Er det skadelig å bråstoppe kl. halv fem ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det skadelig å bråstoppe kl. halv fem ?

Det jeg mener er selvsagt om man kan skade en høyttaler ved å trykke "stop", når volumet er tilnærmet maksimalt?

Med det samme kan man jo undres på om det er helt sunt å trykke "play" igjen, med volumet fremdeles på det samme.

At dette ikke er bra hvis man i utgangspunktet spiller så høyt at det vrenger både lyd og sjel, er jo opplagt.

Men her tenker jeg mer på at høyttalere blir som blir spilt på grensen, plutselig blir kuttet. Og startet igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høytaler vil vel til en viss grad se et musikk signal, som en uendelig kjede av bråstopp og hurtig start. så jeg ser heller ikke noe problem med bråstopp under normale forhold vel og merke.

Det eneste jeg ser som problem er dersom forsterkeren / forforsterkeren eller cd spilleren eventuellt plate spilleren sender ut en kjempe "puls" ut til høytalerene ved stopp og start eller når pickup nåla treffer plata igjen. :wink:

Det kan også være generellt lurt å stoppe anlegget med volumknappen litt lenger ned på skalaen, bare tenk hvis man skifter kilde i melomtiden , og den nye kilden sender et mye sterkere inngangs signal, eller man får en kort strømutkobbling i mellomtiden når man er vekk fra anlegget, som gjør at cd spilleren starter automatisk opp igjen midt på natta. :shock:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    full pinne med det samme på kalde elementer er ikke sikkert alltid lurest. gjorde det en gang på noen høyttalere som hadde stått stille i et halvt år. kom et par ulyder men men...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste er vel å la være, så elementet får en kontrollert tilbaketrekking. Ikke at jeg skal si dette for sikkert . Siden volumet er så høyt også, så er jo elementet på ganske lang vandring.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulyder er der masser av, prøv f.eks. å se en film fra Philips DVD 963SA og så kjøre et kapitel frem. Noen ganger kommer der en lyd jeg tror kan sette diskantene på prøve....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •