Bakhøyttaler selvbygg: mekanisk spredning av diskant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøyttaler selvbygg: mekanisk spredning av diskant?

Med fare for å bli i overkant teknisk her, drister jeg meg til et spørsmål om høyttalerkonstruksjon:

Gitt at jeg ønsker å bygge bakhøyttalere selv til en rimelig penge, og derfor ønsker å bygge to-veis høyttaler med ett diskantelement og ett mellomtone/basselement:

Hvis jeg vinkler bassrefleksporter ut mot siden (som for JBL Northridge E10) vil vel bassen bli passelig diffus, men diskanten vil vel fortsatt hovedsaklig være svært rettet. Kan man montere noen form for diffusor foran diskanten for å spre den mer ut mot sidene (se skisse)?

Mener å huske at det på budsjetthøyttalere fantes noe lignende på 80-tallet. Mulig dette ble gjort for å dempe ned en for kraftig diskant også... Slik demping kan uansett være nødvendig, siden diskantelementene generelt er mer lettdrevne enn mellomtone og basselementer, men er vel vanligere å gjøre med et motstandsnettverk mellom delefilter og diskantelement enn mekanisk.

Flott om noen kan bidra med innsikt om dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Det vil jo bli noe mer diffus, men du vil også få diverse forvrengning. Det er jo mulig å få til et bra resultat, men da bør du ha noe skikkelig måleutstyr. Jeg liker å bruke flere høyttalere bak for å få en diffus lyd. Men da blir jo kostnaden fort høy. Hvorfor retter du ikke bare høyttalerene bakover, oppover eller noe slikt?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hvorfor retter du ikke bare høyttalerene bakover, oppover eller noe slikt?
    Joda, har i utgangspunktet tenkt å montere høyttalerne ganske høyt på veggen, slik at diskantene peker "over hodene" på publikum. Men siden dipol-konstruksjonen er så utbredt blant ferdige surround-høyttalere, tenkte jeg at man kanskje kunne oppnå en slags fattigmanns-dipol (8-talls lydfelt) på denne måten. Ville det fungere bedre hvis man lukker diffusoren helt?

Flott å få input på dette. Hva slags forvrengning snakker vi forresten om her? Er det noe man kan unngå ved avrundede kanter etc? Det er jo snakk om refleksjon av lyd mot harde flater, et prinsipp som benyttes direkte i blant annet horn-høyttalere, men da for nærmest motsatt effekt, nemlig å forsterke lyden i en bestemt retning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lukke den vil nok bli bedre ja. Runder du av hjørnene så kan det bli brukbart. Men husk at avstanden mellom diffus lyd og grøtete lyd er kort. Jeg ville heller valgt noen billige elementer og laget en ekte bipolar HT. Audax har masse fine elementer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lukke den vil nok bli bedre ja. Runder du av hjørnene så kan det bli brukbart. Men husk at avstanden mellom diffus lyd og grøtete lyd er kort. Jeg ville heller valgt noen billige elementer og laget en ekte bipolar HT. Audax har masse fine elementer.
    Som noen andre påpekte, har Paradigm en løsning med bipol-bass og dipol-diskant.
    Du virker som du har innsikt i dette. Er bipol å foretrekke framfor dipol i diskantområdet for en surround-høyttaler? Etter hva jeg skjønner har dipol et 8-talls lydfelt, mens en bipol er mer rundstrålende.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er bare å snu høyttalerene inn mot hjørnet, veggen eller opp mot taket. Dette oppsettet brukte jeg en god stund (før jeg fikk veggstativer, og monterte høyttalerne over hodehøyde rettet mot midten av rommet).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du da kalibrerer forsterkeren, måler du da avstand fra høyttaler, via tak og til lyttepossisjon?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Når du da kalibrerer forsterkeren, måler du da avstand fra høyttaler, via tak og til lyttepossisjon?
    Det beste vil vel være det. Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, mulig jeg bare "la til" litt i målingene. De nedre frekvensene vil jo strømme ut fra hele høyttaleren, og dermed komme frem litt før. Men jeg tror ikke at hverken feil instilling, eller at diskanten kommer "for sent" er hørbart. Jeg synes i hvert fall at lyden var grei!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Som noen andre påpekte, har Paradigm en løsning med bipol-bass og dipol-diskant.
    Du virker som du har innsikt i dette. Er bipol å foretrekke framfor dipol i diskantområdet for en surround-høyttaler? Etter hva jeg skjønner har dipol et 8-talls lydfelt, mens en bipol er mer rundstrålende.
    Hmm, litt vanskelig å skjønne hva konstruktøren har tenkt på, men det er antagelig hans måte for å unngå tilgrøting av lyden. Det finnes så mange måter å gjøre ting på. Hva som er best av bipol og dipol handler vel om hva man liker eller tror på. Jeg synes Bipol er bedre enn dipol. Allerbest synes jeg det er med flere høyttalere. Kanskje du skulle prøve det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •