA kanal, likevel får senteren fullt nivå i bassen helt ned i kjelleren hvis den står på large- eksplosjoner og kollisjoner skjer like mye i senter som i frontene- ofte skjer det mer i senter :!: Det at mange sier at 60-70% foregår i senter er at opptil 70% av LYDINFORMASJONEN i filmen kommer fra senteren :wink:
    Men det man ser på bildet, trenger ikke nødvendigvis være det som opptar mesteparten lyden i lydbilde.

Uansett, jeg får en følelse av å gå tilbake til mono jeg. Mono med suround effekter. :roll: (satt litt på spissen da)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er helt på jordet hvis du tror at det kun er dialog i senterkanalen Snickers-is. Alt av eksplosjoner og annen moro befinner seg også i senter.
    Hvis du snakker om komedier og andre "holde-i-hånden" filmer, så skal jeg være enig. I de filmene skjer det lite i ALLE kanaler.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det eksplosjoner der, men det er retningsbestemte effekter, og ikke effekter med mye dynamikk. Detter er ikke noe jeg tar ut av fatasien. Jeg har bygget hjemmekino med 1 6,5" i senter og den holdt greit følge med frontene med 10" og 12" i bassen. Da stod senteren på SMALL og dypbassen ble routet til LFE. Imidlertid gikk det greit å kjøre den på large på en del ryddig miksede filmer. (Men nå er ikke alle filmer ryddig mikset og senter har teoretisk båndbredde til 2 Hz når den kjøres på LARGE.) Har man en senter med 2x 6,5" og den er bygget riktig (altså ikke den typiske slanke klangen man finner i såkalte nøytrale møkkahøyttalere) så har man det trykket man trenger.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man en senter med 2x 6,5" og den er bygget riktig (altså ikke den typiske slanke klangen man finner i såkalte nøytrale møkkahøyttalere) så har man det trykket man trenger.
    Det er jeg enig i. Men den må spille med full kraft ned til 80Hz, for deling på 100Hz låter ikke bra hos meg i alle fall. Mye mer trykk med delig på 80Hz
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det eksplosjoner der, men det er retningsbestemte effekter, og ikke effekter med mye dynamikk. Detter er ikke noe jeg tar ut av fatasien.
    Dette er FEIL, selvsagt har eksplosjoner dynamikk :!: Lurer på hvilke filmer eller oppsett du har satt opp som ikke leverer eksplosjoner med dynamikk- da er det noe feil et eller annet sted :!:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksplosjonen kommer ikke bare i en kanal. (Eller ser du stort sett på gamle actionserier i mono?)

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •