Lav bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Lav bass

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lav bass

Hvordan får jeg sub'en til å dirre ved lave basslyder.

Vet ikke om dere skjønner og jeg sliter med å forklare. Men kan sammenliknes som bassen i starten av Need For Speed Underground 2(PS2), før dama begynner på snakke.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en sub som klarer å sette ting i bevegelse :wink:
    Hjelper hvis du forteller hvordan sub du har...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Du må ha en sub som klarer å sette ting i bevegelse :wink:
    Hjelper hvis du forteller hvordan sub du har...
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5050

Korttenkt..

Denne har jeg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten så er ikke subben kraftig nok
    eller så har du ikke romstøtte for slik bass.
    Hvis jeg skjønner deg korrekt da, så er du ute etter å sette ting i bevegelse, få en rumperistereffekt eller "føle" kreftene i de lave ikke-hørbare frekvensene. Selv om subben din er oppgitt til 20hz, så må du muligens ta dette med en klype hockeypulver... Hvisket volum spiller du på da? Og kommer det ulyder når du prøver? og har du prøvd å flytte svineriet litt rundt? Og du er sikker på at ikke fronthøytalera og subben utfaser hverandre?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg har den suben der. Og det beste tipset du kan få er å finne den beste plasseringen til denne suben. Med rett plassering kan den gi ett skikkelig trykk, men uten rett plasering blir det nok ikke så veldig bra dessverre. Den går nok neppe ned til 20Hz.

Min oppfatning av denne suben, er at den kan gi ett ganske bra trykk for pengene. Men den går ikke så veldig dypt. :|

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan justere frekvensen, eller crossover som noen kaller det, men vet ikke om det er det som må gjøres. Det var hvertfall det første jeg tenkte på.

Spilte ganske høyt da jeg testet og da merket jeg vibreringen.

Er ute etter å vite hvordan jeg få vibreringen.

Har ikke flyttet rundt på kassa, da dette kan bli en smule problematisk. Den står ikke på spikes, da jeg ikke har anskaffet meg gummibrikker til å feste spikene til.

Det siste du sier om utfasing. Hvordan vet jeg at de gjøre det, eventuelt ikke gjør?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Kan justere frekvensen, eller crossover som noen kaller det, men vet ikke om det er det som må gjøres. Det var hvertfall det første jeg tenkte på.

Spilte ganske høyt da jeg testet og da merket jeg vibreringen.

Er ute etter å vite hvordan jeg få vibreringen.

Har ikke flyttet rundt på kassa, da dette kan bli en smule problematisk. Den står ikke på spikes, da jeg ikke har anskaffet meg gummibrikker til å feste spikene til.

Det siste du sier om utfasing. Hvordan vet jeg at de gjøre det, eventuelt ikke gjør?
    Det er en del faktorer som spiller inn her. Hvis du har f. eks mye mur i rommet, så må det mye krefter til for å sette dette i bevegelse. Trevegger / lettvegger vil kunne forsterke opplevelsen. Det samme vil sofaen din gjøre hvis subben står i en slik posisjon at sofaen havner i "skuddlinjen"

Utfasing får du hvis subben spiller i motfase i forhold til fronthøytalerene. Hvis du tenker deg at membranen på front slår ut mens membranen på subben slår inn, så vil dette motvirke hverandre slik at bassen vil bli delvis eller helt borte. Helt borte skal det mye til at den blir, men det er å sette det litt på spissen. Dette justeres med fasejusteringen. Få en kompis til å hjelpe, eller bruk en lydtrykkmåler.

For å få mye risting, så kan du;
    a: kjøpe en større sub, f. eks SVS
    b: kjøpe en større sub (se min signatur :wink: )
    c: kjøp rumperistere (billigst)

Jeg personlig tror ikke du vil få noe jordskjelv av den subben du har, ikke for å være frekk. Jeg har dog aldri hørt den typen du har, så dette er bare synsing fra min side, og bør tas som akkurat det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bekymre deg over at du er frekk. Jeg vet hva jeg kjøpte og i dette husket fungerer sub'en bra. Rommet er lite og det er tre rundt meg.

Sub'en blir større når rommet blir større. Gjerne før også =)

Hvordan fasejusterer jeg egentlig?

Har prøvd en en rumperistere og min personlig mening er at det blir uekte. Følte meg ikke vel med den under meg. Det ble overdrevent mye. Da foretrekker jeg heller en større sub.

Vet omtrent hvordan jeg skal fasejustere sub'en, men har du et godt tips å komme med?

En annen ting: Når jeg skal justere delefilteret på forsterkeren, hvordan vet jeg hvor jeg skal sette dette. Vet nemlig ikke hvor sterke høyttalerne er. Har lest at jo større og bedre bass hovedhøyttalerne har, jo lavere skal delefilteret være. Men hvordan vet jeg hvor gode høyttalerne er?

Og hva betyr: Husk bare på å koble ut delefileter i subwooferen når du bruker det i9nterne i AVR-1905.
    Regner med det skal være interne, men skjønner likevel ikke helt når jeg skal koble ut delefilteret i sub'en.

Det finnes nok mange enkle svar til spørsmålene mine, men dette kan jeg lite om. Jeg må lære som alle andre. Kan hende den logiske tenkningen til dette er fullstendig ute av kurs, men jeg fatter altså ikke så mye enda.

