Hva burde jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva burde jeg velge?

hei, jeg skal innvestere i et surround anlegg og tenkte jeg skulle starte med to fronthøytalere og en surround forsterker, har sett på en Denon AVR-2803 Reciver,den koster jo flesk men er vel ganske bra,noen erfaringer med den? Høytalervalget står mellom B&W DM603 S3, Dali 8008 og Dali ASX10K, jeg hører stort sett på metal! har noen erfaringer med disse høytalerene? hva burde jeg velge? og trenger jeg egentlig den forsterkeren? håper noen kan hjelpe...

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 2803 er en meget bra.

Jeg hadde rangsjert de du nevner slik:

B&W DM603 S3: Har nok den beste musikk lyden med detaljer, dybde og bredde for pris klassen. Denne høyttalerne passer til alt. Den er også ganske lett drevet med en følsomhet på 90 db.

Dali 8008: Det er mulig denne har litt mer "trøkk" med sine to 8", mangler muligens litt på detaljer og oppløsning. Passer nok noe bedre til film og rocka musikk en til lyd som krever høyere oppløsning i mellomtone og diskant. Denne høyttalerne er har også høy følsomhet med 91 db.

Dali ASX10K: Dette må være en film og party høyttaler. Er nok den som er minst oppløst og spiller nok ikke så "pent" som B&W eller 8008 for den del. Passer nok aller best for de som setter mye lyd øvert på ønske listen med sine 2x10" og en følsomhet på 92,5 db.

Spørsmålet om du trenger forsterkeren er svart: Tja. Har du penger til en Denon 2803, 2802 eller Yamaha 730 kommer du ikke til å angre på det. Frem for å kjøpe en liten forsterker som ikke yter det høyttalerene fortjener. Denon får for litt under 7000, Yamaha 730 får du litt rimligere (tror jeg).

Slik jeg forstår det har du ca 14000 til rådighet: Jeg hadde personlig valgt Denon 2803 og B&W 603 S3.

Du bør ta deg en tur å høre på produktene om du har mulighet til det.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar Sn0opy, høres bra ut, men som sagt så hører jeg mye på metal, og jeg skal bruke det til mye film, høres ut som dali 8008 kommer bedre ut egentlig da men...noen andre som har erfaringer de vil dele ? tenker litt på hva man kan gå videre med &, bakhøytalere sub og senter osv...om det er noe som passer osv?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par B&W 601 og synes disse låter utrolig bra. Nå er disse riktignok plassert på et lite rom (som pc-høyttalere), men jeg kan bare si at metal låter absolutt bra på dem. Tviler på at 603 spiller metal noe særlig dårligere enn 8008.

Vil tippe de gir en renere lyd og en 'tightere' bass, og dette passer metal veldig bra., faktisk bedre enn mange kanskje tror. Store høyttalere med mye bass passer stort sett kun til techno.

Har et par Dali 808 (er ikke sikker på hvor mye disse skiller seg fra 8008) i stua, men vurderte å bytte ut disse til fordel for B&W. Fikk forøvrig ikke råd da pengene forsvant til proj isteden.

Hør på alternativene. Ikke bare gå ut ifra at det ene er bedre enn det andre. Det er det eneste rådet jeg vil gi. Lykke til med valget!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt bak-høyttalerene eller subene tilo dali, men du bør høre på dem også. Det beste er å ha like høyttalere heleveien men det er ikke alltid like lett med hensyn til plass, pris osv.

Du bør ha en senter som er ganske lik de andre høyttalerene i front. Jeg har ikke hørt Dalis C1000 som er senteren som kommer fra samme serie. Den kan virke litt "liten" i forhold til frontene, men du må høre på den også. Jeg har selv en center fra Energy med 2x4,5" + diskant og jeg skal ha meg en større senter for bedre dialog på filmer. Dert er ikke bare bestykking som teller så du må høre på alle høyttalere du kjøper.

Jeg hadde sett på Dali 5005 eller 6006 til surround om det er mulig ellers er det små høyttalere fra Dali i samme serie.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk folkens...mye bra her..!! det som er kjedelig er at jeg ikke har annledning til å få testet noen av høytalerene, har en hifiklubb sjappe her jeg bor, men den er litt liten og de må bestille opp varer hvis jeg skulle ha noen av de jeg hadde tenkt på, en kamerat av meg har jo de B&W høytalerene og de høres ganske bra ut da! Er jo litt kjedelig å kjøpe klin likt uttstyr som han og da men, heh

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen skam å kjøpe klin likt utstyr dersom du synes det låter bra! Er bedre det enn å ende opp med noe du ikke synes låter bra ihvertfall...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, neida...teker ikke så mye på det, men nå har jeg da fått et veldig godt øye med B&W og er vel det valget står på nå, men ettersom jeg har fått med meg er de høytalerene ganske lettdrevende stemmer ikke det?
    Syntes dere jeg da fortsatt skal satse på den Denon forsterkeren? får jeg mere utbytte av lyden med den? eller holder det i masse med en billigere en? takk for hjelpen

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en eldre Denon AVC-2800 Dolby Pro Logic forsterker, og denne låter bedre enn Sony'en jeg har i stua.