Ellers, takk for svar!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha en fasebryter 0-180 grader eller en variabel fasebryter bakpå subben. Få noen til å vri eller switche på denne for deg slik at du selv kan sitte og høre etter når resultatet blir som best!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig

Fasejustering: Vær sikker på at ikke frontene utfaser hverandre. Sett på en film, eller bedre, en testcd eller testtone som både frontene og subben din er konfortabel med. F. eks 40 hz. Så sitter du i sweetspot mens du spiller på nogenlunde høyt volum. Har du ikke lydtrykkmåler får du en kompis til å justere fasen sakte opp og ned, til du finner posisjonen som gir deg mest mulig trykk. Men det er en fordel og prøve forskjellige plasseringer på subben, da dette har mye å si.

Men har det forandret seg, eller har det vært slik fra du fikk den?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting: Når jeg skal justere delefilteret på forsterkeren, hvordan vet jeg hvor jeg skal sette dette. Vet nemlig ikke hvor sterke høyttalerne er. Har lest at jo større og bedre bass hovedhøyttalerne har, jo lavere skal delefilteret være. Men hvordan vet jeg hvor gode høyttalerne er?

Og hva betyr: Husk bare på å koble ut delefileter i subwooferen når du bruker det i9nterne i AVR-1905.
    Regner med det skal være interne, men skjønner likevel ikke helt når jeg skal koble ut delefilteret i sub'en.

Det finnes nok mange enkle svar til spørsmålene mine, men dette kan jeg lite om. Jeg må lære som alle andre. Kan hende den logiske tenkningen til dette er fullstendig ute av kurs, men jeg fatter altså ikke så mye enda.

Postet dette i et endret innlegg, men poster her.

Det er ikke lenge siden jeg fikk anlegget, så jeg har ikke fått prøvd alt. Har i grunnen ikke noe å sammenlikne med, da anlegget fortsatt er på prøvetur.

Har etterlyst en testcd, men alle sier at man bruker film eller musikk. Men skal sette på en sang jeg vet er jevn.

Volumet på sub'en er mye høyere enn høyttalerne, men det er fordi jeg ønsker trykk, men har skjønt at jeg ikke behøver volum. Så lenge delefrekvens og fase er rett innstilt, skal det ikke være nødvendig med høyt volum.

Prøvde å sette volum på sub'en like høyt som de andre høyttalerne(da jeg hadde dB-måler), men da ble det altfor lavt.

Jeg har bare mulighet til å sette sub'en under TV'en. Setter jeg den andre steder vil jeg bare snuble i den og sperre for lyden fra bakhøyttalerne. Har altfor lite rom.

Hjelper det å sette på spikes og plassere sub'en på gummibiter? Og få løftet sub'en en cm eller to fra gulvet?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skal justere delefilteret på forsterkeren, hvordan vet jeg hvor jeg skal sette dette. Vet nemlig ikke hvor sterke høyttalerne er. Har lest at jo større og bedre bass hovedhøyttalerne har, jo lavere skal delefilteret være. Men hvordan vet jeg hvor gode høyttalerne er?
    Du må prøve ut høytalerene dine. Ved den frekvensen de begynner å falle av og lydtrykket faller må du gi deg. De skal stå litt over den posisjonen. Hvid du f. eks får en drop på 35 hz, så er det en ide å la subben f. eks jobbe opp til litt over den frekvensen. Dette må du nesten prøve ut selv, for det finnes ikke noe fasitsvar, da dette er romavhengig...

Dvs at du stiller delefrekvensen i subben på maks, og lar receiveren ta seg av delingen.

Selvfølgelig, ingen dumme spørsmål. Jeg håper jeg ikke villeder her, så hvis jeg gjør det så håper jeg folket retter på meg

Har etterlyst en testcd, men alle sier at man bruker film eller musikk. Men skal sette på en sang jeg vet er jevn.
    Som sagt, flageborg har en del snacks for bassfriker i signaturen sin. Let og du skal finne

Volumet på sub'en er mye høyere enn høyttalerne, men det er fordi jeg ønsker trykk, men har skjønt at jeg ikke behøver volum. Så lenge delefrekvens og fase er rett innstilt, skal det ikke være nødvendig med høyt volum.
    Hvis du liker mye bass, så må volumknappen opp. Det er nå ikke uvanlig at folket justerer opp volumet ett par tre db da...

Prøvde å sette volum på sub'en like høyt som de andre høyttalerne(da jeg hadde dB-måler), men da ble det altfor lavt.
    Som sagt, smak og behag...

Jeg har bare mulighet til å sette sub'en under TV'en. Setter jeg den andre steder vil jeg bare snuble i den og sperre for lyden fra bakhøyttalerne. Har altfor lite rom.
    Da er jo det greit, hvis du ikke har andre muligheter, så må du innfinne deg med kompromisser :|

Hjelper det å sette på spikes og plassere sub'en på gummibiter? Og få løftet sub'en en cm eller to fra gulvet?
    Prøv, men spikes demper som oftest vibrasjoner i rommet. Men du kan oppleve strammere bass. Så det er ikke sikkert det er noe for deg...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Prøv, men spikes demper som oftest vibrasjoner i rommet. Men du kan oppleve strammere bass. Så det er ikke sikkert det er noe for deg...
    En bekjent sa at vibreringen(da bassen ikke forplanter seg i gulvet) forsvinner, men trykket ble desto større. Du kjente bassen bedre i kroppen. Må nesten prøve meg fram og se hva som er best.

Takker for svar!

Nå skjønner jeg litt mer. Skal teste ut etter jobb.

Leste et sted at hvis sub'en gir altfor mye bass og rumling, vil det gå ut over anleggets evne til å gi ut nyansene i lyden. Da må det vel særdeles mye bass til, eller hva?
    Har min ganske høyt, men kan ikke si jeg plages nevneverdig av at sub'en er kraftig.

Takk igjen for svar! =)
    Veldig fornøyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0