Fikk Sony'en relativt billig, og valgte denne for å få Dolby Digital. Men vurderer sterkt å gå tilbake til Denon etterhvert...

Denon er ihvertfall et godt valg, selv om den kanskje koster litt mer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere bør også vurderes med tanke på hvor stort rommet de skal spille i er. Det er ikke alltid bra med for store høyttalere i små rom eller visa vers.

Både Dali 8008 og B&W 603 S3 er bra høyttalere som bør passe til det meste. Det er nok mulig Dali 8008 tåler litt større rom en det 603 S3 gjør med rett forsterker. Vurderte det ikke så nøye da jeg hørte på dem hos Hi-Fi Klubben i Bergen.

Som sakt tidlige hadde jeg kjøpt B&W 603 S3, de passer best til R&B, jazz, klassisk, Blues, Rythem and Blues som jeg teste dem med. Jeg kjøpte ikke noen av dem siden jeg fikk en bra pris på ett 7.1 sett fra Candiske Energy.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ALDRI kjøpt en ny forsterker/receiver før jeg hadde sjekket hva du kan få brukt først.

Jeg kjøpte akkurat en brukt Rotel RSX-972 for 7000 kr. Denne kostet 15000 kr ny for inntil et års tid siden. Den har ikke mulighet for 6 eller 7 kanals lyd, men ifølge tester spiller den ræva av det meste som fins innen prisklassen både når det gjelder kraft og lydkvalitet.

Så hvis du prioriterer lydkvalitet fremfor 6/7-kanals lyd og støtte for det aller siste innen lydformater, er brukt veien å gå. Ja, selv nye modeller som Denon'en du nevner kan du sikkert få tak i brukt og spare noen tusen. Forsterkere/receivere har jo så å si ingen slitasje, ihvertfall ikke løpet av noen få år.

-Audun

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Audun: Se etter brukt. Har selv den litt eldre Denon 3801 og B&W 603 S3høyttalere. Er veldig fornøyd. Men nå spiller jeg ikke så mye metal/rock da... Du bør ikke ha noe mindre forsterker enn 2803 til 603 høyttalerene. Se etter 2802, 3801, 3802 osv brukt. (Kom med et godt bud til meg )

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, jo...er ikke så begeistret for brukt egentlig...& jeg har på en måte ombestemt meg for at kanskje Dali 8008 er det riktige valget for meg når jeg tenker på at det kommer til å gå mye i hjemmekino og metal, De høytalerene må vel kostes på med brukbar forsterker da!

Men det syntes at folk har forskjellige meninger her, noen sier at de B&W høytalerene ikke passer til metal og noen sier de passer, så jeg blir jo litt forvirret her får jo ikke bestemt meg, blir vel til at jeg kjøper en brukt kampingvogn eller noe :/
    Dali 8008 er jo 1000kr billigere en de B&W ,som også som teller litt, jeg liker også at det er litt trøkk i lyden når jeg ser på film og hører på musikk! Rommet som anlegget skal brukes i er også rimelig lite!
    Flere innvendinger tas i mot med takk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stol på dine egne ører, det er de som må leve med resultatet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg jammen gjøre... så også at hifiklubben hadde en NAD T752 til rundt samme prisklasse som Denon AVR-2802/03, noen som har erfaringer med den? virker bra den også! takker for alle svar...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært 'hevviråkker' hele mitt liv, og selv om jeg har Dali 808 i stua og B&W 601 i datarommet (studioet) mitt, synes jeg B&W'ene spiller renere og tightere og på en måte gir mere trøkk, selv om de ikke går fullt så dypt som 808'ene.

At noen mener 603 ikke passer til metal har jeg vanskelig for å forstå. Da liker de kanskje en mer 'romlete' bass, eller så tror de at metal skal være bare dyp bass og ikke noen detaljer.

Jeg heller mer i retning av at det skal låte rent og tight, men med trøkk. Mulig dette er en smaksak, og jeg er enig med Gorm når han sier at det er dine ører som skal leve med valget.

Hør på dem først, og helst få lånt dem med deg hjem. En tusenlapp er ikke store forskjellen i pris, når du tenker på at dette er høyttalere du skal ha en god stund fremover.

Blir spennende å høre hva du kommer frem til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •